fbpx
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Clayton Christensen: Dilema inovátora

Čítanie na 5 min.

Riešenie pre firmy, ako prežiť koronu aj úpadok. Clayton Christensen odhalil, ako malý konkurent porazí aj gigantov

Aby podniky prosperovali, musia inovovať. Niekedy to znamená lepšie rozumieť dopytu, inokedy predvídať trendy skôr, ako nad nimi premýšľa ktokoľvek iný.

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 5

DOBRÝ NÁPAD NESTAČÍ. Väčšina z úspechu v podnikaní je mravenčia práca, manažment a schopnosť vidieť dopredu objektívne aj intuitívne. Foto: Riccardo Annandale

  • 10. januára 2022 prichádza na Slovensko kniha „Dilema inovátora“ od Claytona Christensena.
  • K úspešnému podnikaniu nepotrebujete vždy jedinečný nápad, ale schopnosť prispôsobovať sa trhu a globálnym i lokálnym zmenám.
  • Každá firma pritom čelí potrebe inovovať – a tu vzniká paradox. Inovácie môžu byť priebežné a konzervatívne, ale aj radikálne a riskantné.
  • Existuje recept na to, na ktoré inovácie sa oplatí sústrediť? A ktoré sú už príliš veľkým rizikom? Odpovede našiel Clayton Christensen v bestselleri „Dilema inovátora“.

 

Podnikanie ako večný boj

Čo dnes ohrozuje firmy a živnostníkov najviac? Avizované daňové reformy? Problémy spojené s covidom? Vysoké náklady na podnikanie? Silná konkurencia zo zahraničia, regionálne pomery, nesprávny výber zamestnancov? 

Nepochybne všetky tieto faktory sú príčinou úpadku firiem, avšak najväčšie riziko, ktoré pretrváva generácie, je neschopnosť reagovať na zmeny trhu a požiadavky zákazníkov

INZERCIA

Kľúčovým pojmom v tomto kontexte je inovácia. Kto sa neprispôsobí, zlyhá. Ale zlyhávajú aj tí, ktorí inovujú. Ako to teda je? Na to našiel odpovede Clayton Christensen.

Clayton Magleby Christensen bol americký akademický a obchodný konzultant, ktorý vyvinul teóriu „rušivých inovácií“. Tá je považovaná za jednu najvplyvnejších podnikateľských myšlienok začiatku 21. storočia, uvádza Wikipedia o Christensenovi, ktorý zomrel začiatkom roka 2020 | Foto: World Economic Forum from Cologny, Switzerland @Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0

Povinná literatúra pre podnikateľov, manažérov aj živnostníkov

Každý solídny podnikateľ nielen vo svete, ale aj na Slovensku, má vnútornú motiváciu napredovať a rozvíjať svoje podnikanie. Dosahovať to môže ako správnym manažmentom firmy a seba samého, čo je výsledkom kontinuálneho vzdelávania. A kto sa raz vydal na dráhu praktického samoštúdia, ten nepochybne dospel aj k dielu Dilema inovátora od amerického akademika a biznis konzultanta Claytona Christensena (pôvodne The Innovator’s Dilemma, r. 1997)

Táto kniha prichádza v januári 2022 aj na náš trh – prvýkrát v slovenskom preklade vďaka Nadácii United Philanthropy.

Inzercia

Clayton Christensen ako prvý definoval, ktoré inovácie firmám pomáhajú a ktoré ich ničia. Veľmi stručne zhrnuté platí, že kto sa neprispôsobí prebiehajúcim zmenám, toho prevalcuje konkurencia. A konkurenciou môže byť aj niekto, kto ešte dnes ako konkurencia vôbec nevyzerá. Líder malého podniku môže totálne prekonať akúkoľvek konkurenciu, dokonca aj tú, ktorá funguje dlhé roky. Dôvodom sú inovácie ako také: podstatné sú tie udržiavacie aj prelomové, ale práve schopnosť rozlišovať medzi nimi je kľúčová. 

Ak sa domnievate, že asi každý dokáže odhadnúť kvalitu inovácie vďaka zdravému rozumu, Christensen vás presvedčí, že to rozhodne nie je jednoznačné. Častokrát tieto prevratné inovácie vyzerajú podradne, zbytočne alebo celkom neperspektívne. A práve v tom spočíva šanca pre konkurenciu. 

Christensen sa stal vďaka svojmu životnému dielu uznávanou autoritou medzi najväčšími vizionármi a podnikateľmi sveta, vrátane tých zo Silicon Valley, pretože pochopili, že ním definované prevratné inovácie nielen dramaticky ovplyvňujú zákaznícke správanie, ale predovšetkým zachraňujú firmy.

 

V knihe Dilema inovátora odpovedá aj na nasledovné otázky:

  • Čo je to vlastne tá dilema inovátora? 
  • Aké sú rozdiely medzi udržiavacími a prevratnými inováciami?
  • Čo je podstatou prevratných inovácií a ako ich nachádzať vo vlastnom podnikaní?
  • Ako rozlíšiť prevratnú inováciu od tej, ktorú trh odmietne?
  • Ako ustáť náročný konkurenčný súboj otvoreného trhu?
  • Ako riadiť firmy, aby boli dlhodobo udržateľné?
  • Ako prekonať oveľa väčšiu a finančne lepšie zabezpečenú konkurenciu?

 

Čo o knihe Dilema inovátora povedali špecialisti

Prelomové dielo ikonického profesora Christensena, ktorého prednášky som mal tú česť a šťastie zažiť osobne. Pre mňa najfascinujúcejším atribútom tohto diela je fakt, že napriek tomu, že vzniklo pred viac ako dvadsiatimi rokmi, je bezvýhradne, až šokujúco aktuálne. Práve nadčasovosť je tým najvyšším potvrdením jeho hodnoty.

  • Michal Liday
    Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Tatra banky, a.s.

Svätá kniha pre podnikateľov v Silicon Valley.

  • Bloomberg Businessweek

 

INOVÁCIE POMÁHAJÚ, ALE AJ NIČIA. Inovovať je dôležité, ale záleží aj na tom, aké tieto inovácie vlastne sú. Trvalá udržateľnosť alebo riziko s eventuálnou revolúciou. Obe majú svoje významy. A aj o tomto je kniha Dilema inovátora.

Od januára 2022 na Slovensku

Myšlienky a dielo Christensena spred takmer štvrť storočia sú vysoko relevantné dodnes. Dokonca sa môže zdať, že práve dnes sú ešte aktuálnejšie, pretože firiem je dnes nepomerne viac ako kedykoľvek predtým, čelia tak väčšiemu konkurenčnému tlaku a sú nútené zvládať inovácie lepšie ako ich predchodcovia. 

Ktoré inovácie sú tie správne a ktoré ich môžu prevalcovať a zničiť? Ako tieto typy inovácií rozlíšiť včas, ako ich cielene budovať, udržiavať a kedy sa vybrať ktorou cestou? Na tieto otázky neexistuje jednoznačná a jednoduchá odpoveď. 

Odpovede si vyžadujú pochopenie súvislostí, znalosť trhu, znalosť svojej spoločnosti a jej produktov a služieb, zákazníkov a mnoho ďalšieho. 

Dilema inovátora od Claytona Christensena nie je čítanie pre každého, ale my ju odporúčame všetkým. Predovšetkým osobnostiam, ktoré tvoria hodnoty, majú záujem o udržateľnosť svojho biznisu, chcú byť viac ako iba priemer. 

Slovenský preklad knihy Dilema inovátora od Claytona Christensena bude v predaji od 10. januára 2022.

 

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 5

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu