Čo dokáže pretrvať

„Sme ako mravce v mravenisku, ktoré pracujú v záujme chodu celku, v ktorom žijú. Každý z nás sa podieľa na malej časti toho, čo tvorí celok nazývaný spoločnosť.“ Ako vyzerá náš dnešný život? Ako plynie? Náš denný program sa na 85 percent každý deň opakuje. Ráno vstávame, raňajkujeme, oblečieme sa, sadneme do dopravného prostriedku a prepravujeme […]

Autor
Dátum zverejnenia 12. marca 2018
Obsahuje nasledovné témy , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

„Sme ako mravce v mravenisku, ktoré pracujú v záujme chodu celku, v ktorom žijú. Každý z nás sa podieľa na malej časti toho, čo tvorí celok nazývaný spoločnosť.“

Ako vyzerá náš dnešný život? Ako plynie? Náš denný program sa na 85 percent každý deň opakuje. Ráno vstávame, raňajkujeme, oblečieme sa, sadneme do dopravného prostriedku a prepravujeme sa do práce, kde pracuje niekto osem, niekto viac hodín. Po práci ideme s priateľmi alebo rodinou na večeru alebo domov, stretneme sa s blízkymi a ideme spať, aby sme na druhý deň opäť mohli pokračovať. A celé sa to opakuje dookola celý náš život.

Tieto opakujúce sa dni striedajú s veľkou prestávkou dni, kedy ideme na dovolenku, oddychujeme, či už aktívne alebo pasívne. Za niekoľko dní sa znova vraciame späť do našich domov a do práce, kde opakujeme činnosť až do veku, kedy nie sme schopní byť efektívni.

Sme ako mravce v mravenisku, ktoré pracujú v záujme chodu celku, v ktorom žijú. Každý z nás sa podieľa na malej časti toho, čo tvorí celok nazývaný spoločnosť.

 

Väčšinu našich dní vypĺňajú aktivity, ktoré pomáhajú udržiavať celok, v ktorom žijeme - spoločnosť.

Väčšinu našich dní vypĺňajú aktivity, ktoré pomáhajú udržiavať celok, v ktorom žijeme – spoločnosť.

Pri tvorení ponúkame služby alebo vyrábame produkty pre ostatných, ktoré používame sporadicky alebo neustále. Po čase ich nahrádzame novými a na staré zabúdame. Tento vývoj platí od našej nepamäti. Obydlia v jaskyniach nahradili slamené príbytky, tie nahradili drevené domy a tie dnes nahradili montované domy z betónu a iných stavebných materiálov. Každý prechod, ktorý nastal, mal za následok zlepšenie kvality bývania a úrovne kvality života.

Príkladov by mohlo byť viac, ale asi sa všetci zhodneme, že cieľom vývoja je zlepšovať komfort vo všetkých aspektoch nášho života.

Keď sme mladí, učíme sa od našich rodičov a od starších ako zvládať veci okolo nás. Chodíme do školy, aby sme veci, ktoré nás v živote stretnú, vedeli zvládať a keď príde čas, mohli začať pracovať.

Pri ceste za poznaním chceme byť úspešní, chceme byť najlepší, súťaživosť nás ženie vpred, ženie nás vymýšľať a tvoriť.

Cieľavedomé tvorenie je základným znakom toho, ako veľmi sa líšime od ostatných živých organizmov okolo nás. Sme posadnutí tvorením a pretváraním. Plánujeme, budujeme, organizujeme, zlepšujeme.

 

Jedinečnosť a honba za tvorením však prináša ešte jeden dôležitý efekt: zanechávame ďalším generáciám svoj odkaz. Odkaz, ktorý napovedá o tom, že kto to vymyslel, vybudoval, začal a bol v tom prvý.

Uznanie je najvýznamnejšou odmenou za to, čo robíme. Sme hladní po uznaní. Nič viac človeka nepoteší ako práve obdiv a uznanie iných.

Ako to vyzerá na štadióne, keď niekto zabehne a vyhrá maratón? Keď ako prvý zdola vesmír a následne cestuje po svete, aby sa mohol ukázať ostatným s odkazom „ja som to dokázal“. Uznanie získavame aj tak, že sme niečo vymysleli či vyrobili.

Pre každého, kto také uznanie získa, je poctou, ak jeho podobizeň zdobí námestie, pomenujú po ňom ulice alebo dokonca školy a univerzity. Ale skúsme sa na to pozrieť zo širšej perspektívy. Ako dlho takéto uznanie trvá? Ulice z času na čas zmenia názvy. Pomníky nahradia inými. Už v dávnej minulosti sa snažili egyptskí vládcovia faraóni zanechať po sebe monumentálne stavby, ktoré pretrvali tisícročia. Avšak ak sa na tieto skvosty pozrieme z pohľadu viac ako niekoľkých tisícročí, je to ešte stále niečo, čo zanikne v histórii času.

 

Pomníky, mohyly, pyramídy a mnohé ďalšie megastavby vznikli preto, aby pretrvali tisícročia a aby pripomínali konkrétneho človeka. Je to však skutočne „to“, čo naozaj pretrvá?

Pomníky, mohyly, pyramídy a mnohé ďalšie megastavby vznikli preto, aby pretrvali tisícročia a aby pripomínali konkrétneho človeka. Je to však skutočne „to“, čo naozaj pretrvá?

Naša snaha niečo zanechať sa stráca. Naše každodenné úspechy, ktoré môžeme rátať rôznymi spôsobmi, neskôr určite zaniknú. To, čo však vieme zanechať, nie je len úspech, ale často aj negatívne odkazy, ktoré si pripomíname.

Vojny, genocídy, utrpenie ľudí po celom svete spôsobené spoločnosťami, vládami či jednotlivcami.

Skúsme sa zamyslieť, čo je to, čo pretrvá najdlhšie, čo je to prečo by si nás mali pamätať ďalšie generácie a stali by sme sa pre ne príkladom.

Jedna z najťažších otázok nášho bytia. Prečo sme tu?

 

pexels-photo-220444

Nie je pochýb, že človek je tvor spoločenský. Základom našej existencie je komunita, zdieľanie. zdieľanie toho, čo tvoríme, ako niekomu pomáhame, ako si nás ľudia pamätajú. Je naozaj ťažké zanechať v ľuďoch dojem, ktorý pretrvá veky. Ale prečo by pozitívna myšlienka mala storočiami devalvovať?

Myšlienka je práve to, čo má šancu zotrvať na dlhé stáročia. Niečo, čo niekto nezničí a nemá šancu byť vymazané alebo zbúrané. Jej sila a jej odkaz ostanú v ďalších generáciách. Prečo opakovať stále a znova tie isté chyby, ktoré sa celé generácie okolo nás stále točia.

 

 

Zdroje:
Aristoteles
-„Kto je človek a čo je jeho poslaním“
-„Etika šťastia“

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019


Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019