EKONOMIKA

Blíži sa ekonomická tsunami?

Ak chceme zvládnuť náročné obdobie, musíme byť realisti a akceptovať fakt, že to najhoršie máme ešte len pred sebou.
Vydané 22. decembra 2020 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

Irónia všedného dňa: Podnik s názvom „Optimizmus“ je dočasne zatvorený. Autor fotografie je Nick Bolton.

Každý z nás si pamätá krízu, ktorá v rokoch 2006-2010 bezprecedentne zasiahla globálnu ekonomiku. Množstvo nehnuteľností, ktoré ich majitelia nevedeli splácať, bolo skonfiškovaných bankami, a tieto problémy sa preniesli následne do bankového a poisťovacieho sektora. Záťaž bola tak vysoká, že ju banky samostatne nedokázali absorbovať.

2008

Pre úplnosť informácií, v roku 2008 bolo len v USA nesplatených viac ako 3,1 milióna domov, čo zasiahlo 861 000 rodín. Tieto nehnuteľností vo väčšine financovali gigantické inštitúcie ako Freddie Mac a Fannie Mae (Federálna národná hypotekárna asociácia). Priemerná hodnota domov v tom čase v USA bola 287 000 amerických dolárov.

Celková hodnota domov, ktoré neboli splácané, bola v roku 2008 dva bilióny USD.

Nebudeme viac popisovať, čo ešte nebolo splácané, ale pre celkový pohlaď na stav je nutné uviesť, že to boli aj:

  • byty
  • kreditné karty
  • administratívne budovy
  • obchodné priestory
  • leasingy na autá

 

INZERCIA

V tejto situácii FED, centrálna banka v USA, začala s kvantifikovaným uvoľňovaním (tlačením peňazí), ktorú následne nasledovali všetky centrálne banky na celom svete. V ďalšom kroku vláda USA zriadila program TARP (Troubled Asset Relief Program – záchranný plán) na pomoc finančným, poisťovacím a výrobným firmám v problémoch. Celková pomoc v tomto období sa odhaduje na 632 miliárd USD.

2020

Teraz sa môžeme preniesť do dnešnej situácie. Zásah, ktorý zažila svetová ekonomika, opäť nemá v histórii ľudstva precedens. Nič také sa proste ešte nestalo. Prečo? Pretože v určitom okamihu pandémia ochorenia Covid-19 zasiahla rovnako celú planétu.

Inzercia

Sektory, ktoré najviac trpia, sú turistický ruch, ktorý reprezentujú:

  • letecké spoločnosti (65,5 milióna pracovných pozícií)
  • hotelové siete
  • autopožičovne
  • predaj suvenírov
  • reštaurácie, eventové organizácie (14,7 milióna pracovných pozícií)
  • voľnočasové a oddychové aktivity
  • dovolenkové rezorty

 

Celkom sa jedná o odhadom 350 miliónov pracovných pozícií, čo je 5% globálnej populácie a 12% pracovne schopného obyvateľstva na celej planéte.

Zásah je obrovský, v podstate v krátkom čase sa obmedzilo alebo zastavilo viac ako 20% ekonomického príjmu celej planéty.

Vyberme si len jeden sektor pre príklad, aký to má pre neho následok a čo to znamená:

Na jar 2020 bolo uzemnených 64% leteckých kapacít svetovej flotily lietadiel, čo predstavuje 17 000 lietadiel. Priemerná hodnota lietadla je 173 miliónov USD, z čoho vyplýva, že celková flotila, ktorá nelieta, má odhadovanú hodnotu tri bilióny dolárov.

Aktuálne je 150 spoločností, ktoré lietadlá financujú a dve z nich ovládajú 20% trhu. Za všetkými sú globálne finančné domy, ktoré ich úverujú alebo nakúpili ich cenné papiere, ktoré financujú tento obrovsky majetok.

Úroky, ktoré zaťažujú stojacu flotilu, sú vo výške 80 miliárd USD ročne, k tomu treba prirátať náklady na uskladnenie a servis, ktorý musia znášať aj v čase, keď nelietajú. V apríli 2020 boli predpovede ohľadom vakcín a zvrátenie pandémia Covid-19 veľmi optimistické, očakávali ukončenie pandémie do konca roka 2021 a znova nastolenie bežného života a návrat k normálu v roku 2022. Aktuálne očakávania a prognózy hovoria o roku 2025. Aktuálne pokles vyťaženia kapacít lietadiel je na úrovni -86,5% pred pandémiou.

V tomto krátkom výpočte som sa len zameral na to, aký obrovský problém máme, a to sme sa pozreli len na sektor leteckej dopravy. Je dôležité pochopiť, že pandémia Covid-19 najviac zasiahla spoločnosti a sektory, ktoré majú v prevádzke na uspokojovanie svojich potrieb veľký majetok, ktorý financujú (lietadlá, hotely, autá) a malú maržu, ktorá im dovoľuje existovať v dobrých časoch. Ale keď príde tsunami takýchto gigantických rozmerov, je naozaj veľmi ťažké, prakticky nemožné, všetko zachrániť.

Preto podľa všetkého príde k veľkej vlne bankrotov, ktoré môžu zasiahnuť aj finančný sektor. Vzhľadom na vysychanie protipandemickej pomoci, ktorá nebude môcť tak dlhodobo sanovať finančné suchoty mnohých sektorov, ktoré sú postihnuté.

2021 a ďalej

Čo to všetko znamená? V zásade tri dôležité aspekty pre náš život v najbližších rokoch.

1) Letecká doprava sa obmedzí a postupne bude drahšia, nakoľko nebude sa toľko lietať a úspora z objemu nebude možná. Vrátime sa k lokálnemu cestovaniu, hlavne autami do okruhu maximálne tisíc kilometrov.

V súvislosti s leteckou prepravou budú mať problém veľké hotelové siete a napriek poklesu globálneho cestovania budú prosperovať ubytovania typu Airbnb, nakoľko lokálny trh ich bude potrebovať, plus autopožičovne , ktoré budú ponúkať svoje služby na krátke a stredné vzdialenosti pri cestovaní.

2) Naše úspory budú znehodnotené, pretože objem záchranných balíkov, ktoré centrálne banky púšťajú do obehu, nie sú kryté, ale riadia len to, čo tu máme. Nehovoriac o tom, že globálna ekonomika má nižší výkon ako rok-dva dozadu. O koľko budú znehodnotené, je ťažko dnes odhadnúť, uvedené údaje nie sú verejné a presné (môj odhad je, že v najbližších 10 rokoch znehodnotíme úspory o 50-70% v reálnej hodnote nákupu, čo vieme dnes za ne nakúpiť).

3) Najlepším aktívom, ktoré dokáže týmto stavom odolávať, budú investície do akcií spoločností, ktoré vyrábajú dennodenné produkty a pomáhajú globalizovať globálnu ekonomiku a narúšať staré zaužívané systémy v prospech nových vyspelých. Tento sektor bude napredovať a dokáže aj v takýchto náročných rokoch doniesť majiteľom cenných papierov výnos, ktorý odolá tlaku inflácie a znehodnotenia svojich úspor.

Zdroje:

  • 17.4.20 magazin Time: Two-Thirds of the World’s Passengers Jets Are Grounded Amid COVID-19 Pandemic. Here’s What That Means
  • 3.9.20 PMC: Grounded aircraft: An airfield operations perspective of the challenges of resuming flights post COVID
  • 16.1.2009 CNN Money: Foreclosures up a record 81% in 2008
  • 25.6.2019 Market Watch: U.S. consumer debt is now above levels hit during the 2008 financial crisis
  • 18.3.2019 Rolling Stone: Turns Out That Trillion-Dollar Bailout Was, in Fact, Real
  • Boeing Current financial Market Outlook 2019

 

Aký spôsob dopravy bude prevládať po Covide a prečo?

Ako aktuálna situácia ovplyvní našu budúcnosť?

Ako bude vyzerať svet po koronavíruse? Má byť pre nás ponaučením

Čo dokáže pretrvať

Korene globalizácie

 

Pokračujte na ďalší príspevok »