Frog Pond Effectf
Sebavedomie a efekt veľkej ryby v malom rybníku
Všetci sa porovnávame s ostatnými, z hľadiska vzhľadu, zdravia, osobnosti, akademických schopností, pracovných zručností alebo bohatstva. Tieto porovnania nevedome ovplyvňujú našu sebaúctu a sebadôveru. Frog Pond Effect – Efekt veľkej ryby v malom rybníku Tento efekt je bežne pozorovaný v sociálnych skupinách. Hovorí o tom, že ľudia majú tendenciu cítiť sa lepšie, keď… Prečítať celé
Všetci sa porovnávame s ostatnými, z hľadiska vzhľadu, zdravia, osobnosti, akademických schopností, pracovných zručností alebo bohatstva. Tieto porovnania nevedome ovplyvňujú našu sebaúctu a sebadôveru.
Frog Pond Effect – Efekt veľkej ryby v malom rybníku
Tento efekt je bežne pozorovaný v sociálnych skupinách. Hovorí o tom, že ľudia majú tendenciu cítiť sa lepšie, keď sú veľkými rybami (tj. majú vysoké postavenie) v malom rybníku (tj. skupine s nízkym hodnotením), ako keď sú to malé ryby (tj. majú nízku hodnosť) vo veľkom rybníku (tj. vysoko hodnotenej skupine).
Ako príklad si môžeme uviesť nadaného študenta. Nadaný študent navštevuje miestnu školu, kde výrazne prevyšuje svojich spolužiakov. Tohto študenta príjmu na prestížnu školu, na ktorú sa dostane len veľmi málo študentov. Všetci na tejto škole sú veľmi bystrí a škola má ďaleko lepšie hodnotenie ako jeho predošlá škola. Povedali by sme si, že náš študent bude hrdý na svoju prácu a zdvihne sa mu sebavedomie. Vo väčšine prípadov sa však stane opak. Študent prestane vynikať medzi svojimi rovesníkmi a zníži sa mu sebavedomie. Síce bude na elitnej škole, ale ako jeden z mnohých ďalších. Jeho sebavedomie a sebadôvera bude nižšia, ako keby zostal na pôvodnej škole.
Kľúčový faktor porovnávania
Z viacerých štúdii, ktoré sa venovali efektu veľkých rýb v malých rybníkoch, vyplynulo, že kľúčovým faktorom pri porovnávaní je postavenie jednotlivca v skupine, nie postavenie celej skupiny.
Faktory, ktoré ovplyvňujú veľkosť efektu
- Vedenie skupiny
Konkurencia medzi jednotlivými členmi zvyšuje účinnosť tohoto efektu. V skupine, kde členovia pracujú spoločne je tento efekt miernejší.
- Osobnosť
Jednotlivci, ktorí sa viac angažujú na fungovaní skupiny zažívajú tento efekt vo väčšej miere ako menej aktívny členovia.
- Motivácia
Motivácia väčšinou zmierňuje tento efekt, avšak veľmi motivovaným študentom/pracovníkom viac záleží na ich postavení v skupine.
Klady a zápory konkurencie medzi deťmi
Konkurencia je všade. To či je viac prospešná alebo škodlivá zostáva naďalej otázkou. Učitelia, vedci, rodičia aj deti majú na súťaženie rôzny názor. Či tak alebo onak, pre oba prístupy existujú klady a zápory.
Klady:
- pripravuje deti na rôzne životné situácie
- zlepšuje empatiu a rôzne zručnosti
- zväčšuje komfortnú zónu
- učí poučiť sa z neúspechu
Zápory
- zvyšuje stres a psychické napätie
- negatívne pocity
- znižuje sebavedomie