Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou / Nedostatok áut je dlhodobý trend

Ak by sme chceli zhodnotiť vývoj ceny automobilov za posledné 3 roky (2020 – 2022), je prekvapujúce, že sa táto zmena dá porovnať s predchádzajúcimi 15 rokmi (čiže s rokom 2007). Sme svedkami bezprecedentného nárastu cien, priameho následku prvej a druhej vlny Covidu a zmien s tým súvisiacimi. Samozrejme, konflikt na Ukrajine je takisto významným činiteľom, ktorý uvedené zmeny posilňuje.

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

Titulná fotografia: Menej vyrobených nových áut znamená, že čoskoro budeme mať aj nedostatok jazdených
Autor fotografie: Maksym Kaharlytskyi @Unsplash

Ak by sme chceli zhodnotiť vývoj ceny automobilov za posledné 3 roky (2020 – 2022), je prekvapujúce, že sa táto zmena dá porovnať s predchádzajúcimi 15 rokmi (čiže s rokom 2007).

Sme svedkami bezprecedentného nárastu cien, priameho následku prvej a druhej vlny Covidu a zmien s tým súvisiacimi. Samozrejme, konflikt na Ukrajine je takisto významným činiteľom, ktorý uvedené zmeny posilňuje.

Čoho sme vlastne svedkami v súčasnosti a ako nás to ovplyvňuje?

V predchádzajúcich článkoch som popísal dôsledky nástupu Covidu a následné aspekty, ktoré zaznamenal automobilový priemysel. Nadväzujúce výpadky výroby zmenili uhol pohľadu automobiliek na globálne výrobné kapacity a sharing výrobných kapacít medzi závodmi a značkami.

Počas tohto náročného obdobia sa väčšina automobiliek chopila príležitosti, ktorú im daná situácia vytvorila. Začali výrobné kapacity prispôsobovať produktom a modelom, ktoré sú pre nich ziskové a zároveň ľahko predajné. Mnoho modelov vypadlo z výrobného programu, respektíve automobilky ich z nejakého neznámeho dôvodu nedodávajú. Z globálneho bojiska, kde každoročne bolo umiestnených bez mála 90 miliónov automobilov, sa v priebehu posledných troch rokov ukrojilo cirka 65 miliónov automobilov, ktoré sa nevyrobili. Zrazu celý svet pochopil, že takéto množstvo nikomu nechýba, ale zároveň umožňuje automobilkám zvýšiť ich ziskovosť.

Takto vyzerajú výsledky dvoch významných automobiliek, ktoré posledné tri roky vykázali predaje a dosiahnuté zisky v porovnaní s posledným rokom pred Covidom a následne rokom po jeho stabilizácii.

PVA Zisk za r. 2019 PVA Zisk za r. 2020 PVA Zisk za r. 2021
VW Group 10,9 mil. 19,3 mld. 9 mil. 10,6 mld. 8,8 mil. 20,0 mld.
Stellantis 4,4 mil.* 2,7 mld.* 6,2 mil. 7,1 mld. 6,4 mil. 18,0 mld.
  • PVA – počet vyrobených automobilov v kusoch
  • ZISK – operatívny profit v EUR
  • * Výsledok FCA pred spojením s PSA

 

Inzercia

Je evidentné, že zákazník sa dostal do defenzívy. Zľavy neexistujú a autá nie sú. Spotrebiteľ je rád, že má šancu kúpiť „čokoľvek“, čo má štyri kolesá, prieberčivosť a bitka o zákazníka už dnes neplatí. Dokonca aj reklamu by mohli automobilky kompletne zrušiť, veď majú všetko vypredané na mesiace a niektorí na roky vopred.

 

Porovnanie globálnych hráčov podľa počtu predaných automobilov 2020/2021

V roku nástupu Covidu (2020) všetky automobilky ohlásili zníženie výroby a pokles zisku. Nastavili výrobné programy na ziskovosť v očakávaní poklesu záujmu. Vzhľadom na lockdown výroba klesla viac ako bol očakávaný dopyt. Výrobcovia nemali záujem opakovať rovnaké chyby ako v roku 2009 počas veľkej hospodárskej recesie, kedy svet zahltila nadprodukcia a plné skladové plochy vyrobených automobilov a následné výpredaje s veľkými zľavami po celom svete. Vtedy automobilky zachránili rozsiahle programy výmeny automobilov sponzorované vládami, ktoré mali obavy z pádu automobiliek – u nás známe ako šrotovné.

Očakávania automobiliek sa naplnili, nerovnomerné pôsobenie viacerých vĺn Covidu po celom svete v priebehu roku 2020 a následné obavy ľudí o ďalší vývoj výrazne znížili dopyt po nových automobiloch.

Po postupnom zvládaní pandémie začal narastať dopyt a tento trend sa potvrdil na začiatku roku 2021.

Ak v minulosti zákazník bol kľúčom k predajným číslam a profitu a automobilky, situácia sa zmenila a je opakom toho, čo sme videli. Automobilka diktuje podmienky a vyrába také množstvo, že zákazník sa dostal do situácie, kedy je rád, ak má vôbec možnosť automobil kúpiť. Prakticky nulová konkurencia donútila spotrebiteľa cestovať za kúpou desiatky či stovky kilometrov, pretože dostupnosť je obmedzená.

Avšak znížiť produkčné kapacity a znova ich zvýšiť nebolo možné (vzhľadom na subdodávateľské reťazce) aj na základe priority udržať ziskovosť predaja každého automobilu.

Druhá vlna Covidu, ktorá dodávateľské reťazce ovplyvnila, mala za následok prerušované dodávky dielov a tým zníženie schopnosti vyrobiť požadované množstvo. Prvou takouto položkou boli čipy, ku ktorým sa neskôr pridali rôzne diely, ktoré sme doteraz ani nevedeli, že v autách máme. Globalizácia tak ospevovaná v predchádzajúcich 25 rokoch dostala významnú ranu. Dovtedy sme ani nevedeli, že globálny share vo výrobe čipov je takto výrazne nevyvážený v prospech Taiwanu:

  1. Taiwan 54%,
  2. Južná Kórea 17%,
  3. USA 7%,
  4. Zvyšok sveta 22%

Akýkoľvek konflikt v týchto zónach výroby ovplyvní všetko, čo si len vieme predstaviť, mimo iné aj automobily.

Ako z toho von?

Očakávané zvládnutie situácie v dodávateľských reťazcoch, ktoré malo nastať na jar 2022, sa však nestalo, nakoľko vypukol konflikt na Ukrajine, ktorý svojimi výrobnými kapacitami v krajine zabezpečoval dodávku rôznych komponentov pre autopriemysel, od káblových zväzkov až po sedadlá do automobilov a tak ďalej. Následné sankcie voči Rusku zamedzili dovozu surovín potrebných pre výrobu automobilov – od železnej rudy až po lítium tak potrebné pre batérie automobilov.

Keď si premietnem posledné tri roky, mám za to, že z jednej krízy plynule prechádzame do ďalšej a nevieme, čo bude ďalej nasledovať. No nie je to celkom pravda.

To, že trh s automobilmi je v chaose, je zrejmé. Niekto vyrába, niekto nie, každý vyrába iba na objednávku a tým pádom čakáme na autá dlhšie ako obyčajne, približne minimálne 12 mesiacov a pri niektorých modeloch aj 2-3 roky. Zároveň pri nedostatku nových automobilov a bezprecedentnom zvýšení cien narástli aj ceny jazdených áut, ktorých je čím ďalej menej.

Znižovanie výroby za posledné tri roky má za následok, že množstvá áut, ktoré sa nevyrobili. budú chýbať na sekundárnom trhu s jazdenými automobilmi a tieto dôsledky sa ešte v najbližších rokoch prejavia.

Rast cien komodít, ktoré sú nutné na výrobu automobilov, sú naďalej neustále pod paľbou ich nedostatku a zvyšovania cien, čo má za následok aj ďalší nárast cien automobilov.

Stále platí, že pánom výroby je zákazník a dopyt? Zdá sa, že momentálne automobilky určujú, čo sa bude vyrábať, kedy a za koľko a zákazník to jednoducho musí akceptovať.

Prečo sa môj článok volá „Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou“? Dôvodov je viac.

V prvom rade preto, že automobilky dosahujú zisk pri nižšej výrobe a zvýšenej marži za každý vyrobený kus, čo v minulosti bolo nemysliteľné. Spotrebiteľ v súčasnosti akceptuje 0% zľavy a je rád, keď automobil dostane. Tlak na cenu akoby zmizol, kľúčom pre spotrebiteľa je dostupnosť.

Dĺžka vlastníctva automobilu sa radikálne natiahla, vzrástla oproti minulosti o 30-50%. Ak v minulosti spotrebiteľ podmieňoval výber značky a modelu, dnes sa orientuje podľa dostupnosti, kedy automobil dostane. Nie je pre neho dôležité, aký je to model alebo značka. Uvažuje z pohľadu svojich primárnych potrieb.

Kupujúci začali vnímať automobil nielen ako spotrebný tovar, ale aj ako možnú investíciu svojich voľných finančných prostriedkov.

Ceny nových automobilov stúpajú rýchlejšie ako reálne mzdy zamestnancov, čo má za následok znižovanie kúpyschopnosti jednotlivca a jeho neschopnosť kúpiť automobil. Časť spotrebiteľov uniká pri zabezpečení mobility k možnosti prenájmu, kde sa cena hýbe približne na 1-2% nadobúdacej hodnoty mesačne, čo je oveľa menej ako automobil kúpiť do vlastníctva. To, o čo sa autopožičovne a operatívno-leasingové spoločnosti snažili posledných 20 rokov a získali nepatrné množstvo fanúšikov služby, sa dnes stáva realitou a spotrebiteľov ženie húfne práve k nim.Nevlastniť a nevyplácať veľké čiastky za automobily a používať automobil iba vtedy, keď ho potrebujeme, je u mladej generácie základným pravidlom a zdá sa, že súčasná doba naženie aj iné vekové kategórie do tejto sekcie.

 

Čo ešte príde

Na záver sa pokúsim odhadnúť ďalší vývoj, ktorý môžeme očakávať. Aj keď v automobilovom sektore pôsobím viac ako 30 rokov, budúcnosť mi pripadá ako sci-fi.

Žijeme v dobe nového štandardu, automobilky sa budú snažiť udržať ziskovosť a tým pádom nedostatok nových automobilov sa budú snažiť udržať čo najdlhšie.

Akékoľvek konflikty budú mať za následok narušenie globálnych subdodávok pre automobilový priemysel.

Ceny nových automobilov budú naďalej rásť, budú najväčším motorom inflácie, ktorú tu teraz máme. Ak si porovnáme cenu malého automobilu s automatickou prevodovkou, ktorý stál v roku 2019 14-tisíc eur a dnes 22-tisíc eur, očakávaná zmena do roku 2025 je nad 30-tisíc eur.

Spotrebiteľ začne odstupovať od kúpy automobilu, na ktorý postupne nebude mať peniaze a pri nedostatku jazdených áut bude jediná voľba prenájom automobilu od zavedených nadnárodných spoločností.

Zvyšujúce sa úrokové sadzby, ktoré zaviedli centrálne banky ako FED a ECB spomaľujú infláciu, ale zároveň majú veľký vplyv na spotrebu, ktorá radiálne klesá. Automobilky tento pokles očakávajú a znova rovnako ako počas Covidu znižujú výrobu automobilov. S tým je previazaná aj ziskovosť, ktorú musia dodržať a bude mať za následok efekt „menej vyrobených automobilov znamená zvýšenie zisku na kus a teda zvýšenie ceny pre spotrebiteľa“. Jednoducho, bude sa vyrábať menej za viac. Čím ďalej bude menej ľudí, ktorí si automobil budú môcť dovoliť a jazdených áut tým pádom bude čím ďalej menej tiež.

 

Tieto vyhliadky nevyznievajú veľmi dobre. Ale ak si včas uvedomíme, že sa svet mení, mali by sme sa tejto zmene prispôsobiť a neporovnávať neporovnateľné, ktoré sme zažívali pred pár rokmi. Svet sa mení a my spolu s nim.

 

Zdroje:

  • Macrotrends
  • Stellantis annual report,2019,20,21
  • VW group annual report 2019,20,21
  • Linchpinseo 1.oct 2022

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »



Cestovanie autom

Kam na dovolenku autom

  • Plánujete letnú dovolenku, ale radi by ste sa vyhli preplneným a stresujúcim letiskám?
  • Cestovanie autom vám dáva slobodu ísť kamkoľvek chcete, kedykoľvek chcete. Nemusíte sa riadiť cestovnými poriadkami autobusov ani lietadiel a môžete sa zastaviť na miestach, ktoré vás po ceste zaujmú.