Kultúra

Arthur Brand: Indiana Jones zo sveta umenia

  • 23 novembra, 2021
  • 5 min read
Arthur Brand: Indiana Jones zo sveta umenia
Arthur Brand
Pred štyrmi z piatich obrazov, ktoré Arthur Brand našiel spolu s holandskou políciou v roku 2015. Boli ukradnuté z Holandského múzea a skončili v rukách ukrajinských gangstrov (a tajnej služby). Stále ostáva 19 stratených obrazov. (Zdroj: Twitter)

Stačí jeden telefonát. To stačí, aby Arthur Brand mohol začať pátrať po umeleckom diele za niekoľko miliónov eur. V marci minulého roka tento 50-ročný detektív s modrými očami, svetlými rozpustenými vlasmi a šibalským úsmevom získal späť Picassov obraz Buste de Femme, ktorý má podľa neho hodnotu približne 75 miliónov eur.

Začiatky

Brand žil v južnom Španielsku a ako študent na výmennom pobyte sa prvýkrát začal zaujímať o svet umenia, keď sa pridal k niekoľkým mladým ľudom, ktorí hľadali poklad. Pri tomto pátraní objavili tri strieborné rímske mince. Vtedy nastal v jeho živote zlom a rozhodol sa, že jeho život sa bude uberať podobným smerom. Začal prečesávať noviny a vyhľadávať príbehy o ukradnutých umeleckých dielach, pričom si zapisoval mená ľudí, ktorých sa to týkalo.

V súčasnosti pracuje na viacerých prípadoch vrátane krádeže obrazu La Nappe Blanche od Georgesa Braqua zo švédskeho múzea v roku 1993 a prípadu z Isabella Stewart Gardner Museum z roku 1990: najväčšej umeleckej lúpeže v histórii, pri ktorej dvaja zlodeji prezlečení za policajtov ukradli z bostonskej inštitúcie umelecké diela v hodnote približne 500 miliónov dolárov. Hoci je známy svojou detektívnou prácou, jeho hlavným zdrojom príjmov je tradičnejšie poradenstvo v oblasti umenia. Zaujímavé je, že tento detektív sa väčšinou púšťa do vyšetrovania na vlastnú päsť a na vlastné náklady. Iba raz si ho najalo múzeum. Za svoje úspechy tiež zriedkavo dostáva priamu finančnú odmenu, hoci za svoj posledný nález z decembra minulého roka, keď vrátil do Magdalen College Oxfordskej univerzity ukradnutý prsteň Oscara Wilda, prijal skromnú sumu 3 tisíc libier.

„Rozlúsknutie typického prípadu môže trvať asi osem rokov. Je to veľmi ťažká práca. Veľa krvi, potu a sĺz. Nikto vás neplatí, ale nakoniec o tom môžete písať knihy, ktoré sú preložené do siedmich alebo ôsmich jazykov.“

INZERCIA

Ukradnutý prsteň

Vrátenie dávno strateného prsteňa neprebiehalo úplne podľa predstáv. Arthur poslal fotografie nájdeného prsteňa Oxfordskej univerzite. Tí mu však povedali, že je falošný. Domnievali sa totiž, že grécky nápis na prsteni je na vnútornej strane, nie na vonkajšej.

Inzercia

„Nemohol som tomu uveriť: Neviem šoférovať auto, neviem vymeniť žiarovku, ale vo svojej práci nerobím chyby.“

Brand bol presvedčený, že má pravdu a Oxford sa mýli.  Tak sa pustil do vlastného výskumu. Nakoniec sa mu podarilo objavť list, v ktorom Wilde tvrdí, že nápis je na vonkajšej strane.

„Bol som na Oxford taký nahnevaný. Bolo to najhlúpejšie dobrodružstvo môjho života. Cítil som sa nimi tak neuveriteľne znevážený, že som sa rozhodol na odovzdanie prsteňa neprísť.“

Boj sa časom

Koncom roka 2018  dostal Arthur Brand zaujímavý telefonát. Zavolal mu iránsky obchodník s umením žijúci v Nemecku. Iránskemu zberateľovi kníh Džafarovi Gháziovi ukradli niekoľko veľmi cenných kníh. Obchodník s umením Brandovi povedal, že ho oslovili traja muži s väzbami na iránske veľvyslanectvo, ktorí povedali, že hľadajú knihu s názvom Diván Háfeza, rukopis z 15. storočia. Iránci si mysleli, že ak nájdu knihu prví, budú ju môcť doniesť do Iránu, aj keď legálne kniha patrí niekomu inému.

„Kriminálny svet umenia je ako pyramída, na vrchole je 30 alebo 40 osôb, ktoré viac-menej kontrolujú celý nelegálny trh s umením.“

Svoje vyšetrovanie začal v Londýne, pretože podľa neho je to jedno z centier zločineckého sveta umenia. Nakoniec sa mu podarilo vyhrať tento boj s časom a knihu navrátiť pôvodnému majiteľovi.

Svet umenia

Falošné umenie je po drogách a zbraniach treťou najväčšou trestnou činnosťou na svete.  Arthur Brand sa dokonca domnieva, že až 10 % toho, čo je vystavené v múzeách, je falošné.

Zdroj: BBC

About Author

Ema Zvara

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings