Očná joga: Jednoduché cvičenia pre namáhané oči

Mnohí ľudia pociťujú účinky namáhania očí. A vzhľadom na to, že väčšina z nás trávi dlhé hodiny prácou z domu a pozeraním do obrazoviek, čoraz viac ľudí sa zaujíma o zdravie svojich očí a o to, aký vplyv naň môže mať dlhší čas strávený pri obrazovke. Štúdia, do ktorej sa zapojili pracovníci v kanceláriách v… Prečítať celé
Vydané 7. marca 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Mnohí ľudia pociťujú účinky namáhania očí. A vzhľadom na to, že väčšina z nás trávi dlhé hodiny prácou z domu a pozeraním do obrazoviek, čoraz viac ľudí sa zaujíma o zdravie svojich očí a o to, aký vplyv naň môže mať dlhší čas strávený pri obrazovke.

Štúdia, do ktorej sa zapojili pracovníci v kanceláriách v Indii, ukázala, že každodenná joga môže výrazne znížiť bolesť a suchosť očí, s ktorými sa stretávajú častí používatelia počítačov. V štúdii sa polovica účastníkov venovala joge jednu hodinu denne päť dní v týždni, zatiaľ čo druhá polovica dodržiavala svoje bežné postupy. Jogový program zahŕňal 15 minút jogových pozícií, 10 minút regulovaného jogového dýchania, 10 minút cvičení na kĺby, 10 minút očných jogových cvičení a 15 minút riadenej relaxácie. 

 

Čo je očná joga?

Pod pojmom očná joga rozumieme pohyby, ktoré posilňujú a upravujú svaly v očnej štruktúre. Ľudia, ktorí praktizujú očnú jogu, si chcú zlepšiť zrak, liečiť príznaky suchého oka a znížiť dopad nadmerného namáhania očí. Hoci výskumy zatiaľ nepotvrdili, že by očné cvičenia vedeli pomôcť s poruchami zraku, cvičenie očí nie je zbytočné. Je vhodná najmä ako prevencia a zmiernenie príznakov očnej námahy pri dlhodobej práci za počítačom.

 

Účel očnej jogy

Očná joga spočíva v sústredení sa na blízke aj vzdialené predmety. Zahŕňa aj pohyb očí zľava, hore, doprava a dole. Tieto pohyby zamerané na sústredenie a tréning svalov slúžia na dva účely:

  1. Vykonávanie malých, cieleným pohybov prostredníctvom akéhokoľvek druhu jogovej činnosti upokojuje telo. Pomáha zvládať stres a liečiť hypertenziu, ktorá je spojená s bolesťami hlavy a úzkosťou.
  2. Cvičenie sústredenia môžu pomôcť zlepšiť reakciu vášho mozgu na spôsob, akým interpretuje to, čo vidíte. Možno v skutočnosti neuvidíte lepšie, ale môžete sa stať pozornejšími k tomu, čo vidíte.

 

Jednoduché cvičenia očnej jogy

Zdroj: www.lenstore.co.uk

Cvičenie s dlaňami

V tomto jednoduchom cvičení ide o uvoľnenie napätia a stresu pred cvičením očí. Ako prvé si silno trite ruky o seba 10 sekúnd, aby ste vytvorili teplo a energiu medzi vašimi dlaňami. Potom si jemne položte dlane na zavreté oči. V tejto pozícii chvíľku zotrvajte a urobte niekoľko hlbokých nádychov a výdychov.

Žmurkanie

Opakované žmurkanie pomáha uvoľniť oči od sucha a nadmerného vystavenia počítaču. Stačí, aby ste sedeli alebo stáli rovno a pozerali sa pred seba. Veľmi rýchlo žmurkajte očami po dobu 10-15 sekúnd. Skúste to zopakovať aspoň raz za hodinu.

očná joga

Zaostrovanie

Pri tomto cvičení sa posaďte do pohodlnej polohy. Zamerajte sa na objekt v diaľke a zotrvajte na ňom pohľadom niekoľko sekúnd. Potom presuňte pozornosť na objekt bližšie k vám a niekoľko sekúnd sa naň pozerajte. Potom presuňte pozornosť na niečo blízko vás, napríklad na váš palec. A naspäť! Obráťte pohľad najprv na stredný objekt, potom na vzdialený objekt. Toto cvičenie opakujte niekoľkokrát počas 2 minút.

 

Osmička

Toto cvičenie by sa malo vykonávať v sede. Pri tomto cvičení zdvihnite ruku pred seba do výšky očí a natiahnite palec.
Začnite s ním pohybovať v tvare osmičky a pozorne ho sledujte po dobu 30 sekúnd. Potom vymeňte smer.

Rolovanie očí

Pravidelné pretáčanie očí je veľmi účinné cvičenie. Pomôže vám posilniť očné svaly a zlepšiť tvar vašich očí. Sadnite si alebo stojte rovno. Ramená majte uvoľnené, krk narovnaný a pozerajte sa pred seba. Pozrite sa doprava a potom pomaly vytočte oči smerom k stropu. Sklopte oči doľava a odtiaľ smerom k podlahe. Postupujte v smere hodinových ručičiek a proti smeru hodinových ručičiek.

 

 

Zdroje: HealthLine, Lenstore, See-Eci

Ilustračný obrázok: Jahor Ivanovich, Unsplash

Pokračujte na ďalší príspevok »