Cestovanie na dlh

Generácia Z túži po cestovaní viac než jej rodičia. Ochotná sa je aj zadlžiť

U generácie Z a mileniálov sa zaznamenal výrazný nárast výdavkov na cestovanie.
Mentalita zadlžovania kvôli cestovaniu znepokojuje aj viacerých finančných odborníkov.
Vydané 2. júna 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , ,

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Generácia Z má dobré správy pre cestovný ruch. Prázdniny u rodičov ju už dávno nelákajú, túži po luxuse a exotike. Vyplýva to z prieskumu, ktorý v polovici mája zverejnila investičná banka Banc of America, informuje Forbes. Zúčastnilo sa ho viac ako 2-tisíc Američanov.

Mladí ľudia chcú do zahraničia vycestovať omnoho viac než ich rodičia. Vyplýva to aj z údajov, ktoré zverejnila vo svojej aprílovej správe spoločnosť PMG. U generácie Z, ku ktorej patria ľudia narodení v rokoch 1997 až 2012, sa skutočne zaznamenal nárast výdavkov na cestovanie. To isté platí aj pre mileniálov, ktorí sa narodili v rozmedzí rokov 1981 až 1996.

Až 72 % mileniálov a 65 % osôb patriacich do generácie Z sa netaja s tým, že plánujú zvýšiť svoje doterajšie výdavky na daný druh aktivity. Pokiaľ ide o generáciu X, daný krok plánuje spraviť len 54 % osôb patriacich do nej. V prípade babyboomerov ide ešte o menšie číslo, a to len o 40 %.

Významnú rolu zohrávajú spoločenské faktory

Pokiaľ sa pozrieme na všetky generácie, generácia Z spustila v oblasti cestovného ruchu priam revolúciu. Zo správy výskumnej spoločnosti Morning Consult vyplýva až znepokojivé zistenie. Od augusta 2023 klesol medzi danou skupinou ľudí počet osôb, ktoré cestujú preto, lebo majú na to úspory. Kým staršie generácie si na vysnívanú dovolenku šetria pokojne celý život, generácia Z považuje cestovanie za prioritu.

generácia z a cestovanie

Generácia Z považuje cestovanie za prioritu. Zdroj: pexels.com

„Príslušníci generácie Z dospeli v neuveriteľne turbulentnom období a hlboko to ovplyvňuje ich cestovateľské správanie,“ vysvetľuje autorka správy a analytička spoločnosti Morning Consult Lindsey Roeschke.

„Prečo by si mali odkladať na cestu tam, kam naozaj chcú ísť, keď môže prísť ďalšia pandémia, finančná kríza, vojna alebo iná závažná udalosť, ktorá im môže zabrániť dostať sa tam?“ dodala.

Neodrádza ich ani zadlženie

Podľa Lindsey Roeschke generácia Z urobí čokoľvek, aby si mohla splniť svoje cestovateľské sny. Radšej donekonečna hľadá spôsoby, ako znížiť svoje cestovné náklady, než aby svoju cestu odložila alebo úplne zrušila.

„Rozmýšľajú, ako ušetriť peniaze. Napríklad cestujú v období mimo sezóny, používajú aplikácie na porovnávanie cien, využívajú kreditné karty, prispôsobujú ostatné oblasti výdavkov alebo hľadajú vedľajšie možnosti na financovanie svojich ciest,“ približuje ich zmýšľanie Roeschke.

generácia z a cestovanie

Mladým ľuďom neprekáža, ak sa pri plnení svojich cestovateľských snov zadlžia. Zdroj: pexels.com

V súvislosti s tým spoločnosť Bankart vo svojom prieskume zistila, že 42 % osôb z generácie Z a 47 % mileniálov neodrádza ani to, že by sa pre svoje dovolenky zadlžili. Svoje výlety najčastejšie financujú kreditnými kartami, službami typu „kúp teraz, zaplať neskôr“, pôžičkami od rodiny a priateľov či vlastnými pôžičkami.

Mentalita zadlžovania kvôli cestovaniu znepokojuje aj viacerých odborníkov na financie. Takmer štvrtina respondentov prieskumu Empower uviedla, že sa cíti pod tlakom rovesníkov, a preto chodí na výlety, ktoré si nemôže finančne dovoliť.

Podobne je to aj u Slovákov

Počas minulých letných sezón sa zdalo, že cestovný ruch potrápi inflácia. Slovákov však pri kúpe vysnívanej dovolenky neodradila ani nepriaznivá ekonomická situácia. Ako sme písali v našom predošlom článku, podľa minuloročného prieskumu portálu Kariéra.sk približne tretina respondentov plánovala na ňu použiť svoje úspory.

Vo výhode boli najmä vysokoškolsky vzdelaní ľudia z väčších miest. V porovnaní s ľuďmi s nižším vzdelaním dokážu lepšie narábať so svojimi financiami, vďaka čomu sa na ich výbere letnej dovolenky neodrazila ani inflácia.

generácia z a cestovanie

Slováci naďalej preferujú dovolenkové destinácie pri mori. Zdroj: pexels.com

„Zhruba 21 % opýtaných plánuje financovať letnú dovolenku z bežných príjmov, ktoré sú na to dostatočné. Väčšinou ide o Slovákov vo veku 35 až 54 rokov, ktorí pochádzajú z veľkého mesta. Medzi ďalšie spôsoby financovania letnej dovolenky patria bonusy a prémie, prípadne dary a podpora od rodiny,“ uviedla manažérka odboru komunikácie a PR portálu Kariéra.sk Katarína Tešla.

„Niektorí Slováci sú si ochotní na zaplatenie dovolenky vziať úver a pôžičku alebo si rezervovať pobyt prostredníctvom cestovnej kancelárie, ktorá ponúka možnosť platiť na splátky. Najčastejšie ide o obyvateľov stredného Slovenska,“ dodáva.

Aj napriek tomu, že mladí ľudia v súčasnosti obľubujú skôr neprebádané miesta, väčšina Slovákov má stále najväčší záujem o dovolenku pri mori. Za ich najobľúbenejšiu letnú destináciu možno považovať Chorvátsko. Za ním sa umiestnili krajiny, ako Taliansko, Grécko a Španielsko.

Pokračujte na ďalší príspevok »