Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.
Renault Arkana Advertisement

Autá začínajú byť luxusom

Čítanie na 9 min.

Pandémia urýchlila zmeny v automobilovom priemysle a zároveň mení správanie spotrebiteľov

Rýchlosť zmien súvisiaca s mnohými faktormi je najväčším hnacím faktorom zmien v automobilovom sektore. Nikto však nevie kedy a ako nás všetkých ovplyvní. Výrobcovia chcú na zmeny reagovať, služby na to naviazané sa budúcim potrebám tak isto budú snažiť prispôsobiť.

Informácie o tomto príspevku

Vydané 19. mája 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , , ,

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 3

Keď vezmeme do úvahy všetky faktory, skutočne vychádza, že prenájom vozidiel je cenovo výhodnejší ako nákup a prevádzka vlastného. A tento rozdiel sa bude naďalej zväčšovať v prospech prenájmu.

Pred 20 rokmi sa plánovali budúce globálne konglomeráty, ktoré mali zmeniť mapu globálnych výrobcov a zastrešiť automobilový priemysel vybranými značkami.

Z vtedajšieho uhlu pohľadu logická predikcia, ak sa však dnes na to pozrieme, snáď ani jeden nevyšiel. Svet sa mení a čim ďalej je ťažšie predikovať, dlhodobo kam smeruje. Vplýva na to veľa faktorov, ktoré sú ešte dopĺňané reguláciami globálneho alebo lokálneho charakteru.

To, čo už aktuálne môžeme pozorovať, sú nasledovné zmeny, na ktoré je potrebné sa pripraviť, pretože nám ukazujú budúce smerovanie individuálnej dopravy.

INZERCIA

Hlavné atribúty zmien sú viaceré, najviac viditeľným je zmena pohonných jednotiek.

Motorizácie

Na ústupe sú dieselové a benzínové motory, v popredí sú elektrické (EV) a plug-in hybridné (PHEV) ústrojenstvá. Počet nových registrácií za obdobie rokov 2015 a 2020 sa strojnásobil. Pri posudzovaní mnohých faktorov, ktoré nám zlepšujú naše pohodlie a cenovú dostupnosť uvedených jednotiek, je snáď najlepšiu voľbou práve PHEV. Hlavne preto, lebo je šetrné k životnému prostrediu a zároveň nás nenechá napospas dobíjaniu, ktoré nie je stále tak dostupné (či už cenovo alebo rozsahom siete) ako tradičné dopĺňanie paliva. Zároveň máme možnosť sa vždy v domácnosti dobiť a dobíjanie akumulátora plug-in hybridu nie je časovo tak náročné ako pri elektromobiloch. Máme vozidlo stále k dispozícií a nie sme závislí na strese z dobíjania a časového plánovania cesty, čo musíme práve pri elektrických vozidlách mať zakalkulované.

Nabíjací konektor na elektromobile Mercedes-Benz eSprinter typu CCS-Combo. Plug-in hybridy majú obyčajne menej výkonné konektory, ale aj akumulátory s menšou kapacitou, takže sa v konečnom dôsledku nabíjajú rýchlejšie.

Inzercia

Digitalizácia vozidiel

Aktuálne každé vozidlo má v sebe použitých niekoľko desiatok až niekoľko stoviek čipov, v závislosti od toho, aký typ vozidla máme a aké možnosti nám ponúka.

Mám za to, že transformácia automobilového priemyslu, ktorú dnes zažívame, je pre nás to isté, ako zmena bežných analógových telefónnych prístrojov na mobilné telefóny. Absolútna zmena v chápaní a využiteľnosti na ďalšie účely mení automobil na výpočtové centrum s rôznymi funkciami, o ktorých sme pred pár rokmi ani nesnívali.

Práve preto, aj keď sa to laikom nezdá, je obrovský nedostatok čipov v sektore spojený hlavne s nástupom digitalizácie. Objednávkový systém „just in time“ na súčasné obdobie pri poklese výroby nebol schopný alokovať kapacity v dostatočnom množstve. Zároveň tých pár výrobcov čipov v globálnom meradle, ktorí ich vyrábajú, nemajú možnosť okamžite zvýšiť kapacitu.

Zvyšovanie bezpečnosti vozidiel

Neustále legislatívne zmeny, ktoré pripravuje Európska únia, sa týkajú bezpečnosti vozidiel. Zmena má veľký vplyv aj na cenu vozidiel, ktoré v posledných rokoch výrazne narástli a postupne budú menej dostupné širokej verejnosti. Ešte pred pár rokmi boli motor a prevodovka významnými prvkami automobilu, ktoré sa podieľali na viac ako 60% z ceny vozidla. Dnes tento atribút strácajú v prospech elektronizácie automobilu, batérii, čipov a technológií, ktorými sú moderné automobily vybavené.

 

Moderné autá sú vybavené celou plejádou bezpečnostných funkcií, ktoré aktívne zvyšujú bezpečnosť. Majú preto množstvo kamier, senzorov a špičkový softvér.

„Autá začínajú byť luxusom“

Parkovacia politika, ekológia a z toho vyplývajúce obmedzenia vjazdu do miest a zón

Tieto zmeny budú tlačiť na využívanie hromadnej prepravy v mestách alebo náhradných dopravných prostriedkoch, ktoré budú suplovať individuálnu dopravu. Cieľom je znížiť prevádzku v mestách a hlavne obmedziť emisie CO2 .

Vlastnenie vozidla sa výrazne predraží. Už dnes máme v Bratislave, hlavnom meste Slovenska, parkovacie miesto v cene od 50 až 100 eur za deň. Pokiaľ cestujeme po meste, budeme platiť za ďalšie parkovanie tam, kam prídeme. Aj keď sú to nízke sadzby, nakoniec to bude pri pravidelnom využívaní 30 až 100 eur. Nesmieme zabúdať na cenu automobilu a poistenie a rôzne ďalšie poplatky, ktoré auto zaťažuje. To najlacnejšie auto nás bude mesačne stáť 150 až 200 eur bez DPH mesačne. A na záver pohonné hmoty, ktoré do automobilu potrebujeme. Pri priemernom využití automobilu to bude asi 60 eur mesačne. Keď toto všetko započítame, zistíme že celkový mesačný rozpočet bude vo výške 360 až 500 eur.

Súkromné vlastníctvo vozidiel

Čím ďalej sa stáva menej efektívnym vlastníctvo vozidla. Finančný leasing, tak veľmi obľúbený práve pre absenciu vlastných finančných zdrojov, prestáva mať zmysel pri nákupe nového vozidla. Veľké spoločnosti zamerané na služby, ako prenájom vozidiel, získavajú výhody, ktoré sú napokon výhodou pre jednotlivca-zákazníka.

Je to presne ako keď sa rozhodnete kúpiť jogurt v bežnej samoobsluhe alebo idete do veľkoobchodnej prevádzky a kúpite si kartón s cenou nižšiu o 10 až 30 percent – a to nehovorím o prípade, že prídete do fabriky a kúpite dennú výrobu. Váš nákup bude výhodnejší aj o 50 percent. Približne rovnako je to aj pri automobiloch – s rozdielom takých obrovských marží. Marže v súčasnosti sú nízke a automobilky majú záujem na svojich produktoch zarábať. A to nemusíme hovoriť o ďalších naviazaných činnostiach, ako je nákup zimného obutia, skladovania pneumatík a servisných služieb.

Prenájom vozidiel, kde zákazník dostane vozidlo bez akýchkoľvek starostí a môže ho užívať, je už vo svete trendom. Postačuje podpísať zmluvu, u mnohých prevádzkovateľoch je to možné elektronicky a nemusíte sa obťažovať chodiť do predajní a vybavovať formality. Každý, kto si to vie spočítať zistí, že vlastne vozidlo už nebude chcieť, nakoľko nie je schopný manažovať náklady na jeho prevádzku tak, ako to robí profesionálna spoločnosť, ktorá na takéto služby je pripravená.

Firemný sektor a vlastníctvo a správa vozidiel

Vo firmách sa už dnes nákup vozidiel realizuje prostredníctvom výberových konaní. Čiastočne je zvládnutý proces výhodného nákupu. Avšak jeho správa je tak isto pod tlakom nákladov, ktoré nie je ľahké udržať. Práve pre tieto spoločnosti je určite výhodné, pokiaľ správu samé nezvládajú (väčšinou personálne problémy s absenciou efektívneho riadenia) prejsť na rôzne formy nájmu či už operatívneho leasingu alebo nastupujúceho Maxirentu.

Alebo pokiaľ ich tímy na riadenie vozidiel sú skutočne schopné, doplniť ich riadenie o systémy efektívneho riadenia vozového parku a opráv s tým spojených, tak aby ich prevádzka bola efektívna. Takýmto produktom je napríklad systém CAEN, CarManagement Enterprises-fleet manažment, ktorý prináša do správy firemných vozových parkov poriadok, kontrolu a hlavne získanie efektívnosti v počte a vynaložených nákladoch na prevádzku.

Čím viac firiem bude prechádzať na externé riadenie vozového parku formou outsourcingu, kde získa efektivitu a nízke prevádzkové náklady v porovnaní s vlastným fleetovým oddelením.

Nekonečné zástupy zaparkovaných áut v uliciach slovenských miest znamenajú, že sú tieto auta podstatnú časť dňa nevyužité. Za parkovanie aj vlastníctvo sa platí peniazmi, čo pre jednotlivca stráca ekonomický zmysel.

V súčasnosti v súvislosti s pandémiou čelíme zvyšujúcim sa cenám automobilov, ktoré pri nižšej strednej triede dosahujú nárast za posledných 12 mesiacov až 20 percent.

Tento tlak je spôsobený hlavne výrazným nárastom množstva primárnych surovín potrebných na výrobu automobilov na celom svete a nastupujúcou infláciou.

Spotrebitelia na základe toho majú na výber pri kúpe nového automobilu tieto možnosti:

  • uskutočniť nákup;
  • odložiť nákup;
  • zmeniť typ automobilu na nižšiu kategóriu, ktorá je dostupnejšia než pôvodne želaná;
  • zmeniť potrebu z nového na jazdené vozidlo;
  • zmeniť primárny spôsob zaobstarania, ktorým je kúpa pomocou hotovosti alebo leasingu na inú formu prenájmu, kde taká veľká hotovosť nie je nutná a spotrebiteľa sa netýka zvyšovanie cien lebo dodávateľ mu ich garantuje.;
  • v krajinách, kde sú ekonomiky zamerané na znižovanie emisií, je nákup áut smerovaný na nízkoemisné autá. Tam kde tieto obmedzenia nie sú, nákup áut sa riadi cenou, ktorá je pre spotrebiteľa kľúčová.

 

V každom prípade to má za následok nasledovné konsekvencie:

  • ceny jazdených automobilov stúpajú, tiež o dvojciferné percentá, začína byť nedostatok jazdených vozidiel;
  • nedostatok nových automobilov na trhu;
  • extrémne dlhé dodacie lehoty trvajúce v niektorých prípadoch šesť až dvanásť mesiacov;
  • redukcia výbav, ktoré výrobca nie je schopný napriek ponuke zabezpečiť kvôli obmedzeniam výroby.

 

Vo finále sa javí, že jediným budúcim riešením, kde spotrebiteľ môže získať istotu, je prenájom vozidla s pevnou mesačnou splátkou – zvaný MAAS (Mobility as service, vlastníctvo auta ako služba, podobný názov ako SAAS v IT sektore).

Mala by to byť služba, ktorá ponúka a garantuje cenu a služby a zároveň chráni pred všetkými výkyvmi, ktoré trh môže priniesť. Individuálny nákup vozidla je a bude čím ďalej nevýhodnejší a finančne náročnejší.

Pohľad spred tridsiatich rokov, keď sme čakali na autá v poradovníkoch, následne sme ich vlastnili 10 až 15 rokov a vnímali sme ich ako majetok, je nenávratne preč. Automobil už dávno nie je majetok, je to „pasívum“ – mesačné náklady so stratou hodnoty, ktoré majiteľa stoja peniaze každý mesiac, každý deň, každú hodinu. Jeho prevádzka formou individuálneho nákupu je veľmi drahá a časovo náročná. Sloboda, ktorú sme získali po roku 1989, nám priniesla možnosť slobodného výberu: výberu služby, značky, modelu i farby.

Služby, ktoré túto slobodu zákazníkom budú ponúkať, sú výhercami na trhu. Zákazník je pán a ten diktuje, čo má trh ponúkať.

 

Zdroje:

  • Visual Capitalist,“How much revenue automakers generate every second“,Marcu Lu,18.aug.2020
  • Avis Slovensko ,nekupuj auto,“Klikni,jazdi a viac neries“
  • CBS news,“Hot market for used carssend prices bizzare levels“Stephen Gandel,13.maj. 2021
  • Fleetpoint,“What does the future of car ownership look like“,Mark Salibsury,17.nov.2020

 

Ďalšie články od autora:

 

 

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 3

Informácie o tomto príspevku

Vydané 19. mája 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , , ,

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu