GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

Ako zvukové frekvencie ovplyvňujú náš mozog?

  • 7 septembra, 2022
  • 6 min read
Ako zvukové frekvencie ovplyvňujú náš mozog?

Čo sú mozgové vlny a ako ich meriame?

 

Mozog sa skladá z miliárd špecializovaných buniek, ktoré sa nazývajú neuróny.

Neuróny spolu neustále hovoria a elektrickú aktivitu, ktorá vychádza z tejto komunikácie, možno zistiť pomocou techniky nazývanej elektroencefalografia, alebo EEG. Funguje pomocou senzorov pripojených k pokožke hlavy, ktoré sa naladia na tieto výbuchy energie a zaznamenajú ich ako vlny.

 

Každá ľudská činnosť zodpovedá inej vlnovej dĺžke.

Napríklad mozgová vlna nameraná a zmapovaná, keď odpočívame, sa bude líšiť od tej, ktorá je zmapovaná, keď sme v sústredenom stave. Mozgové vlny sa tiež vyskytujú na rôznych frekvenciách. Na základe našich aktivít a emocionálnych stavov sú niektoré rýchle, a iné pomalé.

 

5 typov mozgových vĺn

Najpoužívanejšie názvy pre EEG pásma sú Delta, Theta, Alpha, Beta a Gamma.

Merajú sa v cyklickom formáte alebo cykloch za sekundu nazývaných Hertz (Hz).

 

Delta

Delta (1-3Hz) mozgové vlny majú najpomalšiu frekvenciu a najvyššiu amplitúdu. Zažívame ich počas spánku.

Theta

Mozgové vlny Theta (4-7Hz) vykazujú snový, uvoľnený stav, ktorý sa zvyčajne dosahuje počas meditácie, alebo relaxácie bez stresu. Zvyčajne predstavuje čas medzi spánkom a bdením.

Alfa

Alfa (8-12Hz) mozgové vlny sú pomalšie a väčšie, spojené s normálnou relaxáciou pri čakaní na vonkajšie podnety, ktoré ju ovplyvnia. Ak zavrieme oči, uvoľníme sa a predstavíme si pokojnú scenériu, dôjde k zvýšeniu aktivity alfa mozgových vĺn. Počúvanie mozgových vĺn Alpha pomáha človeku uvoľniť sa a zbaviť sa stresu a zároveň zvyšuje produkciu serotonínu.

 

Beta

Beta (13-38Hz) mozgové vlny majú rýchlejšiu a kratšiu frekvenciu, spojenú s úrovňou koncentrácie alebo mentálnej a intelektuálnej aktivity. Predstavuje stav bdelosti.

 

Gamma

Gamma (39-42Hz) mozgové vlny sú rýchlejšie záblesky jemných vibračných stavov, ktoré sú zvyčajne spojené s reguláciou vnímania a vedomia.

 

Unášanie mozgových vĺn. Zdroj: bebrainfit.com

 

Unášanie mozgových vĺn

 

Existujú techniky, ktoré využívajú koncept unášania mozgových vĺn, pri ktorých sa mozgové vlny začnú zhodovať alebo synchronizovať s frekvenciou vonkajšieho stimulu, ako je pulzujúci zvuk alebo svetlo.

Tento koncept môžete použiť na trénovanie mozgových vĺn na určitú frekvenciu počas konkrétnej úlohy. Môžete napríklad chcieť beta vlny, keď sa pripravujete na test, alebo alfa alebo delta vlny, ktoré vám pomôžu zaspať.

Aby ste mozog dostali na správnu vlnovú dĺžku, môžete počúvať binaurálne rytmy, čo sú v podstate dve rôzne zvukové frekvencie hrané v každom uchu.

 

 

Neuro-zvuk

 

Za normálnych okolností nemôžeme zmeniť vzory mozgových vĺn, pretože si zvyčajne neuvedomujeme, v akom stave sa nachádzajú.

Môžeme ich však ľahko ovplyvniť prostredníctvom správnych vonkajších podnetov.

