Enviro a eko

Zvolili ste tento rok živý alebo umelý stromček? Zistite, ktorý je viac eco-friendly

  • 1 januára, 2023
  • 7 min read
Zvolili ste tento rok živý alebo umelý stromček? Zistite, ktorý je viac eco-friendly

Sú stromčeky environmentálnou záťažou?

Ak ste tieto Vianoce nad otázkou udržateľnosti nepremýšľali, budúci rok môže byť jednou z rozhodujúcich faktorov pri kúpe. Zatiaľ čo niektorí sa vyžívajú vo vôni skutočného stromčeka a radosti z jeho zberu na miestnej farme, iní uprednostňujú jednoduchosť umelých stromčekov, ktoré môžu znova použiť na nadchádzajúce Vianoce. Podľa CNN vyhodia Američania každý týždeň od Dňa vďakyvzdania do Nového roka každý rok 1 milión ton odpadu navyše. Prevažná časť tohto 25-percentného nárastu sa odohráva počas vianočného obdobia a tvoria ho dovolenkové pohľadnice, baliaci papier, darčekové krabičky atď. Ale aspoň časť tohto odpadu obsahuje vyradené vianočné stromčeky – konkrétne falošné.

Kľúčom je uvedomelosť

Spotrebitelia si však čoraz viac uvedomujú klimatické problémy. Zvažovanie toho, ktorý strom má najmenší vplyv na našu rýchlo sa otepľujúcu planétu, sa stalo dôležitou súčasťou dovolenkového rozhodnutia. Navyše, výber stromu priateľského k planéte vás pravdepodobne dostane na Santov dobrý zoznam.

Ktorý druh stromu má teda najnižšiu uhlíkovú stopu – prírodný  alebo ten plastový z obchodu? Dokonca ani odborníci nepoznajú jednoznačnú odpoveď. „Je to oveľa zložitejšie, ako si myslíte,“ povedal pre CNN Andy Finton, riaditeľ ochrany krajiny a lesný ekológ organizácie Nature Conservancy v Massachusetts.

Plusom sú drevené dekorácie či sušené jablká a pomaranče. Vítaná je aj škorica, no ráta sa aj všetko, čo použijete každý rok opakovane. Zdroj: Pexels.com

Je umelý stromček lepšou možnosťou?

Je ľahké si predstaviť, že opätovné použitie umelého stromu rok čo rok je udržateľnejšou možnosťou. Finton však hovorí, že ak sa umelý strom používa šesť rokov – čo je priemerný čas, počas ktorého ho zvyknú ľudia vlastniť – „cena uhlíka je určite vyššia“ ako v prípade prírodného stromu. „Ak sa umelé stromy používajú na dlhšiu životnosť, táto rovnováha sa zmení,“ povedal Finton pre CNN. „A čítal som, že by trvalo 20 rokov, kým by uhlíková bilancia bola približne ekvivalentná.“ 

INZERCIA

Umelé stromy zvyčajne vyrábajú z polyvinylchloridového plastu alebo PVC. Plasty sú vyrobené z ropy a vyrábajú sa v petrochemických zariadeniach, ktoré pohlcujú znečistenie. Štúdie tiež spájajú PVC plast s rakovinou a ďalšími rizikami pre verejné zdravie a životné prostredie.

Doprava, hnojenie a zalievanie = ďalšie aspekty

Potom je tu aspekt dopravy. Podľa ministerstva obchodu USA sa väčšina umelých vianočných stromčekov dováža do USA z Číny, čo znamená, že výrobky sa prepravujú loďami poháňanými fosílnymi palivami cez Tichý oceán a potom sa presúvajú ťažkými nákladnými autami, kým nakoniec pristanú na pultoch distribútora. alebo na prahu spotrebiteľa.

INZERCIA

American Christmas Tree Association, nezisková organizácia, ktorá zastupuje výrobcov umelých stromčekov, si v roku 2018 objednala WAP Sustainability Consulting na štúdiu.  Zistili, že ak máte umelý stromček dlhšie ako päť rokov, jeho vplyv na životné prostredie je lepší v porovnaní so živým.

„V štúdii sa skúmali umelé stromy z hľadiska faktorov, ako je výroba a zámorská doprava,“ povedal pre CNN Jami Warner, výkonný riaditeľ ACTA. „Do úvahy sa berie aj výsadba, hnojenie a zalievanie. Živé stromčeky sú na poliach približne sedem až osem rokov.“

Inzercia
Pri výbere živého vianočného stromčeka môžete navyše stráviť príjemné chvíle s rodinou. Zdroj: Pexels.com

Zvolili ste radšej živý?

Hlavným ťahákom skutočných stromov je ich autentickosť. Vyzerajú skutočne, skutočne voňajú a cítia sa ako skutočné.  Čo je ďalším plusom, keďže sa Vianoce každým rokom viac a viac komercializujú. Živé stromčeky tiež nevyžadujú intenzívne uhlíkové emisie, ktoré sú potrebné na výrobu a prepravu umelých stromov. Počas rastu  uvoľňujú kyslík do atmosféry a prijímajú oxid uhličitý, čím problém eliminujú. V USA sú tisíce fariem so stromami a každý rok sa okolo 30 miliónov stromov predá sviatočným nakupujúcim. Príde vám to veľa? Je to nič v porovnaní  s 350 až 500 miliónmi stromov, ktoré sa pestujú na tento účel každý rok.

Čaro stromových fariem

Stromové farmy sú prínosom pre životné prostredie a ľudí, ktorí na nich pracujú a žijú. Vytvárajú pracovné miesta, domovy pre zvieratá, kyslík pre každého a sú slasťou pre oko. Dôležitejšia je skutočnosť, že na rozdiel od umelých sú úplne biologicky rozložiteľné. Môžu sa použiť na rezivo, premeniť na mulč alebo kompostovať a použiť na hnojenie úrody budúceho roka.

Chcete ešte výraznejšie znížiť vplyv živého stromčeka na životné prostredie?  Kúpte si ten, ktorý farmári vypestovali lokálne. Ak nie ste perfekcionistom, opýtajte sa zamestnanca na miestnom trhu s vianočnými stromčekmi, či by vám neukázal aj menej dokonalé stromčeky. Tie väčšinou smerujú priamo k štiepkovaču – kúpou jedného z nich ušetríte mulčované a vo vrecku vám zostanú eurá navyše.

Umelý stromček je skvelou možnosťou, pokiaľ ho vlastníte približne dvadsať rokov. Zdroj: Pexels.com

A najlepšia možnosť?

Dokonalou alternatívou  je jedine živý strom v kvetináči. Akokoľvek to znie zvláštne, mnohé ekologické spoločnosti ponúkajú programy na adopciu stromčekov. Napríklad Friends of the Urban Forest v spolupráci s ministerstvom životného prostredia v San Franciscu predáva tieto živé stromčeky v kvetináčoch známe ako „zelené vianočné stromčeky“, ktoré si môžete nechať vo svojej obývačke. Po sviatkoch organizácia vyzbiera stromčeky z domovov všetkých a presadí ich v lese. Nesú názov „stromy Charlieho Browna“ – ale to im nezabránilo v tom, aby v posledných rokoch neustále rástli v popularite a výnosoch.

Najekologickejšia voľba je stromček v kvetináči. Ten si môžete neskôr posadiť do záhrady. Pokiaľ je možnosť, ponúknite ho vo svojom okolí organizácii, ktorá tieto stromčeky neskôr vysádza do lesov.

Bojovať proti klimatickej kríze dokážeme v každej sfére

Podľa zistení NASA je obnova našich lesov jedným z najúčinnejších spôsobov na spomalenie zmeny klímy. Farmy s vianočnými stromčekmi,  dokážu uskladniť veľa uhlíka – dosť na zníženie emisií uhlíka – až o  tridsať percent, ak ich udržujeme správne. Národná asociácia vianočných stromčekov tvrdí, že za každý zakúpený stromček vysadia farmári na jeho miesto jednu až tri sadenice. To znamená, že v priemere sa ročne vysadí trojnásobok použitých stromov. Možno sa vám živý stromček finančne oplatí menej, no stojí za to. Vaše rozhodnutie ocení nielen naša planéta, ale aj váš domov.

Vysádzať nové stromy musíme už len preto, že v posledných rokoch sa výrazne začali odlesňovať rozsiahle plochy. Zdroj: Pexels.com

 

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings