Ekonomika a Biznis EXTRA Osobné financie

Tvorba finančnej rezervy nie je len pre bohatých, práve naopak

  • 27 júna, 2019
  • 4 min read
Tvorba finančnej rezervy nie je len pre bohatých, práve naopak

V tomto článku sa dozviete:

  • prečo majú rezervy zmysel;
  • ako účinne tvoriť rezervy;
  • ako prehľadne sledovať stav;
  • ako sa pripraviť pravidelné ročné výdavky;
  • ako o 100% navýšiť svoju mesačnú rezervu.

 

Mať finančnú rezervu je ako vlastniť mäkký vankúš bezpečia a istoty. Už staré matere toto vedeli a preto odkladali svoje našetrené úspory do ponožky, aby ich v prípade núdze mohli použiť. 

Od tej doby sa spôsoby vytvárania rezerv výrazne zmenili. Od ponožiek k bankám, ktoré ponúkali vkladné knižky, termínované vklady a sporiace účty, až po investičné spoločnosti s podielovými fondmi, dlhopismi a akciami. 

Čo sa ale časom nikdy nezmení je princíp tvorby rezerv.

Na tvorenie rezervy je potrebné poznať dva hlavné ukazovatele, a to koľko mesačne odkladať a akú rezervu minimálne vytvoriť. Ideálne je, ak z čistého príjmu pôjde 10% na rezervu a finálny obnos financií, ktorý chceme tvoriť, bude aspoň 6-násobok čistého mesačného príjmu.  

 

 

Inzercia

Najprv zaplatiť sebe až potom míňať 

Ak sa niekomu nedarí vytvárať rezervy, musí zmeniť doterajší spôsob fungovania. 

Odkladanie peňazí, až keď mi niečo ostane, nemôže byť nikdy efektívne. Preto najprv “zaplať sebe”. Hneď po pípnutí výplaty na účet je potrebné odložiť stanovenú výšku rezervy. So zvyškom peňazí sa potom zaplatia šeky, faktúry, poplatky a náklady na život. 

 

Spočítajme si to na jednoduchom príklade: keď si každý mesiac odložíme desať percent z výplaty, za desať mesiacov máme našetrenú jednu celú výplatu. Šesťnásobok výplaty takýmto spôsobom našetríte za päť rokov.

Nenechať všetko na jednom mieste

Ak sa darí odkladať peniaze, je dobré použiť druhý princíp a to “nenechávať všetko na jednom mieste”. Ak si niekto tvorí rezervu na bežnom účte, môže stratiť prehľad o tom, či sa mu finančný stav zvyšuje alebo nie. 

Môže sa stať, že na dlhý čas sa rezerva zafixuje na jednej sume. Často sa stretávam s tvrdením „pod tisíc eur na účte sa nechcem dostat”.

Takto sa človek začne fixovať na jednu sumu, ktorá mu začne vyhovovať, ale stačí to? Preto, ak sa peniaze na rezervu presmerujú na iný účet (podúčet), ľahšie sa bude sledovať, či rastú alebo sa míňajú.

 

Rok čo rok a stále rovnako prekvapený?

Poznáte to aj vy. Každý rok prekvapí tisíce ľudí nutnosť uhrádzať ročné platby napríklad na povinné zmluvné poistenie alebo iné povinné platby. A čo tak výdavky na narodeniny, meniny či Vianoce? Presne tak, nikto s tým nepočíta, ale každý rok sú tu opäť. 

S týmto princípom sa bezproblémovo dá pripraviť na všetky očakávané ročné výdavky. Stačí si napísať všetky ročné platby a výdavky. Výslednú sumu vydeliť 12 a tak zistiť presnú mesačnú sumu, ktorá ak sa odloží každý mesiac. Takto mám pripravené peniaze na každú platbu. 

POZOR: Túto sumu na očakávané výdavky je nutné odkladať na iné miesto ako bežný účet a účet, kde si odkladáte rezervu na neočakávané udalosti. 

 

Z mesiaca na mesiac o 100% viac?

Znie to až neuveriteľne, ale nie je to nemožné. Samozrejme, nehovorím teraz o zhodnotení, ale o navýšení. Ak som si stanovil mesačne 50 € na tvorbu rezervy a chcem spraviť 100%, hneď na začiatku mesiaca si odložím 100 €. Počas mesiaca je potrebné korigovať svoje výdavky, aby sa nestalo, že na konci ešte pred výplatou bude v peňaženke prázdno. 

Chce to len dávku disciplíny, odhodlania a počítania výdavkov. Tento spôsob odporúčam aplikovať, ak chce človek rýchlejšie vytvoriť požadovanú rezervu.

Dôvodov na tvorbu rezerv je nespočet, záleží od ľudskej fantázie. V dnešnej konzumnej dobe sa ale stáva pravidlom, že splácať je lepšie ako šetriť. Pri šetrení sa človek namaká, ak sa jedná o veľkú sumu, ale ak správne aplikujete zásady z tohtp článku, tvorba rezerv už nikdy nebude zložitá záležitosť.

 

About Author

Štefan Takáč

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings