Lifestyle

Musíme denne skutočne prejsť aspoň 10 000 krokov?

  • 13 septembra, 2021
  • 5 min read
Musíme denne skutočne prejsť aspoň 10 000 krokov?

Pri čítaní rôznych článkov, v rozhovoroch alebo len tak pri sedení za počítačom vám už určite niekto stihol pripomenúť, že by ste denne mali spraviť  aspoň 10 000 krokov.  Takýto cieľ môže znieť veľmi frustrujúco, najmä tým, ktorí majú sedavé zamestnanie a plno povinností.

Nie každý z nás je fanúšikom chôdze, nie každý z nás sa cíti bezpečne, keď po vonku kráča sám. Vysoké ciele sú tiež ťažšie zvládnuteľné a môžu na ľudí pôsobiť opačne- demotivujúco. Aj preto nezmyselné hnanie sa za týmto 10-tisícovým cieľom nie je potrebné. Aj keď na nás kričí z rôznych aplikácií a smart zariadení.

Tento jednoducho zapamätateľný údaj nie je univerzálne platný. Neexistuje žiadne magické číslo, čísla sú však aj napriek tomu dôležité. Každý človek má svoje individuálne potreby, týkajúce sa denného príjmu kalórií a ich výdaju. Chôdza má na naše zdravie nespochybniteľne pozitívne účinky, avšak neexistuje nijaké univerzálne platné číslo, ktorého by sa malo držať celé ľudstvo zubami-nechtami. Hodnota 10 000 sa však výborne pamätala a aspoň tým nám nekomplikovala život, však?

Koľko je to 10 000 krokov?

Priemerný človek stihne za minútu spraviť 100 krokov. To znamená, že za 30 minút stihne spraviť jednu míľu (1,609 kilometra). Takže ak niekto chce naplniť svoj denný 10 000 cieľ, musí prejsť približne 4 až 5 míľ za deň (približne 6, 437 až 8,047 kilometrov).

V čom má „10 000 krokov“ svoje korene?

Tento denný cieľ vzišiel z obchodného názvu krokometra, ktorý sa predával v roku 1965. Jeho výrobcom bola japonská spoločnosť Yamasa Clock. Presný názov zariadenia „Manpo-kei“ v preklade znamená „merač 10 000 krokov“.

Vyzerá to tak, že tento marketingový nástroj skutočne otriasol svetom a denný cieľ 10 000 krokov sa udržal až doteraz. Počítajú s ním dokonca aj populárne smart hodinky (napríklad značky Fitbit).

10 000 krokov
10 000 krokov nie je univerzálny počet, ktorý je platný pre všetkých, Zdroj: Unsplash/ Jacek Dylag

Aké sú novodobé zistenia?

Niektoré výskumy zistili, že denný cieľ 10 000 krokov vplýva na naše zdravie pozitívne. Zlepšuje zdravie srdca, psychické zdravie a znižuje riziko cukrovky. To by vysvetľovalo, prečo sme sa na tomto konkrétnom čísle zasekli. Avšak toto číslo je príliš idealizované a na podporu jeho uplatnenia neexistujú dôkazy.

Výskum z Harvard Medical School

Zatiaľ čo niektoré výskumy potvrdili pozitívny vplyv 10 000 krokov na naše zdravie, nedávny výskum z Harvard Medical School poukazuje na to, že ženám stačí  v priemere aj približne 4 400 krokov denne na to, aby významne znížili riziko predčasnej smrti.

Inzercia

Tento počet krokov sa porovnával s približne 2 700 krokmi za deň. Ešte predtým ako by sme sa mohli zaseknúť na ďalšom presnom počte krokov, je dôležité poukázať na to, že čím viac krokov denne človek spravil, tým viac znížil riziko svojho predčasného úmrtia.

V prípade počtu krokov nad 7 500 denne neboli dokázané žiadne ďalšie benefity. Je však otázne, či by rovnaké výsledky vyšli aj v prípade, že by sa štúdia zamerala na mužskú časť populácie. Avšak, táto štúdia je stále dôkazom toho, že pohyb zlepšuje náš zdravotný stav a znižuje riziko úmrtia.

WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) dospelým odporúča aspoň 150 minút mierne intenzívnej fyzickej aktivity alebo 75 minút intenzívnejšieho cvičenia za týždeň. Výskum z Harvard Medical School však poukazuje na to, že aj menej intenzívne cvičenie má pozitívne dopady na zdravie jedinca. Intenzívnejšie cvičenie však pozitívny dopad zvyšuje.

Výskum z University of Texas

Aj tento výskum poukázal na dôležitosť pohybu. Ak človek spraví denne menej ako 5 000 krokov, jeho telo bude nasledujúci deň menej schopné metabolizovať tuky. Nahromadené tuky v tele môžu tiež zvyšovať pravdepodobnosť rozvoja kardiovaskulárneho ochorenia alebo cukrovky.

Záver

Zvyšovanie množstva fyzickej aktivity, napríklad práve počet krokov, znižuje riziko predčasnej smrti, rozvoja chronického ochorenia (napríklad demencia) a niektorých druhov rakoviny. V niektorých prípadoch dokonca zlepšuje zdravotný stav pri určitých typoch ochorení, napríklad cukrovka druhého typu.

Na základe aktuálnych výskumov nie je napočítanie 10 000 krokov denne podstatné pre dosiahnutie zdravotných výhod. Už polovica tejto hodnoty je pre telo výhodnou. Chôdza je pre naše zdravie určite výhodná, avšak na to, aby sme dosiahli výsledky, nemusíme sa zamerať na tak konkrétne číslo.

 

Zdroje: The Conversation, Science Alert, Insider, Snopes, USA Today, YAMAX YAMASA

Zdroj titulnej fotografie: Unsplash/Frank Busch

About Author

Michaela Hlaváčová

24-ročná študentka masmediálnej komunikácie v Trnave. Milovníčka fialovej a zelenej farby, retro štýlu, smotanovej pizze a v neposlednom rade aj dôveryhodných zdrojov v dezinformačných časoch.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings