Ceny nabíjania na Tesla Supercharger sú vyššie ako ceny za tankovanie palív. Je tu však veľké ALE

Vzrastajúce poplatky za používanie Superchargerov a znižovanie cien palív stierajú prevádzkové náklady medzi elektromobilmi a bežnými autami.

Autor
Dátum zverejnenia 16. júla 2019
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

„Ak si chcete svoj elektromobil nabiť rýchlo a pohodlne, riadne si za to priplatíte.“

Tak môžeme charakterizovať aktuálne navyšovanie poplatkov za používanie rýchlych nabíjacích staníc Tesla Supercharger, ktoré avizuje zakladateľ elektrickej automobilky Elon Musk.

Podľa niektorých zdrojov (1,2) by dokonca mohlo byť nabíjanie elektromobil drahšie ako tankovanie benzínu či nafty do áut so spaľovacím pohonom.

Nižšie prevádzkové náklady sú pritom jedným z kľúčových pilierov stratégie predaja automobilov Tesla, ako aj ďalších výrobcov s ponukou elektromobilov.

V Spojených štátoch dnes podľa magazínu FOX Business stojí nabitie elektromobilu 28 amerických dolárov, zatiaľ čo ekvivalentný nákup bežného paliva vychádza na 27 amerických dolárov. FOX Business v tomto prepočte zohľadnil údaje od Techspotu, Electreku a Gasbuddy.com.

Zákazníci Tesly dnes platia v priemere 28 dolárových centov za 1 kWh energie, čo je ešte o tri centy menej ako plánovaných 31 centov. Ak by sa naplnili tieto plány, elektrický ekvivalent k 27 dolárom za galón benzínu bude predstavovať až 31 dolárov.

Tieto údaje sú však platné pre Spojené štáty americké, kde dlhodobo platili nižšie ceny palív ako v Európe. Kritici tohto zistenia však správne tvrdia, že priemerná cena prémiových palív je v USA okolo 2,80 amerických dolárov za galón, čo by rozdiely medzi tankovaním a dobíjaním nespochybniteľne prémiovej Tesly zotrelo.

 

Domáce nabíjanie úplne mení situáciu

Dnes to vyzerá tak, že prevádzkové náklady elektromobilu nemusia byť oveľa nižšie ako tie v konvenčne poháňaných automobiloch. Platí však, že uvedené články nezohľadňovali nič iné ako tabuľkové ceny za galóny paliva a kilowatthodiny. Celková bilancia prevádzkových nákladov nepopierateľne musí zohľadniť aj náklady na pravidelnú údržbu, servis, dane a ďalšie náklady súvisiace s vlastníctvom a používaním osobných automobilov.

Okrem toho by čísla vyšli zásadne odlišne v prípade, že by sa počítalo s výhradne domácim nabíjaním elektromobilov.

Buďme konkrétni: podľa VSE je priemerná cena za 1 kWh pri programe EKO DOM (DD6) v tzv. Vysokom pásme (VP) 0,0796 € vrátane DPH. Taký elektromobil Renault ZOE disponuje akumulátormi s kapacitou 41 kWh, čo znamená, že stopercentné nabitie bude stáť relatívnych 3,26 eur vrátane DPH (bez ďalších poplatkov). Za tieto peniaze elektromobil ponúka dojazd 300 km.

Plné nabitie Tesly Model S s akumulátormi s kapacitou 90 kWh bude stáť 7,16 € vrátane DPH. A to znie stále vynikajúco, hoci kameňom úrazu je čas nabíjania. Na konvenčnej európskej sieti 220 V sa taký Renault Zoe nabíja až 25 hodín. Tesla Model S 90 kWh viac ako 50 hodín. Áno, v porovnaní s hodinou strávenou na Superchargeri je to neúnosne veľa.

A za práve tento luxus si budú musieť majitelia elektromobilov priplácať, čo však dáva zmysel.

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

MUSK, ČÍNA A TECHNOLÓGIE

Elon Musk sa chystá do Číny na svetovú konferenciu AI, pripravuje prekvapenie?

6. augusta 2019

VIDEO

P. Dzurovčinová a V. Orth o efektívnej doprave vďaka inováciám

12. júla 2019

Čo čaká Európu a Slovensko?

Aká budúcnosť čaká motoristov? Odpovede na najčastejšie otázky o parkovacej politike, autách a budúcnosti

28. mája 2019