Ekonomika

Problémy automobilového priemyslu – ako ovplyvnia slovenskú ekonomiku?

Slovensko sa radí medzi automobilové veľmoci. Veľká podpora štátu zameraná na produkciu súčastí automobilového priemyslu, urobila z našej krajiny veľmoc, čo sa týka počtu vyprodukovaných áut v prepočte na obyvateľa. Z tohto dôvodu nám prischol aj nie práve najlepší prívlastok – montovacia hala Európy. Pritiahnuť na trh malej krajiny, veľké medzinárodné firmy, by sa prvotne… Prečítať celé

Slovensko sa radí medzi automobilové veľmoci. Veľká podpora štátu zameraná na produkciu súčastí automobilového priemyslu, urobila z našej krajiny veľmoc, čo sa týka počtu vyprodukovaných áut v prepočte na obyvateľa. Z tohto dôvodu nám prischol aj nie práve najlepší prívlastok – montovacia hala Európy.

Pritiahnuť na trh malej krajiny, veľké medzinárodné firmy, by sa prvotne mohlo javiť ako obrovský úspech. Menej úspešne už to vyznieva, keď sa verejnosti poodhalia pracovné podmienky a časté, veľmi nízke mzdové ohodnotenie zamestnancov v týchto fabrikách.

Slovenskí ekonómovia však v súvislosti s týmto dlhodobo upozorňujú na hroziaci obrovský problém. Tým problémom je práve prílišná orientácia, len na jeden konkrétny segment priemyslu. Hrozí totiž, že pri akomkoľvek výkyve v odbyte automobilov, ktorý môže byť spôsobený veľkým množstvom vonkajších faktorov, sa ekonomika krajiny dostane na kolená. A Slovensko sa touto cestou vydalo.

Je pravda, že vznik týchto tovární nám okrem mnohých negatívnych javov, priniesol aj určité benefity. Po odznení svetovej hospodárskej krízy bola totiž nezamestnanosť na rekordných číslach, a tak sa tvorba akýchkoľvek pracovných miest stala viac než vítanou, pre znižovanie miery nezamestnanosti. Tento benefit ešte upevnila pretrvávajúca koronakríza, kedy prišlo množstvo ľudí, pracujúcich najmä v službách o prácu, avšak autá sa vyrábali ďalej. Preto došlo k rekvalifikácii zamestnancov, práve pre potreby automobilového priemyslu.

Stále sa však nad našou krajinou vznáša tieň hrozby, pripomínajúci neslávne obdobie amerického Detroitu. V prípade dlhodobých výpadkov materiálov, by nám totiž hrozil kolaps ekonomiky.

Ťažiari nerastov pre potreby elektrotechnického priemyslu pracujú na plné obrátky. Napriek tomu zďaleka nestíhajú uspokojiť dopyt. | Foto: pexels.com

INZERCIA

Polovodičová kríza

O tom, aké vedia byť jednotlivé segmenty tvoriace ekonomiku krajín nestabilné, nás presviedča aj ďalšia kríza. Bok po boku s krízou spôsobenou pandémiou COVID-19, sa totiž prudko rozvíja elektrotechnický priemysel. Zariadenia uľahčujúce prácu zdravotníkom, či poskytujúce možnosti trávenia voľného času v domácnostiach, si vyžiadali zvýšenú produkciu nerastov využívaných v elektrotechnickom priemysle.

Produkcia však nestačí pokrývať dopyt, čo spôsobuje krízu v kríze. Spočiatku sa nedostatok súčiastok dotýkal len automobilového priemyslu. Veľký boom totiž zažíva elektromobilita, čo dopyt ešte násobne zvyšuje. Mnohé automobilky museli opakovane zastaviť výrobu, či znížiť produkciu.

Inzercia

Aktuálne už sa ale začali ozývať aj technologickí giganti mimo automobilového priemyslu. S nedostatkom polovodičových súčiastok už bojujú aj medzinárodní výrobcovia techniky, ako Foxconn či Samsung. Podľa ich predstaviteľov, budú výpadky trvať minimálne do konca tohto roka, čo im spôsobí obrovské straty a možno aj paralyzuje výrobu.

Ohrození zamestnanci

Keďže výrobcovia automobilov združujú veľký počet zamestnancov pracujúcich spoločne na jednom mieste, pre neohrozené fungovanie priemyslu, je nevyhnutná aj prevencia z hľadiska zdravia. V pozadí boja s koronavírusom, tak zamestnávatelia začali spolupracovať so zdravotníckymi autoritami. 

Výsledkom je spustenie očkovacích centier priamo vo veľkých podnikoch. Do očkovacej kampane sa už v súčasnosti zapojil bratislavský Volkswagen a o niečo skôr aj Slovnaft, ktorí ponúkli svojim zamestnancom možnosť očkovania priamo v areáloch firiem. Podľa poskytnutých informácií, sa tento nápad v prvé dni stretol s veľmi pozitívnym ohlasom.

Očakáva sa, že postupne k očkovaniu svojich zamestnancov pristúpia aj ďalšie veľké podniky, čo v konečnom dôsledku zvýši zaočkovanosť Slovákov a dopomôže k bezproblémovému fungovaniu výroby.

Elektromobilita? Skúšame vodík!

Občas by sa mohlo zdať, že aj keď sme automobilová veľmoc, v porovnaní s inými producentmi nedržíme krok v aktuálnych trendoch – hovoriac najmä o elektromobilite. Tieto odhady sú však veľmi skreslené. Napriek tomu, že sa v súčasnosti u nás vyrába len niekoľko druhov elektromobilov, tento podiel neustále narastá.

Na pozadí elektromobility sa vyvíja ďalší alternatívny pohon – vodík. Podľa jeho podporovateľov ide o rozhodne „čistejšiu“ a spoľahlivejšiu voľbu, ako v prípade elektromobilov. | Foto: pixabay.com

Podľa analýzy organizácie Transport and Environment (T&E) existuje predpoklad, že do roku 2025 bude Slovensko vyrábať aj najviac elektromobilov na hlavu. 

Ruka v ruke s elektromobilitou, sa výrobcovia na Slovensku pustili aj do ďalších výziev. Zástupcovia Jaguar Land Rover informovali, že do konca roka by chceli spustiť testovanie prototypu Defender, vyrábaného v Nitre, poháňaného vodíkovým palivom. Práve využitie vodíkových palivových článkov, prezentujú ako lepšiu a ekologickejšiu alternatívu k elektromotorom. 

Vodík okrem iného poskytuje lepší výkon motora, dlhšiu výdrž v porovnaní s batériami a rýchlejšie tankovanie. Preto sa po vodíkovom pohone začínajú obzerať aj výrobcovia nákladných automobilov, či SUV.  A práve testovanie Jaguar Land Rover môže priniesť zaujímavé poznatky, využiteľné v praxi. Bude preto zaujímavé sledovať vývoj trendov a ich aplikovanie do každodennej dopravy. 

Pokračujte na ďalší príspevok »