ENVIRO
Zakazovať benzínové autá možno nebude nutné, riešenie ponúkajú zelené križovatky absorbujúce škodliviny
Nekvalitné ovzdušie je neviditeľný zabijak Údajne až 74 percent obyvateľov Európy v mestách dýcha vzduch, ktorý dosahuje nezdravých hodnôt drobných častíc PM 2.5. To sú častice s priemerom menším ako 2,5 mikrometra, ich vdýchnutie nepriaznivo ovplyvňuje pľúca aj srdce. Toto znečistenie sa má podľa World Economic Forum podieľať až na 417-tisícoch predčasných úmrtiach ročne iba… Prečítať celé
Nekvalitné ovzdušie je neviditeľný zabijak
Údajne až 74 percent obyvateľov Európy v mestách dýcha vzduch, ktorý dosahuje nezdravých hodnôt drobných častíc PM 2.5. To sú častice s priemerom menším ako 2,5 mikrometra, ich vdýchnutie nepriaznivo ovplyvňuje pľúca aj srdce. Toto znečistenie sa má podľa World Economic Forum podieľať až na 417-tisícoch predčasných úmrtiach ročne iba v Európe, čo je alarmujúce číslo.
Podstatne horšia je však bilancia predčasných úmrtí globálne: štatistiky od World Health Organization hovoria až o 7 miliónoch úmrtiach ročne (zdroj), pričom samotnému nekvalitnému ovzdušiu sú vystavené tri miliardy ľudí. Až 34 percent úmrtí pritom spôsobuje ischemická choroba srdca, ktorá vyvrchoľuje zlyhaním srdca. Azda každý z nás pozná aspoň niekoľko ľudí, ktorí zomreli práve na dôsledky ischemickej choroby srdca, teda sa jedná o tému dotýkajúcu sa nás priam bytostne. Takáto smrť totiž hrozí aj nám.
Nielen z tohto dôvodu má zmysel nachádzať a zavádzať do praxe aktívne opatrenia na redukciu znečistenia ovzdušia, ale aj tie pasívne. Jedným z nich sa zdá byť vysádzanie nových stromov, kríkov a zelene ako takej. Lenže aj medzi jednotlivými rastlinami existujú rozdiely, niektoré sa ukazujú ako podstatne vhodnejšie na použitie ako pasívnych „čerpadiel“ škodlivín z prostredia.
Vedci z Royal Horticultural Society (RHS) podľa všetkého objavili nový spôsob, ako efektívnejšie pracovať so znečistením a emisiami oxidu uhličitého z dopravy. Metóda spočíva v tvorbe „zelených križovatiek a ciest“ kríkmi, ktoré World Economic Forum označil ako „super rastlinu“. Téme sa venoval magazín The Guardian v článku z februára 2021.
O dvadsať percent efektívnejší skalník
Takzvaný skalník je schopný absorbovať až o 20 percent viac znečistenia z dopravy v meste ako bežná zeleň, ktorá sú obyčajne popri cestách. Vďačí za to kombinácii hustého porastu a pevných listov s povrchovými chĺpkami.
Počas jedného týždňa je meter dlhý krík skalníka schopný absorbovať zo svojho prostredia toľko znečistenia, koľko jeden automobil vyprodukuje počas 800 kilometrov dlhej jazdy (zdroj uvádza ekvivalentných 500 míľ).
Vedci vo svojej štúdii porovnávali viaceré druhy rastlín a ich schopnosť absorbovať škodlivé emisie z dopravy. Najvýznamnejšie sa v tomto kontexte preukázali práve skalníky, ktoré boli priamo pri ceste a ideálne široké aspoň dva metre.
Skalníky sú v porovnaní so stromami vysadenými popri cestách vhodnejším riešením aj z toho dôvodu, že v ľudskej výške dokážu pohlcovať až 63 percent uhlíkových častíc.
Nezabudnime na ostatné druhy zelene
Nemožno ale zabúdať ani na ďalšie druhy rastlín, napríklad obyčajný brečtan. Keď sú zelené steny brečtanu na stenách budov, dokážu v lete fungovať ako izolácia a udržiavať budovy v chlade.
Hloh obyčajný a živé ploty zasa zadržiavajú dažďovú vodu a svojím dielom pomáhajú predchádzať povodniam.
Vytváranie zelených lokalít v zastavaných a dopravne vyťažených mestách má zmysel. A ukazuje sa, že rovnako ako ich tvorba má zmysel dôsledne ich študovať, aby sme si vedeli vybrať tie najlepšie riešenia.
Možno, že správne riešenia nás napokon dovedú k tomu, že nebude potrebné definitívne zakázať benzínové a naftové automobily, pretože nové motory už budú v takmer úplnej miere redukovať akékoľvek emisie a ten zvyšok sa bude zachytávať napríklad pomocou zelene pri cestách. Uvidíme…