 

Neuro-zvuk je forma neuro-spätnej väzby, pri ktorej sa využívajú sluchové podnety, ako je hudba, binaurálne rytmy alebo pozitívne afirmácie, na ovplyvnenie chémie mozgových vĺn, k nášmu požadovanému účinku.

Neuro-zvuk môže byť použitý na dosiahnutie lepšieho zdravia mozgu, schopností učenia, ako aj zlepšeného poznania seba samého.

Zatiaľ čo pojem neuro-zvuk je relatívne novým pojmom v oblasti vedy, prax používania zvuku a vibrácií na ovplyvnenie nášho fyzického a duševného zdravia existuje už celé veky.

Od rytmického bubnovania domorodých Američanov až po gregoriánske chorály používané v kostoloch mali zvuk a hudba veľký vplyv na podporu zdravia a liečenia.

V našom modernom svete môžeme pomocou vedy extrahovať konkrétnu vlnovú formu alebo vibráciu z hudby alebo zvuku, izolovať ju a potom ju priamo použiť pre maximálny úžitok.

 

Ako presne binaurálne rytmy ovplyvňujú náš mozog?

 

Keď sa cez každé slúchadlo, ľavé a pravé, prehrávajú dve rôzne frekvencie, rozdiel medzi nimi určuje ovplyvnenú mozgovú vlnu.

Napríklad, ak sa cez jedno slúchadlo prehráva frekvencia 210 Hz a cez druhé 200 Hz, mozog zažije mozgovú vlnu v rozdiele medzi nimi, ktorý je v zóne Alfa 10 Hz. Výsledok tohto sa nazýva unášanie mozgových vĺn.

 

Takže určité frekvencie, zvuky a hudba majú silu stimulovať mozog, dokonca produkovať neurotransmitery, ako je serotonín, ktorý možno využiť na zvýšenie potešenia, a zníženie pocitov bolesti.

Rôzne vzory mozgových vĺn sú spojené s produkciou rôznych neurochemikálií, ktoré sú spojené s kreativitou, pamäťou, relaxáciou, úľavou od stresu, zlepšeným učením a ďalšími žiaducimi výhodami.

 

Jednoducho povedané, vnútorný komunikačný systém mozgu alebo jeho jazyk je založený na frekvencii, a keď týmto jazykom hovoríme, sme v podstate schopní komunikovať s mozgom, čím naštartujeme požadovaný duševný stav.

 

Ilustračná fotografia (zvukové vlny). Zdroj: depositphotos.com

 

V akých oblastiach môžu priaznivo ovplyvniť naše životy

 

  • Zníženie stresu
  • Úľava od bolesti hlavy
  • Úľava od bolesti
  • Zlepšená pamäť a učenie
  • Prevencia alebo zvrátenie kognitívnych porúch, ako je Parkinsonova alebo Alzheimerova choroba
  • Podpora lepších spánkových cyklov, zotavenie sa zo závislosti
  • Zlepšené kognitívne schopnosti
  • Synchronizácia dvoch hemisfér mozgu tiež zvyšuje celkovú pohodu a motorické reflexy vďaka rýchlejšiemu a lepšiemu toku komunikácie medzi dvoma polovicami mozgu.

Okrem toho sa môže použiť na liečbu úzkosti a depresie a tiež podporuje lepšiu kvalitu spánku.

 

 

Meditácia alebo cvičenie

 

Ukázalo sa, že pravidelná meditácia zvyšuje alfa vlny – vaše relaxačné mozgové vlny, – a znižuje beta vlny – mozgové vlny aktívneho myslenia a učenia.

Aj preto sa najčastejšie odporúča na zníženie stresu. Hlboké dýchanie a vizualizácia so zatvorenými očami tiež zosilňujú alfa vlny.

Okrem relaxácie môžu alfa vlny pomôcť zvýšiť kreativitu, a tým pôsobiť ako prirodzené antidepresívum tým, že podporujú uvoľňovanie neurotransmiteru serotonínu.

Ďalším spôsobom, ako zvýšiť svoje alfy, je cvičiť s vysokou intenzitou. Nielenže uvoľňujete endorfíny, ale tiež podporujete alfa vlny, keď odpočívate.

About Author

Natália Jančušková