Automobily EXTRA TOP články redakcie

Automobilový priemysel sa mení. Očakávame menej za viac a stratu emócií

  • 6 marca, 2023
  • 9 min read
Automobilový priemysel sa mení. Očakávame menej za viac a stratu emócií

Historicky najrýchlejší nárast cien automobilov za tak krátke obdobie má svoje príčiny aj dôsledky.

 

Ešte pred piatimi mesiacmi som predikoval budúci vývoj v automobilom priemysle na prvý polrok 2023. Faktom je, že sme v neustálej zmene, kde sa mnohé faktory menia každý deň a nie je možné predikovať nič a už vôbec nie na tak dlhý čas.

Nielenže sa všetko mení, ale najmä rýchlo. Do toho vstupuje toľko faktorov, že nestačíme ani reagovať. Spotrebiteľ v nemom úžase sleduje dianie a uvažuje, ako sa ďalej zariadiť. Žijeme v najviac dynamickom prostredí zmien za posledných 100 rokov!

Očakávania a odporúčania sú nám na nič, zároveň do ekonomiky vstupujú štátom alebo skupinou štátov uvádzané regulácie, ktorých obsah a rozsah nikto z nás nevie odhadnúť vopred a niektoré rozhodnutia sa priečia už aj zdravému rozumu alebo logike.

INZERCIA

Tak skúsme zhrnúť dynamiku aktuálnych zmien v automobilovom priemysle:

 

Covid to odštartoval, dôsledky znášame stále

Po troch rokoch viacerých vĺn covidu sme na záver roka 2022 mohli skonštatovať, že pandémia ako taká je na ústupe. Oslabená verzia vírusu naďalej rotuje planétou, avšak väčšina obyvateľstva je už premorená a vírus nespôsobuje vážne ťažkosti.

Výpadky výroby, ktoré súviseli s viacerými vlnami covidu a lockdownami, spôsobili nedostatok rôznych tovarov, vrátane nových automobilov. Obyvateľstvo sa v tomto období správalo identicky ako tieto vlny prichádzali a odchádzali a vždy v čase oslabenia plánovali dohnať svoje neutíchajúce potreby spotreby, vrátane nových automobilov. Tento fakt vo veľkej miere spôsobil neúmerný tlak na výrobu, a to hlavne pri globálne pôsobiacich spoločnostiach.

Zvýšený dopyt a nízka výroba spôsobila dva dôsledky. Nedostatok nových automobilov a zároveň pre nedostatok automobilky ceny áut výrazne zvýšili, aby zabezpečili ziskovosť nižšej výroby. Väčšina ponúkaných značiek a modelov globálne narástla o 50 až 100 % oproti cenám z roku 2019.

Rast cien automobilov bol jedným z najväčších príčin stojacich za nárastom inflácie v poslednom období. Len v USA až 1 % rastu inflácie spôsobuje nárast cien jazdených vozidiel. K tomu je však nutné dodať, že za posledných 30 rokov to bolo prakticky 0% podielu.

Ide o historicky najrýchlejší nárast cien automobilov za tak krátke obdobie. Zároveň práve ceny nových automobilov spôsobili nárast cien jazdených automobilov. Obe kategórie sú pevne prepojené a vzájomne sa ovplyvňujú, nakoľko práve ich zvýšenie a nedostatok vytvoril tlak na jazdené vozidlá.

Posledné tri roky sa mohlo zdať, že automobil, obyčajne spotrebný tovar, je vhodnou investíciou pre kohokoľvek. Cena jazdených vozidiel neklesala, ale výrazne stúpla.

Jazdené automobily budú jedinou možnosťou kúpy auta pre viac ľudí, ako kedykoľvek predtým.

Podľa viacerých nezávislých analytikov sa za posledné tri roky (2020-2022) globálne vyrobilo o 40-60 miliónov automobilov menej, než bol priemer výroby za posledných 10 rokov.

 

Ďalším významným faktorom, ktorý ovplyvnil dopyt, boli udalosti z februára 2022, teda vojenský konflikt na Ukrajine. A to z viacerých dôvodov.

Rusko je veľkou surovinovou základňou pre automobilový priemysel. Zároveň v rôznych častiach Ruska a Ukrajiny boli závody, ktoré sa subdodávateľsky podieľali na výrobe automobilov, ktoré sa predávali aj mimo Ruska a Ukrajinu.

Následné sankcie, ktoré EÚ, ako aj svetové mocnosti, uvalili na Rusko, začali ovplyvňovať všetky nerastné komodity.

Spomenuté faktory ako aj strach z prehlbujúceho sa konfliktu ovplyvnili správanie spotrebiteľov, ktorí sa viac začali obávať o svoju budúcnosť a obmedzili nákupy automobilov.

 

Vynútené inovácie

Nemenej dôležitým faktorom je transformácia poháňaná pravidlami Európskej únie, ktorá automobilkám adresuje zvlášť náročné podmienky na pohonné ústrojenstvá automobilov – najmä ide na zníženie emisií CO2.

V priebehu februára 2023 došlo k odsúhlaseniu uznesenia, kde europarlament schválil zákaz predaja konvenčne poháňaných automobilov naftou alebo benzínom do roku 2035.

Elektrické automobily ako nový štandard prináša do Európy celkom nové výzvy.

Čo to znamenaj pre spotrebiteľa? Pokúsim sa popísať základné tézy, ktoré z toho rozhodnutia vyplývajú pre každého Európana.

V prvom rade si treba uvedomiť, že konvenčné motory nedokážu poháňať vozidlá s nulovými emisiami. Zákaz znamená ukončenie ich výroby a zároveň ukončenie ich vývoja už teraz. Čím bližšie k uvedenému termínu budeme, tým menej motorizácií na konvenčné palivá budeme vidieť v ponukách automobiliek. Stačí si pozrieť cenníky automobiliek spred troch rokov a porovnať s dnešnými.

Je zároveň logicky jasné, že vozidlá, ktorých objem výroby sa bude znižovať, bude automobilka musieť pre ich nerentabilitu zvyšovať. Objem výroby vždy predpokladá profitabilitu v závislosti na množstve výroby, prvotných nákladoch na jej zabezpečenie a vývoj.

Spotrebiteľ bude mať iba jedinú možnosť pre svoje potreby, a to zabezpečenie si elektromobilu. Otázkou však je, čo sa stane s elektromobilmi a ich cenami po takýchto zmenách.

Pred desiatimi rokmi automobilky vyhlásili, že cena elektromobilov bude postupne klesať. Tento fakt sa dodnes na ich cenách neprejavil. A nie je ani predpoklad, že ceny neskôr znížia.

Elektrické autá budú musieť spĺňať náročné pravidlá od zákazníkov, zároveň výrobcovia budú mať snahu doplniť elektromobily systémami, za ktoré si zákazník bude priplácať. Už dnes veľké automobilky vyhlasujú, že pri výrobe v ziskovosti sa približujú ziskovosti konvenčných vozidiel, ktoré vyrábali viac ako 100 rokov.

Nachádzame tu paralelu s mobilnými telefónmi. Ich cena za 22 rokov nielenže neklesla, ale narástla. Tento istý scenár odhadujem aj pri elektrických vozidlách. Zo strany automobiliek ide o lacný populizmus, ako získať zákazníkov pre elektromobily.

Predpokladať, že mobilita bude lacná záležitosť, je dnes čoraz nesprávnejšie.

 

Vyhrievanie sedadiel na mesačné predplatné? Aj to je realita autopriemyslu novej éry.

Buď-alebo, no ani jedna z možností nie je pro-zákaznícka

So zvyšujúcou sa cenou príde k dosiahnutiu stropu, kedy si automobil bude môcť dovoliť čoraz menej spotrebiteľov.

Odhadujem dve možné cesty budúceho vývoja:

  1. Nový automobil bude pre väčšinu spotrebiteľov nedosiahnuteľný
    – časť spotrebiteľov bude využívať jazdné vozidlá, ktoré sú na trhu k dispozícii;
    – časť spotrebiteľov prejde na nájomné programy, ktoré budú ponúkať leasingové spoločnosti a autopožičovne.
  2. Cenu nového automobilu budú automobilky vedieť znížiť na dostupnú cenovú hranicu za cenu zníženia komfortu vo vozidle. Zároveň bude možné elektronicky dokupovať formou predplatného (subscriptions) všetko to, čo dnes považujeme za bežné a nikoho ani nenapadne, že by si mal za to priplácať. Auto bude v základe predávané ako rebrinák (voz, ktorý ťahali kone), čiže bude jazdiť a to bude všetko. Ostatné prvky výbavy, ako je klimatizácia, navigácia, parkovací systém, hudobný systém atď. budú za príplatok, ktorý budeme platiť denne alebo mesačne.

 

Menej emócií a priemernosť

Okrem toho môžeme očakávať, že dizajn exteriéru, interiéru, výber materiálov a z toho vyplývajúce emócie tak vlastne v súčasných automobiloch podľahnú ekológii a znižovaniu nákladov na výrobu.

Už dnes elektrické vozidlá strácajú tie atribúty, prečo bol automobil pre ľudí nielen dopravným prostriedkom, ale aj statusom a formou prezentácie jednotlivca alebo spoločnosti.

Priemernosť bude valcovať trh. Zmení sa pohlaď ľudí na mobilitu. Bude to len služba. Nasledujúce generácie nebudú vnímať EV vozidlá tak, ako vnímame automobilitu v súčasnej dobe my.

 

Myslím, že v tomto scenári sa stanú automobily takou istou súčasťou našej existencie, ako mixér alebo televízor, a nebudeme sa nimi hlbšie zapodievať. Automobilový priemysel to posunie k väčšej koncentrácii, ktorú, ako som už spomínal, môžeme vidieť v priemysle s elektronikou. Väčšinu trhu budú držať dvaja až piati výrobcovia a tí ostatní budú mať veľmi nevýznamný podiel na globálnom trhu s automobilmi.

Dvaja najväčší výrobcovia mobilných telefónov sú Apple (27,63 %) a Samsung (27,1 %). Viac ako 54 % trhu ovládajú dvaja hráči. Tento istý vývoj očakávam aj pri automobiloch.

 

To, že ide do tuhého, môžeme vidieť na už prebiehajúcej cenovej vojne, ktorú spustila automobilka Tesla. V súčasnosti najväčší globálny výrobca elektromobilov je Tesla, ktorá s vysokými zľavami pre Model Y a Model 3 spustenými vo februáritomu naznačuje. Tesla v roku 2022 predala 1,4 milióna automobilov a v roku 2023 chce vyrásť na dva milióny. Aktuálne prevádzkuje štyri výrobné závody (California/Freemont-USA,Texas/Austin-USA,Shanghai/Cina-Asia,Berlin/Nemecko-EU).

Treba vnímať aj inú stránku veci, a to je ziskovosť EV automobilov podľa štúdie:

 

Zdroj: VisualCapitalist.com

 

Štyria najväčší globálni výrobcovia elektrických vozidiel podľa predajov v roku 2022:

  • Tesla: 1 313 851 ks (medziročný nárast 40%)
  • BYD (autá): 911 141 ks (medziročný nárast 184%)
  • Volkswagen Group: 570 737 ks (medziročný nárast 26%)
  • GM: 600 000 ks

V súčasnosti je evidovaných viac ako 25 výrobcov elektromobilov s tým, že v súboji o zákazníka to bude v najbližších rokoch náročné a väčšina z nich už o pár rokov nebude existovať.

Časy, v ktorých žijeme a ktoré nás čakajú, sa nedajú popísať ako jasné a vopred predikovateľné. Pokrok a technológie, ktoré oslovia zákazníka, budú tým hlavným faktorom víťazov.

 

About Author

Vladimír Orth

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings