Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Obchodná vojna USA vs Čína

Zákaz aplikácie WeChat môže uškodiť USA viac ako Číne

Čítanie na 6 min. Trump zakázal aplikáciu, ktorá je svetovým fenoménom. WeChat je najdominantnejším sociálnym médiom v Číne, domáci cez neho robia všetko, vrátane bežných platieb.

Americký prezident Donald Trump zašiel po ohlásení zákazu aplikácie TikTok v USA v prípade, že zostane v čínskom vlastníctve, ešte ďalej. Rozhodol za zamerať svoju pozornosť aj na čínsku super aplikáciu WeChat.

Kým nútený predaj americkej divízie čínskej zábavnej platformy na zdieľanie krátkych videí nebude mať výrazný vplyv na podnikanie čínskych spoločností v USA (samozrejme, vynímajúc firmu ByteDance, ktorá vlastní TikTok a bude sa musieť vzdať svojho biznisu v USA), zákaz čínskej super aplikácie WeChat výrazne ovplyvní životy čínskej diaspóry žijúcej s USA.

WeChat je totiž pre nich jednotným kontaktným miestom pre komunikáciu s rodinami v Číne a bez tejto aplikácie sú ich možnosti komunikácie s Čínou veľmi limitované.

Bez superaplikácie WeChat sa v Číne nezaobídete

Aplikácia WeChat vznikla v roku 2011 a v súčasnosti je najdominantnejším sociálnym médiom v Číne, ktoré zasahuje do všetkých aspektov života (nielen) čínskeho obyvateľstva v Číne. Počas môjho prvého pobytu v Číne v roku 2014 bol WeChat v postate podobnou aplikáciou ako WhatsApp. Ľudia si cez appku vymieňali rýchle správy a vytvárali skupiny na rýchlejšiu komunikáciu viacerých osôb. V Číne sa vtedy ešte všade platilo hotovosťou. V súčasnosti už je všetko inak a bez WeChatu sa v Číne vôbec nezaobídete. Bez neho v Číne vlastne ani vôbec neexistujete!

Cez aplikáciu zaplatíte elektrinu, objednáte si sedenie u lekára, nájdete opravára pre vašu práčku, kúpite lístky do kina alebo objednáte donášku jedla. Viete cez ňu tiež platiť v každom obchode, automate na nápoje či dedinskom trhu so zeleninou. Svojej rodine a kamarátom môžete tiež poslať finančné prostriedky v priebehu niekoľkých sekúnd. Väčšina Číňanov už ani nenavštevuje webové stránky, celý ich internetový život totiž prebieha v samotnej aplikácii.

WeChat je integrálnou súčasťou obchodnej komunikácie s Čínou. E-mailová komunikácia s čínskymi obchodnými partnermi je už prežitkom a aj napriek tomu, že ju niektoré firmy v Číne stále využívajú ako doplnok ku komunikácii cez WeChat, je pri využívaní emailu potrebné očakávať značné časové zdržania. S WeChatom ušetríte niekoľko dní čakania.

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

 

Pozadie konfliktu

Súčasný nátlak na čínske spoločnosti ohľadom platforiem TikTok a WeChat je pokračovaním konfliktu, ktorý začal Trump s cieľom „očistiť“ kľúčové americké spoločnosti od technológie poskytovanej spoločnosťou Huawei, ktorá by mohla potenciálne prenášať citlivé údaje z USA späť do Číny. Trump inicioval vyšetrovanie ohľadom Huawei z dôvodu ochrany národnej bezpečnosti USA. To teda aspoň uvádza ako oficiálny dôvod. Keď sa spoločnosť Huawei neskôr začala profilovať ako silný hráč v svetovej 5G sieti, USA pritvrdili rétoriku a snažili sa ovplyvniť aj ostatné krajiny, aby radšej uprednostnili pri výbere dodávateľa pre 5G sieť iné ako čínske firmy.

Kým pri spoločnosti Huawei je možné argumentovať národnou bezpečnosťou, pri platformách TikTok a WeChat je Trumpov útok diskutabilným. V ére globálneho internetu je v podstate nemožné uniknúť tomu, že ako užívatelia poskytujeme svoje dáta technologickým gigantom. Či sú z Číny alebo USA alebo sídlia v Írsku, ako napríklad spoločnosť Google. Nie je možné dokázať, že spoločnosti Google, Microsoft alebo Facebook disponujú menším záberom užívateľských dát ako spoločnosti TikTok alebo WeChat.

Na čo však Trump dostatočne nepoukazuje a čo je reálnym problémom nielen pre americké internetové spoločnosti v súvislosti s ich podnikaním na čínskom trhu, je silný protekcionizmus, ktorý aplikuje Čína na zahraničné internetové vyhľadávače, sociálne siete a ďalšie internetové platformy. V čase, keď Čína vstupovala do Svetovej obchodnej organizácie (WTO), nebol prístup k jej domácemu internetovému trhu témou dňa, nakoľko v podstate neexistoval. Bol rok 2001 a globálnu komunitu trápili ceny čínskeho odevu, opaskov a ďalších doplnkov, nakoľko v tom čase Čína konkurovala západu hlavne v týchto oblastiach. Za 20 rokov sa však veľa zmenilo a v priebehu času medzinárodná komunita Čínu značne podcenila.

Pred cca 11 rokmi, keď sa v Číne začal rozvíjať internet, začala čínska vláda so zákazmi globálnych internetových platforiem, ako sú Youtube a Facebook. Postupne sa k nim pridali v podstate všetky podstatné sociálne siete a internetové média, ktoré sa tešia globálnemu úspechu mimo Číny. Google, Pinterest, Twitter, WhatsApp aj Instagram sú v Číne zakázané. Okrem internetových spoločností sú v Číne zakázané aj mnohé mediálne platformy. Po príchode do Číny sa musíte v súčasnosti zmieriť so skutočnosťou, že všetky väčšinu internetových stránok, bez ktorých si neviete predstaviť svoj deň, nebudete môcť prehliadať bez VPN, ktorej používanie je v Číne mimochodom tiež zakázané.

Čína argumentuje pri zákaze zahraničných platforiem a stránok ich nekonformitou s cenzurovaným internetom v Číne. Nie je to celkom tak, nakoľko mnohí internetoví giganti zo západu boli ochotní prispôsobiť obsah čínskemu publiku, za čo boli veľmi kritizovaní v ich domácich krajinách. Skutočnosť, že im čínske regulačné orgány aj tak neuvoľnili vstup na trh, značí skôr o ochrane vlastného trhu a favorizovania domácich spoločností.

Vlastný Youtube, Uber a Netflix už Číne nestačia, začína boj o dominanciu v umelej inteligencii

Trumpove možnosti ohľadom WeChatu

V prípade WeChat nemôže Trump nariadiť nútený, predaj nakoľko materská spoločnosť Tencent, ktorá vlastní WeChat, neprevádzkuje aplikáciu z územia USA. Všetky operácie sú riadené z centrály v Číne. Trump má pri rozhodovaní ohľadom WeChat v podstate dve možnosti: zakázať aplikáciu na území USA alebo ju zakázať nielen v USA ale aj všetkým americkým subjektom (obyčajným ľudom aj firmám), a to bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.

Implikácie zákazu používania WeChat pre americké spoločnosti aktívne v Číne

V prípade prvej možnosti bude vplyv zákazu na americké firmy veľmi limitovaný. Nepocíti ho veľmi ani spoločnosť Tencent, ktorá vlastní WeChat, nakoľko z amerických operácií WeChat pochádzajú iba 2 percentá príjmov. Ak sa Trump rozhodne pre druhú možnosť, následky pre konkurencieschopnosť amerických spoločností na čínskom trhu môžu byť bezprecedentné.

WeChat je v Číne prítomný na každom kroku. Zaobísť sa bez neho nevedia ani americké spoločnosti operujúce v Číne. Aj Americká ambasáda v Číne využíva WeChat na aktívnu komunikáciu so žiadateľmi o víza a na rozširovanie ďalších potrebných informácií. V prípade plošného zákazu používania WeChat americkým firmám možno očakávať ich straty v desiatkach miliárd amerických dolárov. Do problémov sa môže dostať napríklad spoločnosť Apple, pre ktorú je Čína tretím najdôležitejším trhom. V prieskume po ohlásení možného zákazu WeChat od 20. septembra sa až 95% respondentov v Číne vyjadrilo, že by si v prípade zákazu čínskych aplikácií na iPhonoch a a iPadoch predávaných v Číne radšej kúpilo smartfón bežiaci na operačnom systéme Android, ktorý čínske aplikácie blokovať nebude.

Nakupovanie na Aliexpress a Wish bude výrazne drahšie, EÚ zavádza nové dane

Okrem úbytku predaja a straty trhového podielu pre značku Apple a ďalšie americké spoločnosti, ktoré v Číne predávajú svoje produkty, by však bol celoplošný zákaz problémom aj pre americké hotelové siete, automobilky, či zábavné parky. Zákaz používania aplikácie WeChat by im neumožnil efektívne komunikovať so zamestnancami, zákazníkmi a dodávateľmi. Nemohli by ani prijímať platby a interagovať s fanúšikmi. Z tohto pohľadu by zákaz skôr urobil americké spoločnosti neefektívnymi a nezaujímavými pre čínske obyvateľstvo, čím by dosiahol presný opak Trumpových snáh a uvoľnil trh čínskym gigantom, ktorí majú už aj v súčasnosti značnú silu.

Čo znamená technologická rivalita medzi USA a Čínou pre nás svet? Vývoj vzťahu USA a Číny čoraz viac naznačuje, že pre ich lídrov bude veľmi ťažké dospieť ku konsenzu, s ktorým budú súhlasiť obe strany. Začala sa technologická studená vojna medzi oboma aktérmi a celý svet ňou bude ovplyvňovaný. Všetko naznačuje tomu, že globálny internet ako ho poznáme je prežitkom. Teda aspoň ak dôjde k znovuzvoleniu Donalda Trumpa za amerického prezidenta.

Tovar z Číny pre eshopy: dropshipping už v post COVID-19 ére nestačí. Je potrebné odlíšiť sa inak

Nákup z Číny: Ako ho spraviť skutočne bezpečným?

 

 

Obchodná vojna medzi USA a Čínou – čo je jej pôvodca a prečo podpísanie dohody neznamená jej koniec?

 

Prečítajte si aj: