Boom čínskych startupov

Vlastný Youtube, Uber a Netflix už Číne nestačia, začína boj o dominanciu v umelej inteligencii

Vedeli ste, že Alibaba stojaca za Aliexpressom ponúka v Číne aj úvery pre podnikateľov?

Nedávno sme mali v United Life článok o bratoch Samwerovcov, ktorí sa živia tým, že budujú vlastné nemecké kópie zväčšia amerických firiem a zarábajú tým, že tieto kópie zahraničné spoločnosti odkúpia za niekoľkonásobok pôvodne investovanej sumy. Ich zisky z takýchto operácií sa pohybujú rádovo v niekoľkých miliónoch eur. 

 

Kópie, zlepšovatelia a ďalší čínski bratia Samwerovci

Čína má dlhodobo povesť krajiny, ktorá skopíruje všetko, čo sa skopírovať dá. V 90. rokoch a na začiatku nového milénia bola neslávne známa kvôli (takmer) dokonalým kópiám značkového textilu. Za výhodné ceny sa dali v Číne zohnať všetky tovary od športových topánok Nike až po luxusné kabelky značiek Dior alebo Channel.

S ekonomickým napredovaním krajiny začali čínske firmy túžiť po produkcii sofistikovanejších výrobkov. To vyústilo do vzniku čínskych firiem ako Haier, ktorá vyrába bielu techniku a automobilky Geely, ktorá vlastní Volvo. Súbežne s nimi vznikli aj firmy Huawei, Lenovo, a Xiaomi zamerané na spotrebiteľskú elektroniku. 

Huawei začínal v 80. rokoch ako výrobca telekomunikačných káblov. Postupne pridal do produktového portfólia telefóny, laptopy a ďalšiu spotrebiteľskú elektroniku. Dnes je však svetovo známy aj kvôli extenzívnemu zavádzaniu 5G sietí, v ktorej je na svetovej špičke.

Firma Lenovo, tiež založená v 80. rokoch, začínala ako dodávateľ pre americkú firmu IBM. Zakladatelia firmy si ale čoskoro uvedomili, že klávesnice pre počítače, ktoré vyrábajú na export do USA, nefungujú s čínskymi znakmi. Rozhodli sa to operatívne riešiť zložením tímu a vytvorením systému písania v čínskych znakoch, ktorý sa dnes používa nielen na počítačoch, ale aj vo všetkých mobilných zariadeniach vrátane smartfónov. Firme sa následne biznis rozbehol natoľko, že v roku 2004 kúpila od firmy IBM celú divíziu osobných počítačov. 

S rastúcou dôležitosťou služieb v čínskej ekonomike začali v Číne na prelome milénia vznikať spoločnosti, ktoré už dnes patria medzi svetových gigantov (nielen) v elektronickom obchodovaní. Každý počul o Alibabe a jej B2C odnoži Aliexpress. Málokto však vie, že Alibabu založil Jack Ma v roku 1999 s cieľom vytvoriť online adresár v štýle Zlatých stránok, ktorý by združoval na jednom mieste názvy všetkých čínskych firiem, ktoré by mohli dodávať tovar americkým firmám.

Jack Ma, zakladateľ spoločnosti Alibaba Group (foto: screenshot z Youtube)

Prepravnú spoločnosť JD, ktorá zabezpečuje expresné doručovanie zásielok v rámci Číny, možno považovať za čínsku verziu DHL. Youku je zasa „čínsky Youtube“. Konkurencia od americkej webstránky Youku netrápi, nakoľko Youtube je v Číne zakázaný. Čína má aj vlastný Starbucks, firmu Luckin Coffee, ktorá momentálne vyhlasuje vojnu Starbucks, ktorý bol v Číne oveľa skôr a dáva si za cieľ Starbucks v rozmedzí niekoľkých rokov úplne vytlačiť z miestneho trhu. Príkladom firmy, ktorej sa takýto krok podaril je „čínsky Uber“, firma Didi Chuxing. Tej sa podarilo skutočný Uber z Číny vytlačiť po niekoľkoročnej vojne, ktorá stála obe firmy desiatky miliónov dolárov. Podobný problém má v Číne viacero amerických technologických startupov, medzi inými aj Airbnb, ktorý čelí okrem firmy Xiaozhu aj niekoľkým ďalším čínskym kópiám. 

 

Sieť kaviarní LUCKIN COFFEE je čínskou alternatívou k Starbucksu (foto: luckincoffee.com)

„Super aplikácie“ a iné čínske technologické unikáty 

Vráťme sa späť k Alibabe. Zo spomínaných „čínskych Zlatých stánok“ vytvorila firma za menej ako dve desaťročia globálnu jednotku v elektronickom obchodovaní. Na západe počul málokto o platforme Taobao, ktorá je akýmsi Aliexpressom pre čínske obyvateľstvo. Platforma patrí pod skupinu Alibaba a generuje jej značné tržby.

Pri jej rozbiehaní čelil Jack Ma problému s úhradami za tovar, pretože v Číne ešte ani v roku 2005 nebolo rozšírené platenie kartami, nakoľko väčšina transakcií medzi obyvateľstvom prebiehala v hotovosti. Jacka to inšpirovalo k vytvoreniu platformy Alipay, ktorá spracúva bezhotovostné platby a umožňuje poslať finančné prostriedky každému, kto vlastní mobilný telefón.

Tento „vynález“ umožnil Číne úplne preskočiť éru používania platobných kariet a prejsť z plne hotovostných na takmer úplne bezhotovostné platby v priebehu niekoľkých mesiacov. Alibaba je v súčasnosti silná aj v cloudových riešeniach, expresnej donáške jedál, poskytovaní úverov pre malých a stredných podnikateľov a reklamnom biznise. Má dokonca aj vlastné filmové štúdia Alibaba Pictures, ktoré sa podieľajú aj na dvoch posledných častiach svetového blockbusteru Mission Impossible. 

Nemenej známou je v Číne spoločnosť Tencent, ktorá pôvodne prevádzkovala emailové kontá a chatovú platformu. Obe služby, ktoré sa takmer nelíšili od Yahoo email a ICQ, zastrešovala pod názvom QQ. Postupne do portfólia pridala reklamné služby, počítačové a mobilné hry, hudbu a filmy. Jej najznámejším produktom je WeChat, ktorý sa z čínskej kópie WhatsAppu rozvinul do akejsi super aplikácie, cez ktorú môžete napríklad:

  • realizovať a prijímať platby (v obchodoch aj medzi jednotlivcami),
  • zaplatiť za telefón, elektrinu, plyn alebo nájom, 
  • darovať peniaze charite, 
  • objednať vychovávateľku pre deti, 
  • investovať na burze,
  • objednať si odvoz u Didi (čínskeho Uberu) alebo donášku jedla
  • kúpiť letenky a lístky na vlak, atď

 

Zoznam vecí, ktoré dokážete robiť cez WeChat, by mohol pokojne zabrať priestor celého tohto článku. 

Treticu čínskych technologických gigantov uzatvára firma Baidu, ktorá prevádzkuje čínsku verziu internetového vyhľadávača Google, ktorý je v Číne rovnako ako Youtube zakázaný. Baidu má vlastné mapy (Baidu Maps), prevádzkuje čínsku verziu Wikipedie (Baike) a ponúka cloudové riešenia. Najprofitabilnejším segmentom pre Baidu je internetová reklama. Momentálne firma extenzívne investuje do umelej inteligencie a vyvíja napríklad aj vlastné bezpilotné vozidlá. 

 

Čínsky vyhľadávač Baidu

Rozmach čínskych jednorožcov

S rastúcou kúpnou silou obyvateľstva a napredujúcim elektronickým obchodovaním vznikajú v Číne tisíce startupov, z ktorých mnohé sa derú na popredné priečky svetovo exkluzívneho klubu tzv. „jednorožcov“, čiže spoločností s trhovou hodnotou presahujúcou 1 miliardu amerických dolárov.

Svetovo najhodnotnejším jednorožcom, oceneným na 75 miliárd dolárov, je v tomto roku čínska spoločnosť ByteDance, ktorá sa orientuje na prepájanie umelej inteligencie so službami vytvárania obsahu pre používateľov. Druhou v rebríčku je už spomínaný čínsky Uber, spoločnosť Didi Chuxing. 

Medzi najdiskutovanejšie čínske startupy tento rok patria spoločnosti Pinduoduo, iQiyi a Scale AI. Pinduoduo integruje nakupovanie online a sociálne média a umožňuje ľuďom vytvoriť si vlastnú „nákupnú skupinu“, ktorá môže svojou veľkosťou a kúpnou silou vyťažiť čo najviac z dostupných zliav. Skupinová zľava umožňuje individuálnym zákazníkom získať zľavu na produkty až do výšky 90 percent.

Startup iQiyi integrovaním krátkych a dlhých videí zasa pripomína kombináciu Youtube a Netflixu, rozdiel je však v tom, že ponúka možnosť rozšíreného product placementu, kde si v rámci platformy dokážete oblečenie alebo doplnky nosené hercami v epizódach jednotlivých seriálov priamo zakúpiť v e-shope už počas pozerania.

Zaujímavým čínskym startupom je aj Neolix, ktorý predáva jedlá a nápoje na krátke vzdialenosti v zábavných parkoch a iných verejných priestranstvách na báze pojazdnej predajne, ktorá je ale unikátna tým, že predaj prebieha bez zapojenia ľudí – či už ide o predajcov, ktorých nahrádzajú online platby prostredníctvom QR kódu alebo šoférov, ktorí nie sú potrební nakoľko ide o autonómne vozidlá. Ambíciou startupu je umožniť autonómny predaj aj na tých najrušnejších uliciach Číny. Bude zaujímavé sledovať ako sa im to podarí.

Unikátny je aj startup Scale AI, ktorý vyvíja integrovaný systém na trénovanie bezpilotných vozidiel. Firma integruje desiatky tisícov fotiek a videí situácií z reálneho života ako aj simulácií a prepája ich za účelom vytvorenia inteligentného autonómneho riadiaceho softvéru, ktorý bude schopný rozpoznať nebezpečenstvo na ceste a rozhodnúť lepšie ako skutoční ľudia. 

 

Expozícia firmy na technologickom veľtrhu v Číne (foto: archív autorky)

Ako je možný takýto rast startupov?

Ak vám dal tento článok nádej a predstavu, že v dnešnej dynamickej dobe sa dá dokázať skutočne všetko, skúste sa na chvíľu zastaviť. Netvrdím, že je nemožné replikovať úspechy spomínaných čínskych firiem, musíte si však uvedomiť, že ich úspechy sú do značnej miery podporené ekonomickým systémom, v ktorom vznikli. 

Protekcionistická politika Číny voči vonkajším technologickým spoločnostiam (napríklad zákaz Google, WhatsApp, Facebooku, či Twitter) nechala na trhu začiatkom tohto tisícročia obrovskú medzeru, ktorú bolo potrebné vyplniť. Spomínané firmy sa tejto roly ujali a postupne vytvorili celé online spoločenské ekosystémy, ktoré sú síce obdivuhodné a funkčnejšie ako akékoľvek online platformy zo západu, nie sú však prenosné na naše európske podmienky, predovšetkým kvôli nesúladu v oblasti ochrany súkromia používateľov. 

Absencia legislatívnych obmedzení umožňuje čínskym startupom rásť bez nutnosti riešiť GDPR a ďalšiu byrokraciu, ktorou sme zaťažovaní na západe. Výhodou je aj obrovský trh, ktorý umožňuje rýchle dosiahnutie kritickej masy používateľov a relatívna dostupnosť financovania. Podľa Boston Consulting Group trvá čínskym startupom dosiahnutie statusu tzv. „jednorožca“ v priemere 4 roky, kým v USA potrebujú startupy na dosiahnutie tejto obdivuhodnej méty zvyčajne až 7 rokov. 

O čínskych startupoch a ich inovačnej kapacite budeme ešte určite veľa počuť. Sama som zvedavá na to, s čím nás prekvapia v budúcnosti. 

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

600-koňové Audi RS Q8 predviedlo pozoruhodnú jazdu a stalo sa najrýchlejším SUV v Zelenom pekle

Doterajšiemu držiteľovi rekordu nadelila novinka až 12 sekúnd.

12. novembra 2019

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019