Severské dobrodružstvá na 4 kolesách

V dnešnom svete zážitkov a dovoleniek snáď už málokoho niečo prekvapí. Napriek tomu by som vám chcel vyrozprávať príbeh, ktorý je odlišný ako mnohé iné, plný driftov a šmykov. Jedného krásneho februárového rána som sa vybral letecky z medzinárodného letiska vo Viedni v Rakúsku na cestu za polárny kruh. Priamy let neexistuje, takže medzipristátie bolo […]

Autor
Dátum zverejnenia 23. mája 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

V dnešnom svete zážitkov a dovoleniek snáď už málokoho niečo prekvapí. Napriek tomu by som vám chcel vyrozprávať príbeh, ktorý je odlišný ako mnohé iné, plný driftov a šmykov.

Jedného krásneho februárového rána som sa vybral letecky z medzinárodného letiska vo Viedni v Rakúsku na cestu za polárny kruh. Priamy let neexistuje, takže medzipristátie bolo v Mníchove, odkiaľ sme sa prostredníctvom chartrového spojenia v priebehu necelých troch hodín dostali do Švédskeho mesta Arjeplog, ktoré sa nachádza za polárnym kruhom.

Toto letecké spojenie je funkčné iba v zimnom období. Celá oblasť a široké okolie v okruhu 300 km je posiate testovacími dráhami zvučných značiek medzinárodného automobilové sveta. Je bežné, že na cestách v okolí máte možnosť uvidieť najnovšie koncepty s ukrývajúcimi polepmi, ktoré onedlho budú predstavené na medzinárodných fórach.

Mojím cieľom bolo centrum špičkovej značky Mercedes AMG, ktorá má mimo testovacích okruhov v týchto končinách aj tréningové centrum pod názvom AMG Driving Academy.

Cesta z letiska do výcvikového centra nám trvala po zasneženej ceste hodinu, kde sme nevideli nič okrem zopár sobov a oproti idúce testovacie vozidlá iných výrobcov. Samozrejme, po ceste sme míňali množstvo lesov, ktoré boli zasnežené ako v rozprávke. Tu a tam sme videli zamrznuté jazerá a aj keď boli pokryté vrstvou ľadu a snehu, mohli sme tušiť, že pod hrubým ľadom sa nachádza priezračne čistá voda. Švédsko je krajinou jazier, veď je ich tu viac ako 97 000… woow. To by ste asi nepovedali.

Severské dobrodružstvá na 4 kolesách Vladimir Orth UnitedLife (3)

Ozaj, viete prečo je väčšina domov, v ktorých bývajú Švédi, natretá na červeno? Ak ste neuhádli, nerobte si z toho nič. Ja som to tiež nevedel. Najdôležitejšími artiklami na vývoz v nedávnej minulosti boli oceľ a železná ruda. A práve tá a odpad z nej boli často používané do farieb, ktoré sa používali na natieranie dreveníc.

V deň, kedy sme prileteli, bolo -18 °C a ani sme to necítili. Mladučká asistentka tímu, ktorá nás viezla, mala zapnuté kúrenie vnútri klimatizovaného viacmiestneho Sprintera, kde sme mali príjemných 26 °C.

Po hodine jazdy sme konečne prišli k neveľkému kopcu, na ktorom má spoločnosť Mercedes AMG štýlovo postavený hotel len pre tieto účely. Ubytovanie v sparťansky zariadených izbách, ale s nádychom severskej kultúry a kožušinou na posteli ma veľmi príjemne prekvapili. Hneď prvý večer nás odviezli kúsok od hotela, aby sme sa zoznámili s autami, ktoré sme mali najbližšie dva dni testovať. V garážach na nás čakali novučičké A, C, CLS a GT; všetky vo výbave AMG. Po presune na zamrznuté jazero nejedného z nás trápila podstatná otázka. Je ľad, na ktorom budeme jazdiť, dostatočne hrubý, aby uniesol tieto ťažké vozidlá a budú jazdy, ktoré na ňom budeme testovať, bezpečné? Špecialisti od AMG nám s ľahkosťou odpovedali, samozrejme.

Vláda Švédska pomocou radarov jazerá sleduje a až na základe radarovej snímky jazera poskytuje značkám možnosť prevádzkovať svoje aktivity. Len pre zaujímavosť, ľad s hrúbkou 30 cm unesie akékoľvek civilné vozidlo, s hrúbkou 60 cm, to už môže pristávať na ňom Boeing 747. V čase našej návštevy bola hrúbka 3 metre.

Severské dobrodružstvá na 4 kolesách Vladimir Orth UnitedLife (1)

V každom vozidle sedeli dvaja jazdci, ktorí sa pravidelne striedali pod taktovkou našich inštruktorov. Autá boli vybavené špeciálnymi pneumatikami na ľad s malými hrotmi. Boli sme zaradení do skupín, v každej skupine bolo 8 vozidiel. Naše prvé jazdy na jazero boli veľmi opatrné, nik z nás nevedel, čo si môžeme dovoliť.

Na druhý deň po vynikajúcich raňajkách sme už o deviatej ráno boli na jazere a začali sme jazdiť viacero dopredu vytvorených okruhov. Cieľom bolo čo najlepšie pochopiť logiku jazdy na ľade. Podstatným prvkom takej jazdy je drifting. Drift ako taký je jazda riadeným šmykom, kedy nebrzdíme, ale pomocou plynu a udržiavania stopy držíme auto v šmyku a riadene sa posúvame dopredu. Niektorí z nás, ktorí vyleteli z dráh, museli autá tlačiť späť. A keď už nebolo pomoci, prišli na rad terénne Mercedesy triedy G, pre ktoré neboli žiadne prekážky prekážkami. Mne osobne nerobilo dobre jazdiť so spolujazdcom a točiť sa stále dokola. Preto som počas jazdy spolujazdca vystúpil a vnímal prekrásnu okolitú prírodu. Čo som však neočakával bolo -28 °C na druhý deň – teplota, z ktorej mrazí, ale počas nulového vetra to na prvý okamih ani necítite. Len po chvíli už necítite takmer nič, len chlad a túžite sa čím skôr schovať do teplého príbytku. Tak som svoje kroky nasmeroval do AMG Lounge.

Prvý deň bol náročný a únavný. Plný zážitkov a nových priateľstiev, ktoré počas jazdenia či už v kabíne alebo aj mimo nej vznikali. Na večeri sme sa mali možnosť zoznámiť aj s ostatnými účastníkmi tréningov, ktorí boli z Nemecka, Anglicka a Dánska. Tretí deň bolo pokojné ráno a teplomer ukazoval 0 °C a veľmi príjemné slnečné počasie. Organizátori pre nás pripravili rôzne súťaže, ktoré mali otestovať, ako sme sa za posledné dva dni naučili jazdiť na ľade. Myslím, že po tých dvoch dňoch intenzívneho tréningu a jazdenia vedeli všetci, ako sa majú správať a ako ovládať vozidlo či už v šmyku, alebo ako ho doň dostať. Spoločná rozlúčka a ocenenie najlepších bola veľmi dojemná a mnohí z nás spomínali, ako tie predchádzajúce dni ubehli ako voda.

Severské dobrodružstvá na 4 kolesách Vladimir Orth UnitedLife (2)

Pri odlete z Arjeplogu sme si všimli, že jediní spolucestujúci sú inžinieri a testovací jazdci automobiliek, ktorí v zime testujú svoje najnovšie modely v tejto zamrznutej krajine za polárnym kruhom. Žiadne deti, žiadne ženy. Toto nie je tá typická dovolenková destinácia.

Ak máte záujem zažiť niečo výnimočné, stretnúť výnimočných ľudí a odísť ďaleko od civilizácie, určite vám odporučím testovacie tréningy AMG. Organizácia, inštruktori a miesto konania boli výnimočné. Naplnili ma množstvom zážitkov, ale aj skúseností.

 

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019