Podvod alebo malá revolúcia?
Tento rok sa má spustiť predaj benzínu vyrobeného zo vzduchu
Známa technológia využitá revolučným spôsobom. Tak možno sumarizovať spôsob, akým chce firma vyrábať benzín zo vzduchu a významne tak ovplyvniť svet dopravy.
Aj keby sa hneď v tejto chvíli prestali predávať autá s benzínovými a naftovými motormi, trvalo by osem alebo aj desať rokov, kým by sa elektromobily stali dominantnými vo svete osobnej dopravy. Tak veľká je prevaha áut so spaľovacími motormi. Preto má zmysel zamýšľať sa aj nad tým, ako spraviť výrobu konvenčných palív čo najviac ekologickou.
S riešením prišla spoločnosť Prometheus Fuels, ktorá získala kapitál na výrobu benzínu zo vzduchu od nemeckej automobilky BMW, a to vo výške 12,5 milióna amerických dolárov. Iné automobilky v súčasnosti uprednostňujú skôr investície do elektromobility a nové projekty ohľadom iných palív vnímajú skôr skepticky, ide preto o vskutku odvážny krok od BMW, ktorý ak dopadne dobre, jeho profit bude obrovský. Výnimkou je napríklad Audi a jeho systetický benzín, ktorý úspešne vyvíja už niekoľko rokov.
Technológia výroby benzínu zo vzduchu je založená na využití elektriny získanej z obnoviteľných zdrojov na premenu CO2 vo vodnom prostredí na etanol. Ďalej sa procesom oligomerizácie etanolu vyrobí benzín, nafta alebo letecké palivo.
Jednou z nesporných výhod benzínu vyrobeného zo vzduchu je, že nie je potrebná žiadna úprava súčasných áut, ktoré by chceli takýto benzín tankovať. Zmenil sa len proces výroby benzínu, nie jeho vlastnosti.
Výskum je podľa publikovaných údajov intenzívny, ale zaradenie paliva do distribučnej siete už koncom roka si vyžaduje oveľa viac ako len výskum. V skutočnosti však spoločnosť Prometheus Fuels tvrdí, že spustenie komerčného predaja benzínu zo vzduchu plánuje už tento rok.
Uvidíme, či sa ambície spoločnosti naplnia. Ak áno a podarí sa im zachovať cenovú dostupnosť svojho produktu, v takom prípade stojíme na prahu malej revolúcie v zabezpečovaní pohonu pre súčasné automobily so spaľovacím pohonom.
Nahradia elektrické kolobežky MHD? Vyskúšali sme ich, majú výhody i nedostatky
Mercedes má auto, ktoré jazdí aj bokom a vyzerá ako zo sci-fi
Zdieľanie áut nefunguje podľa predstáv. Sú carsharingové firmy naivné?
Berieme emisie oxidov dusíka dosť vážne? Má poškodzovať ozónovú vrstvu i ľudský organizmus.