fbpx
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.
Renault Arkana Advertisement

Frog Pond Effectf

Čítanie na 3 min.

Sebavedomie a efekt veľkej ryby v malom rybníku

Či sa nám to páči alebo nie, naše sebavedomie vychádza z porovnávania sa medzi sebou. Úspešný človek sa cíti viac sebavedomo ako súčasť menej úspešnej skupiny, než vo veľmi úspešnom kolektíve.

Informácie o tomto príspevku

Vydané 27. júla 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Som študentkou prírodných vied. Od roku 2013 do 2019 som pôsobila v štátnej reprezentácii ako vrcholová športovkyňa v karate. Momentálne sa venujem vzdelávaniu a svojím záľubám. Na stránkach UnitedLife.sk sa venujem umeniu a zaujímavostiam zo sveta.

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 3

Frog Ponf Effect

Sebavedomie a Frog-Pond Effect (Ilustračný obrázok: Craig Lovelidge)

 

Všetci sa porovnávame s ostatnými, z hľadiska vzhľadu, zdravia, osobnosti, akademických schopností, pracovných zručností alebo bohatstva. Tieto porovnania nevedome ovplyvňujú našu sebaúctu a sebadôveru.

 

Frog Pond Effect – Efekt veľkej ryby v malom rybníku

Tento efekt je bežne pozorovaný v sociálnych skupinách. Hovorí o tom, že ľudia majú tendenciu cítiť sa lepšie, keď sú veľkými rybami (tj. majú vysoké postavenie) v malom rybníku (tj. skupine s nízkym hodnotením), ako keď sú to malé ryby (tj. majú nízku hodnosť) vo veľkom rybníku (tj. vysoko hodnotenej skupine).

Ako príklad si môžeme uviesť nadaného študenta. Nadaný študent navštevuje miestnu školu, kde výrazne prevyšuje svojich spolužiakov. Tohto študenta príjmu na prestížnu školu, na ktorú sa dostane len veľmi málo študentov. Všetci na tejto škole sú veľmi bystrí a škola má ďaleko lepšie hodnotenie ako jeho predošlá škola. Povedali by sme si, že náš študent bude hrdý na svoju prácu a zdvihne sa mu sebavedomie. Vo väčšine prípadov sa však stane opak. Študent prestane vynikať medzi svojimi rovesníkmi a zníži sa mu sebavedomie. Síce bude na elitnej škole, ale ako jeden z mnohých ďalších. Jeho sebavedomie a sebadôvera bude nižšia, ako keby zostal na pôvodnej škole.

 

Kľúčový faktor porovnávania

Z viacerých štúdii, ktoré sa venovali efektu veľkých rýb v malých rybníkoch, vyplynulo, že kľúčovým faktorom pri porovnávaní je postavenie jednotlivca v skupine, nie postavenie celej skupiny.

Inzercia

Ilustračná foto: Ben Hershey

 

Faktory, ktoré ovplyvňujú veľkosť efektu

 

  • Vedenie skupiny

Konkurencia medzi jednotlivými členmi zvyšuje účinnosť tohoto efektu. V skupine, kde členovia pracujú spoločne je tento efekt miernejší.

  • Osobnosť

Jednotlivci, ktorí sa viac angažujú na fungovaní skupiny zažívajú tento efekt vo väčšej miere ako menej aktívny členovia.

  • Motivácia

Motivácia väčšinou zmierňuje tento efekt, avšak veľmi motivovaným študentom/pracovníkom viac záleží na ich postavení v skupine.

 

Klady a zápory konkurencie medzi deťmi

Konkurencia je všade. To či je viac prospešná alebo škodlivá zostáva naďalej otázkou. Učitelia, vedci, rodičia aj deti majú na súťaženie rôzny názor. Či tak alebo onak, pre oba prístupy existujú klady a zápory.

 

Klady:

  • pripravuje deti na rôzne životné situácie
  • zlepšuje empatiu a rôzne zručnosti
  • zväčšuje komfortnú zónu
  • učí poučiť sa z neúspechu

 

Zápory

  • zvyšuje stres a psychické napätie
  • negatívne pocity
  • znižuje sebavedomie

 

 

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 3

Informácie o tomto príspevku

Vydané 27. júla 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Som študentkou prírodných vied. Od roku 2013 do 2019 som pôsobila v štátnej reprezentácii ako vrcholová športovkyňa v karate. Momentálne sa venujem vzdelávaniu a svojím záľubám. Na stránkach UnitedLife.sk sa venujem umeniu a zaujímavostiam zo sveta.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu