Lifestyle

Zákaz aplikácie WeChat môže uškodiť USA viac ako Číne

  • 21 augusta, 2020
  • 8 min read
Zákaz aplikácie WeChat môže uškodiť USA viac ako Číne

Americký prezident Donald Trump zašiel po ohlásení zákazu aplikácie TikTok v USA v prípade, že zostane v čínskom vlastníctve, ešte ďalej. Rozhodol za zamerať svoju pozornosť aj na čínsku super aplikáciu WeChat.

Kým nútený predaj americkej divízie čínskej zábavnej platformy na zdieľanie krátkych videí nebude mať výrazný vplyv na podnikanie čínskych spoločností v USA (samozrejme, vynímajúc firmu ByteDance, ktorá vlastní TikTok a bude sa musieť vzdať svojho biznisu v USA), zákaz čínskej super aplikácie WeChat výrazne ovplyvní životy čínskej diaspóry žijúcej s USA.

WeChat je totiž pre nich jednotným kontaktným miestom pre komunikáciu s rodinami v Číne a bez tejto aplikácie sú ich možnosti komunikácie s Čínou veľmi limitované.

Bez superaplikácie WeChat sa v Číne nezaobídete

Aplikácia WeChat vznikla v roku 2011 a v súčasnosti je najdominantnejším sociálnym médiom v Číne, ktoré zasahuje do všetkých aspektov života (nielen) čínskeho obyvateľstva v Číne. Počas môjho prvého pobytu v Číne v roku 2014 bol WeChat v postate podobnou aplikáciou ako WhatsApp. Ľudia si cez appku vymieňali rýchle správy a vytvárali skupiny na rýchlejšiu komunikáciu viacerých osôb. V Číne sa vtedy ešte všade platilo hotovosťou. V súčasnosti už je všetko inak a bez WeChatu sa v Číne vôbec nezaobídete. Bez neho v Číne vlastne ani vôbec neexistujete!

INZERCIA

Cez aplikáciu zaplatíte elektrinu, objednáte si sedenie u lekára, nájdete opravára pre vašu práčku, kúpite lístky do kina alebo objednáte donášku jedla. Viete cez ňu tiež platiť v každom obchode, automate na nápoje či dedinskom trhu so zeleninou. Svojej rodine a kamarátom môžete tiež poslať finančné prostriedky v priebehu niekoľkých sekúnd. Väčšina Číňanov už ani nenavštevuje webové stránky, celý ich internetový život totiž prebieha v samotnej aplikácii.

WeChat je integrálnou súčasťou obchodnej komunikácie s Čínou. E-mailová komunikácia s čínskymi obchodnými partnermi je už prežitkom a aj napriek tomu, že ju niektoré firmy v Číne stále využívajú ako doplnok ku komunikácii cez WeChat, je pri využívaní emailu potrebné očakávať značné časové zdržania. S WeChatom ušetríte niekoľko dní čakania.

INZERCIA

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Inzercia

 

Pozadie konfliktu

Súčasný nátlak na čínske spoločnosti ohľadom platforiem TikTok a WeChat je pokračovaním konfliktu, ktorý začal Trump s cieľom „očistiť“ kľúčové americké spoločnosti od technológie poskytovanej spoločnosťou Huawei, ktorá by mohla potenciálne prenášať citlivé údaje z USA späť do Číny. Trump inicioval vyšetrovanie ohľadom Huawei z dôvodu ochrany národnej bezpečnosti USA. To teda aspoň uvádza ako oficiálny dôvod. Keď sa spoločnosť Huawei neskôr začala profilovať ako silný hráč v svetovej 5G sieti, USA pritvrdili rétoriku a snažili sa ovplyvniť aj ostatné krajiny, aby radšej uprednostnili pri výbere dodávateľa pre 5G sieť iné ako čínske firmy.

Kým pri spoločnosti Huawei je možné argumentovať národnou bezpečnosťou, pri platformách TikTok a WeChat je Trumpov útok diskutabilným. V ére globálneho internetu je v podstate nemožné uniknúť tomu, že ako užívatelia poskytujeme svoje dáta technologickým gigantom. Či sú z Číny alebo USA alebo sídlia v Írsku, ako napríklad spoločnosť Google. Nie je možné dokázať, že spoločnosti Google, Microsoft alebo Facebook disponujú menším záberom užívateľských dát ako spoločnosti TikTok alebo WeChat.

Na čo však Trump dostatočne nepoukazuje a čo je reálnym problémom nielen pre americké internetové spoločnosti v súvislosti s ich podnikaním na čínskom trhu, je silný protekcionizmus, ktorý aplikuje Čína na zahraničné internetové vyhľadávače, sociálne siete a ďalšie internetové platformy. V čase, keď Čína vstupovala do Svetovej obchodnej organizácie (WTO), nebol prístup k jej domácemu internetovému trhu témou dňa, nakoľko v podstate neexistoval. Bol rok 2001 a globálnu komunitu trápili ceny čínskeho odevu, opaskov a ďalších doplnkov, nakoľko v tom čase Čína konkurovala západu hlavne v týchto oblastiach. Za 20 rokov sa však veľa zmenilo a v priebehu času medzinárodná komunita Čínu značne podcenila.

Pred cca 11 rokmi, keď sa v Číne začal rozvíjať internet, začala čínska vláda so zákazmi globálnych internetových platforiem, ako sú Youtube a Facebook. Postupne sa k nim pridali v podstate všetky podstatné sociálne siete a internetové média, ktoré sa tešia globálnemu úspechu mimo Číny. Google, Pinterest, Twitter, WhatsApp aj Instagram sú v Číne zakázané. Okrem internetových spoločností sú v Číne zakázané aj mnohé mediálne platformy. Po príchode do Číny sa musíte v súčasnosti zmieriť so skutočnosťou, že všetky väčšinu internetových stránok, bez ktorých si neviete predstaviť svoj deň, nebudete môcť prehliadať bez VPN, ktorej používanie je v Číne mimochodom tiež zakázané.

Čína argumentuje pri zákaze zahraničných platforiem a stránok ich nekonformitou s cenzurovaným internetom v Číne. Nie je to celkom tak, nakoľko mnohí internetoví giganti zo západu boli ochotní prispôsobiť obsah čínskemu publiku, za čo boli veľmi kritizovaní v ich domácich krajinách. Skutočnosť, že im čínske regulačné orgány aj tak neuvoľnili vstup na trh, značí skôr o ochrane vlastného trhu a favorizovania domácich spoločností.

Vlastný Youtube, Uber a Netflix už Číne nestačia, začína boj o dominanciu v umelej inteligencii

Trumpove možnosti ohľadom WeChatu

V prípade WeChat nemôže Trump nariadiť nútený, predaj nakoľko materská spoločnosť Tencent, ktorá vlastní WeChat, neprevádzkuje aplikáciu z územia USA. Všetky operácie sú riadené z centrály v Číne. Trump má pri rozhodovaní ohľadom WeChat v podstate dve možnosti: zakázať aplikáciu na území USA alebo ju zakázať nielen v USA ale aj všetkým americkým subjektom (obyčajným ľudom aj firmám), a to bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.

Implikácie zákazu používania WeChat pre americké spoločnosti aktívne v Číne

V prípade prvej možnosti bude vplyv zákazu na americké firmy veľmi limitovaný. Nepocíti ho veľmi ani spoločnosť Tencent, ktorá vlastní WeChat, nakoľko z amerických operácií WeChat pochádzajú iba 2 percentá príjmov. Ak sa Trump rozhodne pre druhú možnosť, následky pre konkurencieschopnosť amerických spoločností na čínskom trhu môžu byť bezprecedentné.

WeChat je v Číne prítomný na každom kroku. Zaobísť sa bez neho nevedia ani americké spoločnosti operujúce v Číne. Aj Americká ambasáda v Číne využíva WeChat na aktívnu komunikáciu so žiadateľmi o víza a na rozširovanie ďalších potrebných informácií. V prípade plošného zákazu používania WeChat americkým firmám možno očakávať ich straty v desiatkach miliárd amerických dolárov. Do problémov sa môže dostať napríklad spoločnosť Apple, pre ktorú je Čína tretím najdôležitejším trhom. V prieskume po ohlásení možného zákazu WeChat od 20. septembra sa až 95% respondentov v Číne vyjadrilo, že by si v prípade zákazu čínskych aplikácií na iPhonoch a a iPadoch predávaných v Číne radšej kúpilo smartfón bežiaci na operačnom systéme Android, ktorý čínske aplikácie blokovať nebude.

Nakupovanie na Aliexpress a Wish bude výrazne drahšie, EÚ zavádza nové dane

Okrem úbytku predaja a straty trhového podielu pre značku Apple a ďalšie americké spoločnosti, ktoré v Číne predávajú svoje produkty, by však bol celoplošný zákaz problémom aj pre americké hotelové siete, automobilky, či zábavné parky. Zákaz používania aplikácie WeChat by im neumožnil efektívne komunikovať so zamestnancami, zákazníkmi a dodávateľmi. Nemohli by ani prijímať platby a interagovať s fanúšikmi. Z tohto pohľadu by zákaz skôr urobil americké spoločnosti neefektívnymi a nezaujímavými pre čínske obyvateľstvo, čím by dosiahol presný opak Trumpových snáh a uvoľnil trh čínskym gigantom, ktorí majú už aj v súčasnosti značnú silu.

Čo znamená technologická rivalita medzi USA a Čínou pre nás svet? Vývoj vzťahu USA a Číny čoraz viac naznačuje, že pre ich lídrov bude veľmi ťažké dospieť ku konsenzu, s ktorým budú súhlasiť obe strany. Začala sa technologická studená vojna medzi oboma aktérmi a celý svet ňou bude ovplyvňovaný. Všetko naznačuje tomu, že globálny internet ako ho poznáme je prežitkom. Teda aspoň ak dôjde k znovuzvoleniu Donalda Trumpa za amerického prezidenta.

Tovar z Číny pre eshopy: dropshipping už v post COVID-19 ére nestačí. Je potrebné odlíšiť sa inak

Nákup z Číny: Ako ho spraviť skutočne bezpečným?

 

 

Obchodná vojna medzi USA a Čínou – čo je jej pôvodca a prečo podpísanie dohody neznamená jej koniec?

 

About Author

Michaela Královičová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings