EXTRA Ľudia Svet

Ako virtuálni influenceri zarábajú skutočné peniaze? Jedná sa o miliónový biznis.

  • 5 novembra, 2020
  • 8 min read
Ako virtuálni influenceri zarábajú skutočné peniaze? Jedná sa o miliónový biznis.

Virtuálni influenceri sú postavy vytvorené počítačom, obyčajne grafickými štúdiami alebo aj šikovnými jednotlivcami.

Tieto postavy majú svoje účty na sociálnych sieťach, prevažne Instagrame, kde svojím spôsobom simulujú bežný život a umožňujú skutočným ľuďom, aby s nimi interagovali. Zdá sa vám to príliš absurdné, aby to bola pravda? Alebo, že sa jedná iba o záležitosť pre deti? Čítajte ďalej.

 

INZERCIA

Virtuálni influenceri nie sú žiadnou novinkou. V Japonsku bola kultúra s virtuálnymi popovými hviezdami založená ešte v 90. rokoch 20. storočia, prišli spolu s rozmachom počítačovej animácie. V súčasnosti je asi najznámejšou virtuálnou speváčkou a hviezdou Hatsune Miku – nevyzerá fotorealisticky, pripomína skôr komiksovú postavičku, no svojim tvorcom, japonskej firme Crypton Future Media, zarába reálne peniaze. A nie malé, veď do koronakrízy „vystupovala“ nielen doma v Japonsku, ale aj v Spojených štátoch, a to v podobe hologramu.

Aby ste mali predstavu, ako vyzerá taký koncert hologramu, pozrite si toto video ešte z roku 2010:

Odvtedy sa pomery zmenili a virtuálni influenceri sa stali populárnejšími. V našom regióne na nich možno pozeráme s nepochopením, ale jedná sa o kreatívny spôsob, akým môžu šikovní grafici a kreatívne spoločnosti zarábať peniaze na niečom, čo ľuďom prináša radosť.

Napríklad Seraphine (@seradotwav) má na Instagrame 430-tisíc followerov, dokopy pritom jej tvorca Riot Games zverejnil iba 74 príspevkov. Jedná sa o postavičku z počítačovej hry, ktorú si môžete vybrať aj vy, tvorca ju pomocou instagramového účtu prenáša do reality a simuluje jej každodenný život. Stále sa však jedná o priznane virtuálnu a evidentne nereálnu postavu.

 

O niečo ďalej zachádza Miquela Sousa (@lilmiquela), ktorú vytvorili Trevor McFedries a Sara DeCou. Na rozdiel od dvoch predchádzajúcich je postava Lil fotorealistická a má až 2,8 miliónov followerov!

Okrem fotografií na Instagrame, ktoré sú prekvapivo realistické, má aj vlastný charakter a šíri posolstvá – sympatizuje napríklad s hnutím Black Lives Matter alebo vyzývala k účasti na voľbách prezidenta USA.  V porovnaní s ostatnými postavičkami je Miquela Sousa vytvorená na základoch reálnej osoby, fotografie sú teda reálne, ale následne v počítači upravené do podoby, ktorá oslovuje takmer tri milióny ľudí z celého sveta.

Podľa stránky VirtualHumans.org dnes aktívne funguje viac ako 125 takýchto influencerov, pričom niektorí z nich sú fotorealistickí ľudia, iní sú kreslené postavičky (Body by Ralph @bodybyralph či Bee Influencer @bee_nfluencer). Patrí medzi ne napríklad aj ikonická Barbie @barbie.

Samozrejme, otázkou zostáva, kto vlastne reálne sleduje tieto fiktívne postavy, či to nie sú iba nakúpení falošní followeri.

Prečo sú tak atraktívni?

Fiktívne osobnosti sú nám vnucované už od detstva. Ako deti sme všetci sledovali rozprávky s káčerom Donaldom alebo Nindža korytnačky, seriály o Batmanovi či Supermanovi. A potom nám rodičia kupovali hračky, knihy, školské tašky a oblečenie s ich motívmi. Virtuálne – -alebo v našom kontexte fiktívne – postavičky sú teda samozrejmou súčasťou našich životov a nejedná sa o nič zlé.

Tieto postavy sú nositeľmi určitých charakterových vlastností, ktoré kopírujú a rôzne interpretujú ľudské charaktery.

Rovnako to funguje aj v prípade moderných virtuálnych influencerov. Tvorcovia majú možnosť dodať mu práve taký vzhľad a charakter, ktorý sa páči skutočným ľuďom. V čase, keď je možné internetový obsah monetizovať, sa tieto postavy stávajú aktívnym zdrojom príjmu.

Virtuálni influenceri sú, rovnako ako postavičky v seriáloch a animovaných filmoch, vytvorené cielene a s cieľom osloviť čo najviac ľudí. Ich charaktery nie sú reálne, iba realistické.

V porovnaní s reálnymi osobami majú hneď niekoľko výhod. Napríklad nestarnú, vedia byť na viacerých miestach naraz, eventuálne môžu mať kapacitu komunikovať s každým jedným fanúšikom samostatne.

 

Negatívna stránka veci

Virtuálni influenceri sú atraktívnym priestorom pre kreatívnych ľudí. Skrýva sa tu veľa peňazí, ak je charakter postavy budovaný systematicky, zodpovedne a ak majú fanúšikovia dojem, že aj tvorcom na nej záleží.

Je však samozrejmé, že virtuálne postavy nemusia spĺňať žiadne morálne či etické kritériá, pretože to, ako sa bude postava vyvíjať, záleží práve na tvorcoch a fanúšikoch. Čo ľudia chcú, to im ľudia dajú. Platí aj v prípade u nás ťažko pochopiteľnej kultúry v Japonsku, kde sa počítačom generované postavičky nápadne podobajú na školopovinné dievčatá. Majú dokonca školské uniformy či strojčeky na zuboch a dôvod, pre ktorý fanúšikovia tieto virtuálne postavy sledujú, býva aj naplnenie sexuálnych potrieb.

A tu sa dostávame do situácie, kedy nie je pre pre ľudí s problémovou sexualitou vytváraný reálny obsah, ale iba virtuálny, no stále minimálne pochybný. Internet je takéto niečo citlivý – pred časom Instagram zrušil mimoriadne dobre sledovaný účet reálnej osoby, 20-ročnej Belle Delphine, údajne aj preto, lebo sa jej fotografie pohybovali na hranici prípustnosti. Výzorom pripomínala vzhľad neplnoletého dievčaťa, no v polohách dospelých modeliek.

Oprávnenou obavou popularizácie podobných fiktívnych influencerov je sexualizácia detského zovňajšku.

Priemysel s obsahom pre dospelých už dávno objavil animovanú alebo CGI pornografiu, dokonca má vlastné herecké hviezdy žánra s názvom hentai, ktoré takisto predstavujú akýchsi virtuálnych influencerov. Na tomto sa údajne zarába najviac – fanúšikovia tejto špeciálnej pornografie sú ochotní platiť za prístupy k prémiovému obsahu. Ešte v roku 2017 magazín Inverse zverejnil grafy, z ktorých vyplýva, že hentai priemysel je z hľadiska záujmu internetovej populácie výrazne väčší ako konvenčný obsah pre dospelých.

Má zmysel investovať do podobných influencerov peniaze?

Každý človek pracujúci v marketingu si uvedomuje význam influencerov v online marketingu. Sú to zaujímaví ľudia schopní osloviť desiatky či stovky tisíc ľudí, v zahraničí celé milióny, pričom ich fanúšikovská základňa môže byť veľmi lojálna, inokedy priam fanatická. Odprezentovať svoj produkt alebo službu vďaka influencerovi má za cieľ nielen predať, ale aj etablovať sa v novej cieľovej skupine, vytvoriť si pozitívny mediálny obraz.

V prípade virtuálnych influencerov je to fakticky rovnaké. Dokonca ani zistenie, že ich sledujú len deti, nie je negatívom, pretože tieto deti majú rodičov, ktorí im môžu kúpiť produkt, s ktorým sa obľúbená postavička ukázala v „storke“.

Pre zaujímavosť, Janky a Guggimon, fiktívne zvieraco-ľudské postavičky od firmy Superplastic, dostali minulý august od investorov 10 miliónov amerických dolárov pre budúci rozvoj svojho dosahu. No veríte tomu?  A japonská spoločnosť Aww stojaca za postavou imma (@imma.gram) v septembri získala tiež závratný milión dolárov.

Otázkou nie je to, že či vôbec ísť do takejto spolupráce, ale skôr to, za koľko a čo od nej očakávať. Všetky marketingové aktivity nie sú merateľné, dokonca ani v online prostredí.

 

Pre spoločnosti, ktoré zvažujú investovanie do CGI/virtuálneho influencera, je dôležité dôsledné zvažovanie, či sa k značke a produktu hodí. Cieľom nemajú byť iba lajky, zdieľania a počty interakcií ako také. Spoločnosti si tiež musia uvedomiť svoju spoločenskú zodpovednosť, podpora eticky a morálne sporného obsahu sa im skrátka vypomstí. Jedná sa o fakticky rovnaké princípy, ktoré platia aj pri živých influenceroch.

 

Celebrita najvyššieho rangu zagratuluje vášmu kamarátovi či manželke. Služba Cameo je unikátom.

Fascinujúci príbeh Andrása Aratóa. Zo dňa na deň sa stal internetovou celebritou

 

Robí videá o autách a milujú ju milióny. Supercar Blondie je v skutočnosti Alexandra Mary Hirschi

 

 

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings