Čchi-kung: poklad pre vaše zdravie

Čo je to Čchi-kung a ako funguje? Qigong, nazývaný aj Čchi-kung, bol vyvinutý v Číne pred tisíckami rokov ako súčasť tradičnej čínskej medicíny. Zahŕňa používanie cvičení na optimalizáciu energie v tele, mysli a duchu, s cieľom zlepšiť a udržať zdravie a pohodu. Čchi-kung má psychologické aj fyzické zložky a zahŕňa reguláciu mysle, dychu, pohybu a… Prečítať celé

Čo je to Čchi-kung a ako funguje?

Qigong, nazývaný aj Čchi-kung, bol vyvinutý v Číne pred tisíckami rokov ako súčasť tradičnej čínskej medicíny.

Zahŕňa používanie cvičení na optimalizáciu energie v tele, mysli a duchu, s cieľom zlepšiť a udržať zdravie a pohodu.

Čchi-kung má psychologické aj fyzické zložky a zahŕňa reguláciu mysle, dychu, pohybu a držania tela.

 

Vo väčšine foriem Čchi-kungu:

  • Dych je pomalý, dlhý a hlboký. Vzorce dýchania sa môžu meniť.
  • Pohyby sú zvyčajne jemné a plynulé, zamerané na relaxáciu.
  • Regulácia mysle zahŕňa sústredenie pozornosti a vizualizáciu.
  • Dynamické (aktívne) techniky Čchi-kungu sa primárne zameriavajú na pohyby tela, najmä pohyby celého tela alebo rúk a nôh.
  • Meditačné (pasívne) techniky Čchi-kungu sa dajú praktizovať v akejkoľvek polohe a zahŕňajú dychové a duševné cvičenia, takmer bez pohybu tela.

 

Cieľom Čchi-kungu je podporovať pohyb Čchi (energie) v tele.

To sa deje otvorením určitých brán, natiahnutím a krútením energetických kanálov.

Kľúčovým bodom je relaxácia a hlboké dýchanie, ktoré sú predpokladom na to, aby Čchi prúdila.

 

Čchi-kung cvičenia, ktoré pomáhajú na zmiernenie bolesti. Zdroj: cbdclinic.co

 

Ako začať

Začiatočníci sa najskôr naučia, ako koordinovať fyzické pohyby s dychom, opakovaným cvičením.

Keď študenti dosiahnu správnu formu, pracujú na premene týchto cvičení na pohybovú meditáciu alebo na nájdení zmeny energie v pozíciách, pohyboch, vzorcoch dýchania a prechodoch.

Môže to znieť jednoducho, ale v tele a mysli sa počas cvičenia Čchi-kung deje veľa.

Na začiatku pomalé, jemné pohyby zahrievajú vaše šľachy, väzy a svaly – mobilizujú sa tak kĺby a podporuje sa cirkulácia telesných tekutín.

Medzitým hlboké dýchanie, ktoré hrá ústrednú úlohu v Čchi-kungu, upokojuje sympatický nervový systém a aktivuje parasympatickú  stranu vášho autonómneho nervového systému.

Autonómny nervový systém reguluje mimovoľné procesy, ako je dýchanie, tlkot srdca a trávenie. 

Prácou s parasympatickým nervovým systémom môže Čchi-kung pomôcť znížiť stres a úzkosť, čo má mnoho dôsledkov pre zdravie.

Čchi-kung ponúka krásny dar pracovať na upokojení mysle, emócií a uvoľnení tela.

Z pohľadu tradičnej čínskej medicíny Čchi-kung optimalizuje tok energie vo vašom tele, aby pomohol zmierniť alebo zvládnuť akýkoľvek váš stav.

 

Výhody Čchi-kung

Spočiatku sa veľa pohybov sústreďuje na jemné otváranie a naťahovanie kĺbov a svalov tela, čím sa uvoľňuje napätie, ktoré tu často pretrváva už roky.

Zvyšovaním prietoku krvi a energie sa napomáha plnohodnotne vyživovať všetky časti tela.

Podľa čínskej medicíny energia týkajúca sa vnútorných orgánov tela prúdi okolo končatín tela – rúk a nôh.

Natiahnutím rúk a nôh špecifickými pohybmi sa teda môže zlepšiť zdravie vnútorných orgánov.

Dýchanie je veľmi dôležité – dych by mal byť uvoľnený, pomalý a hlboký, vychádzajúci z bránice.

Tento typ dýchania má veľmi upokojujúci účinok na myseľ, čo je rozhodujúce pri pôsobení proti účinkom obáv a stresu.

Len pár minút Čchi-kungu vždy, keď sa začnete cítiť v strese, dokáže skutočne zázraky.

Toto sú len niektoré z výhod, ktoré môžete zažiť v počiatočných fázach praxe.

Ako si postupne viac a viac uvedomujete svoje telo, začnete pociťovať niektoré z jeho rafinovanejších účinkov.

 

Majster precivčujúci tai chi. Zdroj: britannica.com

 

Aký je rozdiel medzi Čchi-kung a tai chi?

Tai chi vzniklo ako staroveké bojové umenie, no v priebehu rokov sa začalo viac zameriavať na podporu zdravia a rehabilitáciu.

Keď sa tai chi vykonáva pre zdravie, považuje sa za formu Čchi-kungu a zahŕňa špecifické fyzické polohy, sústredenú pozornosť a kontrolované dýchanie.

Tai chi je jednou zo stoviek foriem čchi-kungových cvičení, ktoré boli vyvinuté v Číne.

Iné formy Čchi-kungu sú napríklad Baduanjin, Liuzijue, Hu Yue Xian, Yijin Jing a lekársky Čchi-kung.

 

Druhy Čchi-kungu

Existujú tisíce štýlov Čchi-kungu, no každý štýl má tri zložky: dych, pohyb a zámer.

V rámci toho existujú rôzne spôsoby, ako možno Čchi-kung využiť vo svoj prospech.

Poznáme tri základné kategórie:

  • zdravie a lekársky Čchi-kung
  • bojový Čchi-kung
  • duchovný Čchi-kung

 

Zdravie a lekársky Čchi-kung

Táto kategória zahŕňa štýly Čchi-kung, ktoré sa snažia posilniť celkové zdravie a pohodu.

Je dnes najrozšírenejšou formou praxe a zvyčajne sa vyučuje v skupinových triedach alebo na individuálnych stretnutiach.

Lekársky Čchi-kung je použitie Čchi-kung na zlepšenie zdravotného stavu alebo problému.

Tento štýl by sa mal vykonávať iba pod vedením vyškoleného a kvalifikovaného odborníka.

Menej bežná forma, ktorá je skôr alternatívnym a okrajovým prístupom k medicínskemu Čchi-kungu, je známa ako vonkajší Čchi-kung, pri ktorej praktizujúci vyžaruje svoju Čchi, aby liečil ostatných.

Táto liečba sa zvyčajne spája s predpísanými Čchi-kungovými cvičeniami. aby ju pacient vykonával aj svojpomocne.

 

Bojový Čchi-kung

Táto kategória zahŕňa praktiky, ktoré rozvíjajú silu, obratnosť a vytrvalosť na zlepšenie vašich obranných a útočných bojových schopností. 

 

Duchovný Čchi-kung

Táto kategória je primárne zameraná na sebarozvoj prostredníctvom duchovných praktík.

Tieto typy Čchi-kungu často používajú mantry, mudry (polohy rúk), meditácie v sede a modlitby. 

Pokračujte na ďalší príspevok »



Príbehy slávnych

From Zero to Hero – ako sa z ľudí na dne stali superboháči

  • Cesta k úspechu býva neraz tŕnistá. Presvedčili sa o tom aj mnohé slávne osobnosti, ktorých meno dnes pozná značná časť svetovej populácie.
  • Ako sa Ralph Lauren stal svetovou módnou ikonou? Je kľúčom k úspechu tvrdá práca, dobrý nápad a jasný cieľ, alebo ide len o dielo náhody? V skutočnosti je to kombinácia všetkých týchto faktorov.