Zdravý životný štýl

Cesta k zdravému životnému štýlu: Jednoduchá príručka ako začať

Starostlivosť o svoje zdravie je nepochybne to najdôležitejšie, čo môžete pre seba urobiť.
Ak chcete vo svojom živote sústrediť zdravie a pohodu, skúste niektoré z našich tipov.
Vydané 5. júna 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , ,

Žiť zdravý životný štýl znamená robiť vedomé rozhodnutia, ktoré podporujú vaše fyzické, duševné a emocionálne zdravie.

V dnešnej dobe je to výzva, pretože sme obklopení pohodlnými, no často nezdravými možnosťami.

Pravidelné cvičenie, konzumácia výživných potravín a zníženie príjmu cukru a alkoholu sú len niektoré z odporúčaní pre udržanie zdravého životného štýlu.

Starostlivosť o svoje zdravie je nepochybne to najdôležitejšie, čo môžete pre seba urobiť.

Či už si dávate záležať na tom, aby ste jedli viac ovocia a zeleniny, alebo sa idete denne prejsť von, neexistuje len jeden spôsob, ako si udržať zdravý životný štýl.

Ak chcete vo svojom živote sústrediť zdravie a pohodu, skúste niektoré z tipov, ktoré uvádzame v tomto článku.

1. Zdravá strava

Vyvážená výživa

  • Konzumujte rôznorodé potraviny, aby ste získali všetky potrebné živiny.
  • Zahrňte do svojej stravy ovocie, zeleninu, celozrnné výrobky, bielkoviny a zdravé tuky.
  • Vyhýbajte sa spracovaným potravinám, vysokému obsahu cukru a nezdravým tukom.

Udržujte si zdravú váhu

Udržiavanie si hmotnosti v zdravom rozmedzí vás môže ochrániť pred nebezpečnými faktormi, ako je vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol, srdcové choroby, mŕtvica a či cukrovka 2. typu.

Nemali by sme viesť sedavý spôsob životaneprejedať sa.

Pamätajte, že váha nie je len o čísle na váhe. Každý je iný, preto je najlepšie spolupracovať s lekárom, aby vám určil zdravú váhu.

Jedzte výživné jedlá

Naše telá potrebujú rôzne potraviny, ktoré nám dodajú energiu a udržia ich v chode.

To znamená jesť vyváženú stravu, ktorá obsahuje vitamíny, minerály a vlákninu, ktoré možno nájsť v ovocí a zelenine (so zameraním na listovú zeleninu), celozrnných výrobkoch, strukovinách, orechoch, chudých bielkovinách a mliečnych výrobkoch.

Viac o zdravých a prospešných potravinách zistíte tu.

Samozrejme, je v poriadku dať si raz za čas nejakú pochúťku ale najlepšie je, ak sa väčšina vašich každodenných jedál skladá zo zdravých a výživných potravín.

Obmedzte spracované potraviny a cukor

Najlepšie je jesť potraviny bohaté na živiny.

Mali by sme teda obmedziť vysoko spracované potraviny, ako sú balené a mrazené potraviny, ktoré majú zvyčajne menej živín, ale viac kalórií, tuku, soli a pridaných cukrov.

Pite vodu a zostaňte hydratovaní

Zostať hydratovaný nie je len o uhasení smädu, ale aj o udržiavaní vášho tela a mozgu vo funkčnosti.

Nielenže pitie dostatočného množstva vody môže zlepšiť vaše myslenie, ale môže tiež pomôcť:

  • zlepšiť trávenie
  • zvýšiť svoju energiu
  • znížiť bolesť kĺbov
  • zlepšiť zdravie srdca

Vyhýbajte sa sladeným nápojom a obmedzte konzumáciu alkoholu.

2. Pravidelná fyzická aktivita

Cvičte pravidelne

Športovanie má množstvo zdravotných výhod vrátane zlepšenie vašej nálady, spánku,  budovaniu svalov, chudnutia či udržania hmotnosti.

Pravidelné cvičenie môže tiež pomôcť predchádzať chronickým ochoreniam, ako sú srdcové choroby, cukrovka 2. typu a niektoré typy rakoviny.

Nájdite si fyzickú aktivitu, ktorá vás baví, či už je to beh, plávanie, tanec, turistika alebo jóga.

Podľa portálu mayoclinic.org by sme mali venovať cvičeniu aspoň 20 minút za deň.

Znížte čas strávený sedením a pred obrazovkou

Dlhodobé sedenie a sedavý spôsob života sú spojené so zvýšeným rizikom srdcových chorôb, prírastku hmotnosti a predčasnej smrti.

Pravidelné cvičenie, ktorému venujeme iba pár minút denne však tieto účinky úplne nevyváži.

Preto je dobré zacvičiť si ale aj urobiť si prestávky v sedení počas dňa. Navyše nezaškodí ani skrátenie času stráveného pred obrazovkou.

Čerstvý vzduch

Pobyt v prírode nám pomáha premýšľať o veciach s väčším nadhľadom a čerstvým vzduchom a má tiež preukázané výhody pre duševné zdravie.

Ak trávime čas vonku, môže nám to tiež zmierniť pocity, ako sú obavy a smútok, a podporiť šťastie, optimizmus a pocit spojenia so svetom.

Slnečné lúče nám môžu nielen zmierniť príznaky depresie, ale môžete sa vďaka nim cítiť uvoľnenejšie a sústredenejšie, píše portál tricitymed.org.

Doprajte si dostatok spánku

Všetci vieme, že spánok je dôležitý, no dobrý spánok je skutočne dôležitý pre vaše celkové zdravie.

Keď spíte, vaše telo v skutočnosti dokončuje množstvo základných úloh, ako napríklad:

  • udržiavanie telesných funkcií
  • oprava svalového tkaniva
  • obnovenie energie
  • spracovanie nových spomienok a informácií v mozgu

Keď nemáte dostatok spánku, môžete byť podráždení, emocionálni a mať problémy so sústredením.

Ak sa nedostatok spánku stane chronickým, môže dokonca zvýšiť riziko kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky 2. typu a depresie.

3. Duševné zdravie

Stres manažment

  • Praktizujte techniky na zvládanie stresu, ako sú meditácia či cvičenia zamerané na hlboké dýchanie.
  • Nájdite si čas na relax a aktivity, ktoré vás bavia a upokojujú.

Budovanie a udržiavanie vzťahov:

  • Pestujte kvalitné a pokojné vzťahy s rodinou, priateľmi a vašou komunitou.
  • Zapojte sa do rôznych spoločenských aktivít a buďte aktívnym členom v partii.

4. Prevencia a zdravotná starostlivosť

Pravidelné prehliadky

V dnešnej uponáhľanej dobe môžu zdravotné prehliadky upadnúť do úzadia, avšak tieto kontroly sú dôležité na to, aby sme si udržali svoje zdravie.

Preventívne prehliadky sú kľúčové pre včasné odhalenie zdravotných problémov. Čím skôr sú problémy diagnostikované, tým ľahšie a efektívnejšie je ich liečenie.

Dospelí by mali navštevovať svojho lekára aspoň raz ročne na celkovú prehliadku.

Tieto prehliadky zvyčajne zahŕňajú kontrolu krvného tlaku, cholesterolu, hladiny cukru v krvi a ďalších základných zdravotných ukazovateľov.

Okrem všeobecných prehliadok je dôležité absolvovať aj špecifické vyšetrenia podľa veku a pohlavia, ako sú mamografia, kolonoskopia, gynekologické prehliadky a urologické vyšetrenia.

Sledujte svoje zdravie, vrátane hmotnosti, krvného tlaku a hladiny cukru v krvi.

Včas reagujte na varovné signály tela a vyhľadajte odbornú pomoc, keď je to potrebné.

Žiť zdravý životný štýl nie je o dokonalosti, ale o snahu neustále sa zlepšovať a robiť vedomé rozhodnutia, ktoré podporujú vaše celkové zdravie a pohodu.

Začnite malými krokmi, buďte trpezliví a užívajte si cestu k zdravšiemu a šťastnejšiemu životu.

Pokračujte na ďalší príspevok »