Sila jednoduchého gesta
Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti
Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.
Titulná fotografia: © Sheldon Yellen via Business Insider
Tento príbeh je akoby vytrhnutý z fiktívnych poviedok od akéhosi autora rozprávok. Veď kto by si už našiel čas napísať každý jeden deň 25 blahoželaní k narodeninám? Jedine tak niekto nezamestnaný, prípadne niekto, kto v práci nič dôležité nemá na starosti? Realita je však dychberúca. Takúto prácu nad rámec svojich povinností robí každý deň priamo generálny riaditeľ spoločnosti (CEO) s 9 200 zamestnancami.
Yellen sa stal riaditeľom firmy BELFOR Holdings, Inc. v roku 1985. Spoločnosť môžeme nazvať stavebnou, ale jej portfólio služieb o niečo komplikovanejšie: firma sa venuje oprave domov a nehnuteľností po prírodných katastrofách. Keď Yellen pred 34 rokmi nastúpil na vedúcu pozíciu, začal aj s netradičnou prácou navyše: každému zamestnancovi spoločnosti ručne napísal blahoželanie s poďakovaním. Po 34 rokoch to robí stále, ale počet zamestnancov sa medzičasom rozrástol na ohromných 9 200. Ale Yellen nezanevrel na túto nepochybne časovo a kreatívne náročnú úlohu, pokračuje v nej a dnes sa stáva predmetom záujmu verejnosti.
Takto sa robí dobré PR vlastnej firme, pravda. Ale podstatou práce tohto generálneho riaditeľa je jeho osobný apel na vďačnosť, ktorej význam vysvetľoval v článku pre Business Insider.
Sheldon Yellen začal s touto zaujímavou prácou v roku 1985, keď ho do pozície generálneho riaditeľa dotlačil jeho švagor. Mnohí zamestnanci spoločnosti sa preto údajne domnievali, že je iba zvýhodneným „naším človekom“, zosobnením rodinkárstva. Yellen chcel dokázať opak, preto venoval každému zamestnancovi firmy osobný čas aspoň tak, že mu vlastnými rukami vyhotovil gratulačný a ďakovný list. Je to nanajvýš osobné, zamestnanec to nepochybne ocení a riaditeľ môže mať pokojné svedomie, že nielen rozpráva, ale aj koná v súlade s jeho hodnotovým rebríčkom.
„Fungovalo to,“ hovorí Yellen pre Business Insider. „Prinútilo to ľudí, aby sa medzi sebou začali rozprávať, začali sme viac komunikovať a myslím, že mi to pomohlo vybudovať si vo firme rešpekt.“
Táto atypická práca riaditeľa sa však netýka iba zamestnancov a ich narodenín. Nech je na ceste kdekoľvek, berie si so sebou materiály potrebné k tomu, aby mohol listy a blahoželania písať bez ohľadu na aktuálne pracovné povinnosti. Podľa šéfky marketingovej komunikácie Alexandry Gortovej Yellen píše povzbudivé slová aj deťom zamestnancov, ak sú choré.
Yellen totiž zistil, že nachádzanie si času na každého človeka vytvára vo firme akúsi „kultúru súcitu“.
„Je to tiež niečo, čo nič nestojí,“ tvrdí. „Keď sa dozviem, že sa v teréne robia náhodné skutky láskavosti, beriem na seba povinnosť písomne sa poďakovať, aby tieto osoby vedeli, že si ich ceníme a že ich úsilie nie je bez povšimnutia.“
Možno je Yellen iba veľmi dobrý stratég, ale keby to všetko robil iba z marketingového hľadiska, pravdepodobne by to nedokázal zvládať každý deň počas 34 rokov. Tkvie v ňom presvedčenie vo vyššie morálne hodnoty, čo má aj vedľajšie priaznivé dôsledky. Prieskumy z celého sveta nám ponúkajú zistenia, že zamestnanci majú oveľa menší sklon k odchodu z firmy, ak sa v nej cítia rešpektovaní a cenení.
„Keď vedúci zabudnú na ľudský prvok, brzdia svoje firmy a obmedzujú úspech ostatných. Zameranie sa iba na zisk a zabúdanie, že najdôležitejšou devízou spoločnosti sú jej ľudia, nakoniec potlačí jej rast.“
- Sheldon Yellen