Veda a technika

Vysokonutričné potraviny pestované v meste: Takto funguje inteligentná technológia pre vertikálne pestovanie

  • 27 októbra, 2020
  • 5 min read
Vysokonutričné potraviny pestované v meste: Takto funguje inteligentná technológia pre vertikálne pestovanie
Farmu tvorí viac ako 6 200 stĺpov, každý z nich je vysoký 2,4 m. FOTO: TIMOTHY DAVID

SINGAPUR – Mestská farma, ktorej cieľom je produkovať zeleninu s vysokou nutričnou hodnotou bez obetovania akejkoľvek chuti využitím technológie internetu vecí (IoT), bola oficiálne uvedená do života minulý štvrtok (22. októbra 2020) v Singapure.

Spoločnosť Commonwealth Greens, ktorá prevádzkuje moderné pestovacie technológie, pôsobí v Jurongu od mája. Lesnú farmu tvorí viac ako 6 200 stĺpov, každý z nich je vysoký 2,4 m a pripomína lístie rastúce z vetiev stromu.

Stĺpy sú umiestnené v šiestich rôznych miestnostiach s veľkosťou bežného bytu  a umožňujú rast niekoľkých druhov listovej zeleniny. Nachádzame tu šalát, kel, mangold a bylinky. Na pestovanie rastlín sa používa technika zvaný hydropónia, čo je pestovanie rastlín bez pôdy v živnom roztoku.

Na farme sa dá podľa slov jej tvorcov ročne vypestovať až 100 ton zeleniny, čo je takmer 1% lokálne vypestovanej zeleniny.

INZERCIA
Pán Vincent Wei (vľavo), výkonný riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Archisen, a pán Sven Yeo, technický riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Archisen. FOTO: TIMOTHY DAVID

Spoluzakladateľ a hlavný technologický riaditeľ spoločnosti Archisen, Sven Yeo, uviedol, že organizácia Commonwealth Greens je jednou z najvýnosnejších krytých fariem v Singapure a že do roku 2030 podporí a prispeje k cieľu krajiny vyrobiť si 30 percent svojich výživových potrieb doma.

Listová zelenina z farmy sa v súčasnosti predáva v online supermarketoch, ako sú RedMart a PandaMart pod značkou Just Produce. Šalátová zmes s hmotnosťou 100 gramov stojí od 4 do 4,50 singapurských dolárov (1S$ = ~0,7 eur), obsahuje rozmanitý šalát a kel, spolu s horčicovou zeleninou, štiavom kyslým alebo mizunou (japonskou zelenou horčicou).

Od polovice novembra začne farma predávať špeciálne bylinky – horčicovú zeleninu, ľadovú rastlinu a štiav v krabičkách po 20 gramoch, ktoré budú stáť od 4 do 5 singapurských dolárov.

Spoločnosť Archisen tiež vyvinula zmenšenú verziu svojho poľnohospodárskeho systému. Kratšie stĺpy plné dospelých rastlín sú uložené v sklenej skrini a môžu byť zaslané do reštaurácií na priamy zber. Od budúceho mesiaca spoločnosť uvedie tieto skrinky do piatich hotelov, reštaurácií a stravovacích služieb v Singapure.

ST PHOTO: TIMOTHY DAVID

Nielen estetika robí z Commonwealth Greens jedinečný produkt

Aby sa zabezpečili optimálny výnos, rýchly rast a vysoko výživná a chutná zelenina, sú vertikálne farmy poháňané inteligentným systémom, ktorý výrazne využíva technológiu internetu vecí, analýzu údajov a senzory.

Toto riešenie, ktoré sa nazýva Croptron, vytvára dokonale kontrolované prostredie  manipuláciou relatívnej vlhkosti a pH živného roztoku, ktorý kvapká do rastlín.

Údaje sú neustále ukladané v cloude v reálnom čase, aby ich mohli vedci analyzovať a riadiť automatizáciu. Napríklad, ak pH živiny pre šalát dosiahne nezdravú hladinu, senzory upozornia zariadenie, aby automaticky obnovilo hladinu kyslosti.

Pretože máme v priebehu času viac rastových cyklov, naše množiny údajov sa zväčšujú, čo nám umožňuje vytvárať matematické modely na predpovedanie výsledku nášho rastu,“ uviedol Yeo.

V kancelárii spoločnosti Archisen, ktorá je o poschodie vyššie ako Commonwealth Greens, sa tiež nachádza výskumné laboratórium na vykonávanie experimentov a testovanie nových technologických riešení.

Budúcnosť vyzerá sľubne

V blízkej budúcnosti plánuje spoločnosť vybudovať vnútorné ovocné sady alebo vinice a na ich pestovanie tiež použiť hydropóniu.

V súčasnosti prebiehajú snahy o pestovanie čierneho, červeného a zeleného hrozna v kontrolovanom prostredí. Za desať mesiacov sa na viniči začali rodiť strapce hrozna, každý plod je veľký asi ako cícer.

Tradičným poľnohospodárstvom trvá úplné vypestovanie hrozna približne tri roky.

Aj keď nezrelé a menšie hrozno býva kyslé, čierne hrozno z laboratória chutí sladko.

Archisenoví vedci tiež našli spôsob, ako pestovať šalát, ktorému sa dobre darí ako pri nižších teplotách, tak aj pri teplote takmer 30° C.

Zdroj článku: Urban farm leverages smart technology to produce highly nutritious and flavourful greens

Kam speje budúcnosť pestovania rastlín?

Je evidentné, že modernizácia procesov v pestovaní rastlín, zeleniny a ovocia sa bude uberať práve smerom automatizácie a využívania počítačov. Môže sa tak jednať o konečne udržateľné a z pohľadu zdravotnej nezávadnosti konečne prijateľné riešenie pre všetkých. Tradiční poľnohospodári musia, či chcú či nechcú, polia postrekovať špeciálnymi prípravkami, aby svoje plodiny bránili pred škodcami a vplyvmi počasia.

Pestovanie v uzatvorenom prostredí a s dodržaním optimálnych podmienok pre rast a vznik nutričnej hodnoty by definitívne ukončilo problémy so škodcami, zlodejmi i nepredvídateľnými vplyvmi počasia. Na druhej strane bude prirodzene rásť cena plodín, ktoré budú vyžadovať viac energie na dopestovanie.

Spolu so zvyšujúcou sa životnou úrovňou a platmi by však cena nemala byť to, čo by sme mali považovať za nepriaznivý faktor negatívne ovplyvňujúci budúcnosť týchto riešení.

 

Singapurské vlaky automaticky zatmavujú okná, ak idú okolo domov

Jedinečná kniha o budovaní Singapuru ide do predaja

Singapur – mesto, v ktorom sa budete cítiť ako hlavný hrdina z futuristickej knihy

 

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings