Ekonomika a Biznis EXTRA Osobné financie

Ako správne naložiť s výhrou v lotérii alebo dedičstvom?

  • 25 júla, 2019
  • 5 min read
Ako správne naložiť s výhrou v lotérii alebo dedičstvom?

Získať veľké množstvo peňazí len tak zadarmo je dozaista sen nejedného z nás. Kto by nechcel vyhrať v lotérii alebo zistiť, že zdedil po prastrýkovi zo zámoria veľké pozemky a milióny dolárov.

Ale spravilo by to niekomu lepší život? Pretože je nespočet príkladov z reálneho života, kedy človek vyhral alebo dedil, ale dopadol ešte horšie, ako keby tieto peniaze nezískal.

Tu by sa hodilo použiť frázu, že peniaze kazia charakter. Poviem vám, ako to vidím ja: peniaze nie sú zlé, ani dobré a charakter človeka vďaka peniazom len vypláva na povrch.

Čo sa vlastne stane v prípade, že máme zrazu veľké množstvo peňazí? Samozrejme, splníme si svoje sny. Kúpa poschodovej vily alebo Lamborghini je fajn, ale čo náklady na ich prevádzku? Nie je nič smutnejšie, ako mať také auto v garáži, ale nemôcť s ním jazdiť, pretože nemám na palivo alebo servis.

INZERCIA

Z prvotných krásnych plánov na žiarivú budúcnosť ostanú len oči pre plač, pretože ich prevádzku si nebudete môcť potom dovoliť, ak dôjdu peniaze.

 

Správne rozdelenie znamená spokojný život

Každý človek má svoje sny, ale ak sa jedná o financie, sú len dve možnosti. Buď budem robiť ja pre peniaze, alebo peniaze budú robiť pre mňa. Nájsť správne nastavenie, aby som si netvoril nové výdavky (pasíva), ale budoval nové zdroje (aktíva), nie je tak zložité.

Aby som sa nestal obeťou svojich finančných rozhodnutí, spravil by som si taký plán, aby sa peniaze nikdy neminuli. Znie to fantasticky, ale je to reálne, ak sa dokážem ovládnuť a neminúť všetko naraz.

Nechať sa zlákať luxusným tovarom je veľmi jednoduché. Ale aj ak ste vyhrali milión, máte na neho vôbec peniaze? Odpoveďou je rozumné a triezve plánovanie.

Ako docieliť rast hodnoty peňazí, ale pritom si užívať ich obnos?

Ľudia majú radi jednoduché a jasné príklady. A najlepšie vysvetlenie je na príklade, v ktorom uvediem, čo by som spravil ja, ak by som náhle získal 1 000 000 €. Táto suma by bola už očistená od daňovej povinnosti a tiež príklad budem uvádzať bez odpočítania dane, pretože skúsení daňovníci dokážu spraviť divy.

1. Splatiť dlhy:
Zbaviť sa všetkých dlhov je prvý krok, ktorý by som spravil. Vyplatiť hypotéku a spotrebné úvery, nech mám čistý štít. Dajme tomu, že to je dokopy 120 000€

2. Zabezpečiť doživotný prísun peňazí
Musím nájsť spôsob, ako docieliť ich množenie. Ja osobne by som investoval. Zvolil by som si dividendové fondy. Koľko ale investovať? Povedzme, že chcem pravidelne 2 000 € mesačne. Na takú sumu budem potrebovať 24 000 € ročne a pri 4% zhodnotení p.a., by som mal mať zainvestovaných 600 000€

Pozor: s rentou musím rátať až po roku od investovania, takže si musím nechať ďalších 24 000 € z čoho budem fungovať prvý rok, kým sa mi nezhodnotí prvá renta.

3. Myslieť na rýchlo dostupnú rezervu
Na rýchlo dostupnej rezerve, by som si nechal ďalších 24 000€, inak povedané jeden ročný príjem. V prípade, ak by nastal nejaký problém alebo by som nezískal ročne 4% p.a. ale menej, nech viem vykryť prípadné náklady.

4. Míňal
Teraz prišla tá najlepšia časť, ale aj tá najdôležitejšia: zvoliť si, čo zo zostatku kúpim. Podľa príkladu mi ostalo 232 000 €. Tu sa medze nekladú, za mňa by to bola určite dovolenka, aspoň dve destinácie (10 000 €), pekné nové auto (rodinné SUV za 40 000 €), rekonštrukcia bytu (15 000 €) – to by mi manželka nedarovala, ak by sme to nemali v pláne. Nejaké tie drobnosti pre rodinu a blízkych príbuzných (7 000 €).

5. Čo zo zvyškom ?
Ostalo by mi 160 000 €. Niekoho by napadlo, kúpim nehnuteľnosť a budem prenajímať. Áno, je to možnosť, ale s tým sú spojené náklady na fungovanie v prípade, ak by ste nemali nájomníka, tak vám nájom nebude nikto platiť a peniaze vám z toho neprídu.

Ja by som tieto peniaze zainvestoval na dlhý horizont, napríklad 20 rokov. Veď 2 000 € mi nabehne každý mesiac a mám aj rezervu, mám vykryté náklady na chod domácnosti aj auta. Popri tom môžem pracovať a cítiť sa slobodnejšie, pretože ak by nastalo čokoľvek, tých dvetisíc mám stále.

Vrátim sa ale k poslednej investícii, tú som dal na 20 rokov s priemerným výnosom 7% p.a.
Výsledkom tohto rozhodnutia bude, že za 20 rokov zo 160 000€ budem mať takmer 620 000 €.

 

 

Kolobeh peňazí

Správnym nastavením vysokej čiastky sa dá nielen kráľovsky fungovať, ale aj docieliť, aby hodnota peňazí rástla. Môj príklad nemusí byť pre každého, pretože každý je strojcom svojho osudu, ale ak sa aspoň čiastočne uvedené pravidlá dodržia, nikdy sa nestane, že peniaze raz dôjdu.

About Author

Štefan Takáč

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings