Máme vôbec právo na súkromie?

Internet zabil anonymitu. Čo bude s naším súkromím?

Internet sprístupnil informácie a Facebook sa postaral o to, aby sme ochotne vystúpili z internetovej anonymity a začali žiť druhý virtuálny život, ktorý je prepojený s tým naším reálnym.

 

Dnes môžeme s určitosťou povedať, že internet ako taký zabil anonymitu, pretože umožnil prakticky komukoľvek získať informácie o druhých ľuďoch. Každý, kto má aspoň základnú znalosť práce s počítačom a sociálnymi sieťami, si dnes dokáže vyhľadať a spoznať konkrétneho človeka ešte skôr, než sa vôbec stretnú osobne.  Poslúžia mu na to najmä Facebook, LinkedIn, Twitter a Google, prípadne webstránky na overovanie zadĺženosti a obchodné registre.

Je to veľká pomôcka, ale aj čosi nebezpečné.

Európska únia v posledných rokoch vykonala opatrenia, aby zabránila zneužívaniu osobných údajov a vytvorila štandard, ktorý poznáme pod akronymom GDPR. Pre mnohé firmy bol GDPR spočiatku strašiakom, pretože mu nerozumeli, lenže v skutočnosti GDPR chráni všetky strany: aj jednotlivcov, aj poskytovateľov služieb, aj prevádzkovateľov rôznych webstránok, firmy i organizácie. Podstatou GDPR je informovať sa navzájom o tom, aké údaje kto zbiera a ako ich využíva.

 

Súkromie ako na hojdačke a koncept úplnej otvorenosti

Ešte pred tromi rokmi ste vo vyhľadávači Google mohli nájsť doslova čokoľvek, čo bolo kedykoľvek zverejnené v súvislosti s nejakou osobou. Dnes pri vyhľadávaní konkrétneho človeka dostanete v Google iba limitovaný výpis výsledkov, pričom na konci prvej strany nájdete nasledovný text:

Niektoré výsledky mohli byť odstránené na základe právnych predpisov Európskej únie o ochrane údajov.

Skutočnosť, že Google takto vyhovel európskej legislatíve, mal obrovský vplyv na koncept súkromia ako takého. Dovtedy totiž platilo, že si na vás ktokoľvek mohol nájsť čokoľvek a vy ste s tým nemali právo nič spraviť.

Vyzeralo to tak, že prirodzeným vývojom moderný svet dospeje do niečoho, čo by som nazval „verejné súkromie“ alebo „úplná transparentnosť“ – na podobnú tému som už v minulosti publikoval článok v časopise UnitedLife s názvom Dilema 21. storočia: Transparentnosť verzus právo na súkromie.

V praxi by to znamenalo, že by sme pod tlakom verejnosti a technológií boli nútení pristúpiť na úplnú otvorenosť. Vyžadovala by si nepomerne vyspelejšiu spoločnosť, inteligentnejších a morálnejších ľudí, lenže samotný koncept by vôbec nebol zlý. Jeho podstatou mala byť otvorenosť v tom zmysle, že nerobím vôbec nič, za čo by som sa mal hanbiť alebo čo by som mal skrývať.

Jedným zo zámerov takéhoto prístupu k osobným informáciám by bolo, možno paradoxne, dosiahnutie úplnej slobody:

Predstavte si svet, v ktorom naozaj nič nemusíte ukrývať, zamlčiavať a vysvetľovať, pretože by vás spoločnosť akceptovala, tolerovala a rešpektovala. Bol by zverejnený každý váš krok, každé slovo, história internetového prehliadača a tiež čas trávený s rodinou a kamarátmi. Až vtedy by prišla skutočná sloboda.

Lenže je nanajvýš naivné myslieť si, že by takéto niečo mohlo fungovať bezpečne. Svet si nevymyslíme pri počítači a pri tabuli, realita je oveľa komplikovanejšia. Aj keby sme si vytvorili komunitu dokonalých ľudí v zmysle ich inteligencie, morálnej vyspelosti, empatie a ďalších faktorov, vždy by sa medzi nimi mohli vyskytovať takí, ktorí by chceli takúto otvorenosť zneužiť. Áno, keby boli videní pri nevhodnej činnosti aj oni, možno by sa deliktov nedopúšťali. Ale prax nám dokazuje, že sú ľudia, ktorí sa nehanbia konať zlo a dokonca sú radi, keď im verejnosť venuje pozornosť.

 

Sloboda prináša aj nevkus

Naša skúsenosť poukazuje na to, že s otvorenosťou prichádza aj nevkus, neetické správanie, priam úžasná snaha o pútanie pozornosti aj za cenu trápnosti a nemorálnosti. Lajky sú považované za meradlo správnosti aj napriek tomu, že to tak dokázateľne nie je. Možno je to iba problém tejto doby a súvisí s nedostatočnou vyspelosťou jednotlivcov, ktorým jednoducho nedochádza, že za svoje verejné vystúpenia nesú zodpovednosť a budú musieť znášať dôsledky, ktoré ich činnosť vyvolá – bez ohľadu na to, či budú pozitívne alebo negatívne.

Nech to ale vyznie akokoľvek, musíme si priznať, že je dobré, ak ľudia internet využívajú aj takýmto spôsobom. Prezrádzajú viac o svojom charaktere a napríklad personalista môže jednoducho zistiť, že takýto potencionálny zamestnanec do profilu spoločnosti nezapadá. Naopak, u iných kandidátov na rovnakú pracovnú pozíciu môže práve vďaka ich sebaprezentácii na internete oceniť ich schopnosť seriózneho vystupovania a snahu o vytvorenie dobrého dojmu. Alebo práve naopak.

 

Všetko sa bude sprísňovať, ale…

Od  utópií o úplnej internetovej transparentnosti nás zatiaľ odvracia reálna skúsenosť s ľuďmi a tiež legislatíva, ktorá stále viac zohľadňuje právo na súkromie. Niekedy až absurdne: ako majiteľ nehnuteľnosti si už nesmiete inštalovať kamery, ktoré snímajú okolie vlastného domu, ak je v zábere aj niekoľko centimetrov z ulice – teda verejného priestranstva. Niekde som počul správy o tom, že na nemôžete zverejniť videozáznam z bezpečnostnej kamery v prípade, že vám na to zlodej, násilník alebo vrah nedal povolenie.

Namiesto úplnej transparentnosti súčasný trend naznačuje, že sa dočkáme ešte väčšieho uzatvárania sa do malých internetových komunít. Facebook už dlho umožňuje zdieľanie obsahu iba pre vopred stanovený okruh ľudí, prípadne môžete vylúčiť konkrétnych ľudí alebo skupiny z jeho vizibility.

Je možné, že sa niektorí jedinci rozhodnú pre čiastočnú alebo aj zdanlivo úplnú transparentnosť, ale to budú skôr kuriozity, navyše nikdy nebudú celkom otvorení – ohrozili by tým seba. Aj tu je ale jedno ale:

 

Na záver pripomeniem zhrnutie článku, ktorý som publikoval ešte pred dvomi rokmi, pretože dokonale zapadá aj do tohto príspevku a naďalej sa s ním stotožňujem:

Predpokladám, že úplná transparentnosť nie je sci-fi a v dohľadnej dobe sa stane zlatým štandardom ľudí, ktorých si spoločnosť určí za svojich lídrov. Ak ide o politické a spoločensky dôležité funkcie, im sa musí človek obetovať a ľudia majú právo vedieť a vidieť, ako tento človek pracuje, komunikuje, žije a napĺňa svoje prísľuby. Väčšina ľudí si zachová verejné profily na sociálnych sieťach s tým, že sa budú ukazovať práve v tom svetle, ktoré im práve vyhovuje – teda budú transparentní iba čiastočne.

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019

Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019