Cestovanie EXTRA

Čo majú spoločné Nórsko a Čína? V oboch krajinách už takmer nezaplatíte hotovosťou.

  • 21 júna, 2019
  • 7 min read
Čo majú spoločné Nórsko a Čína? V oboch krajinách už takmer nezaplatíte hotovosťou.

Dá sa povedať, že obe krajiny sa od seba líšia, tak ako je to len možné. Prvá z nich, Nórsko, má ekonomiku postavenú na vývoze ropy, kým tá druhá, Čína, musí kvôli absencii prírodného bohatstva takmer všetku ropu dovážať.

Nórsko je príkladom krajiny s fungujúcim a pevným demokratickým systémom, kým Čína sa hrdo hlási k „socializmu s čínskymi charakteristikami“.

Aj napriek týmto zásadným rozdielom, obe krajiny spája pokrok, ktorý dosiahli v bezhotovostných platbách. Obe majú veľmi blízko k zbaveniu sa akejkoľvek potreby používať hotovosť.

V Nórsku darujete už aj príspevok miestnemu kostolu cez mobilnú aplikáciu

Od Nórska ako vyspelej rozvinutej krajiny by sa dalo očakávať, že bezhotovostné platenie by nemalo byť problémom. Rozšírené je používanie debetných a kreditných kariet, bezhotovostným platbám však dominuje platforma Vipps, ktorá umožňuje prijímať finančné prostriedky od rodiny a priateľov, dary alebo akékoľvek platby na základe toho, že platiteľ zadá do aplikácie vaše telefónne číslo, ktoré je spárované s vaším bankovým účtom. Nevýhodou služby však je, že ju môžu využívať iba osoby s bankovým účtom v ktorejkoľvek z nórskych bánk.

INZERCIA

Kým na Slovensku sa podobná iniciatíva veľmi neuchytila, v Nórsku sa teší extrémnemu úspechu už od roku 2015. Využívajú ju tam všetky vekové kategórie. Aplikácia je pohodlná napríklad keď sa potrebujete vyrovnať s priateľmi za nakúpené občerstvenie alebo zaplatené ubytovanie. Pri Vipps nemusíte zadávať prevodový príkaz a čakať na spracovanie transakcie, stačí poznať príjemcove telefónne číslo.

Pravdepodobne ste si práve povedali, že nejde až o tak veľmi prevratný vynález. Rozsah jeho aplikovateľnosti v spoločnosti s tak vysokou mierou dôvery medzi ľuďmi, akú má Nórsko, však dokáže prekvapiť.

INZERCIA

Úsmevnú situáciu som zažila počas krstu nových prírastkov do mojej nórskej rodiny. V protestantskom kostole v malom mestečku na juhu Nórska s približne 4 600 obyvateľmi už tradičné zbieranie príspevkov na chod farnosti do kasičky dopĺňa možnosť zaslať finančný dar prevodom cez aplikáciu Vipps. V spoločnosti, v ktorej už takmer nikto nenosí hotovosť, farnosť za účelom vlastnej záchrany musela „naskočiť“ na spoločenský trend a umožniť bezhotovostné zasielanie finančných prostriedkov.

Najväčší šok som zatiaľ v Nórsku ohľadom platenia zažila v dedinkách pri fjordoch lokalizovaných na západe krajiny. Keď sme s partnerom prechádzali popri diaľnici smerujúcej do tejto oblasti, upútali ma stánky s domácim ovocím, zeleninou, muštami a podobnými produktmi, pričom ani pri jednom z nich nestál predajca. Prišlo to zvláštne iba mne, partner iba skonštatoval, že ľudia sú drahí a státie pri stánku je neefektívny spôsob trávenia času. Vysvetlil, že predajcovia radšej umiestnia vedľa tovaru papier obsahujúci informáciu o jeho cene a o telefónnom čísle predajcu, na ktorý môže kupujúci zaslať platbu prostredníctvom aplikácie Vipps.

Inzercia

Rovnaká situácia nás čakala po ubytovaní sa v jednej z dedín umiestnených pozdĺž fjordov. V dedinách boli všetky stánky s domácou produkciou bez ľudí, nákup je možný iba prostredníctvom už spomínanej aplikácie.

Fotka: Ceny tovaru a číslo, na ktoré je potrebné poslať finančné prostriedky pri ich kúpe

Nedalo mi nezamyslieť sa nad tým, za koľko rokov bude mentalita ľudí na Slovensku na takej úrovni, aby košíky nezostali prázdne bez toho aby predajcovi prišli zodpovedajúce platby za tovar.

V Číne platia hotovosťou už iba cudzinci

Keď som do Číny prišla prvýkrát v roku 2014, celý polrok môjho štúdia som strávila platením hotovosťou. Platobné karty v krajine v tom čase takmer nikto nepoužíval a alternatívne možnosti platenia vôbec neexistovali.

V roku 2019 prebieha už prevažná väčšina platieb bezhotovostnou formou prostredníctvom platforiem Alipay a WeChat. Platiť cez tieto aplikácie bežne vidieť aj 80-ročné dôchodkyne, ktoré nemajú žiadny problém so skenovaním QR kódov na svojich najnovších iPhonoch. Pre nás nepredstaviteľné, pre Číňanov, dokonca aj tých z najodľahlejších oblastí, je to však každodenná realita.

Drobné občerstvenie z nápojových automatov, lístky na metro, taxík, či ovocie na miestnom trhu, to všetko si v Číne kúpite cez QR kód. Keď som na pošte v Číne posielala balík na Slovensko, predo mnou v rade stál Američan, ktorý sa snažil neúspešne zaplatiť hotovosťou. Po takmer polhodinovej snahe predavačky získať od okolitých obchodníkov dostatok hotovosti na výdavok zákazníkovi, ho predavačka s veľkým ospravedlnením poslala domov, s tým, že nemá hotovosť, nakoľko jej ňou už nikto celé týždne nezaplatil.

Fotka: používateľské rozhranie platformy WeChat

V platení bezhotovostne sú Číňania svetovými priekopníkmi, platobné karty sa tu ale nikdy neuchytili a Čína ich používanie vlastne úplne preskočila. Bankomaty sa stávajú čoraz nepotrebnejšie a dochádza k ich postupnému odstraňovaniu.

Čína ale zachádza ešte ďalej a rozsiahlo zavádza systém platenia prostredníctvom technológie rozpoznávania tváre. V mnohých supermarketoch v Číne je už možné zaplatiť iba tým, že prejdete cez terminál, ktorý Vám nasníma tvár.

Následne priradí vašu tvár k vašej identite a bankovému účtu, spáruje platbu a vy odchádzate za menej ako minútu so zaplateným tovarom. Technológiu už začali testovať aj v metre v meste Shenzhen, kde ľuďom pri prejdení cez terminál na rozpoznanie tváre automaticky stiahne z účtu platby za cestovné lístky.

Spomínané platenie cez rozpoznanie tváre je zatiaľ možné iba pre čínske obyvateľstvo. Cudzinci sa musia spoliehať na to, že im prinesenú hotovosť akceptuje nejaký dobrosrdečný obchodník. Tí šťastnejší majú v Číne čínsky bankový účet, ktorý im umožňuje realizovať platby prostredníctvom skenovania QR kódov cez aplikáciu WeChat tak ako domácemu obyvateľstvu. Získať takýto účet je ale pre cudzinca v Číne veľmi náročné a je prakticky nemožné ho získať na turistické víza.

Po návrate z Číny si vždy zúfam, že sa pri niektorých drobných platbách na Slovensku nezaobídem bez hotovosti. Systém, na ktorý som zvyknutá v Číne, v ktorom cez jednu platformu zaplatím účet za energie, mobilný telefón, objednám a zaplatím taxík, zabezpečím a zaplatím opravára do domu a desiatky ďalší záležitostí, je extrémne pohodlný. Desí ma na ňom ale to, že všetky informácie o mojej online aktivite (priateľoch, kontaktoch, histórie prehliadania ako aj moje kompletné nákupné správanie) končí u jednej spoločnosti (resp. dvoch, ak využijem obe dostupné platformy), ktoré tieto informácie poskytujú čínskej vláde.

Je možné argumentovať, že aj v podmienkach Slovenska si vďaka vernostným kartám a bezhotovostným platbám dokážu obchodníci a banky vyskladať o užívateľoch celkom obsiahly užívateľský profil, dôležitým rozdielom je ale to, že tieto informácie priamo nevstupujú do oficiálneho registra, ktorý ich dokáže využiť na to, aby kontroloval naše osobné životy.

Som zástancom bezhotovostných platieb, nakoľko verím, že prispievajú k zvyšovaniu pohodlia a kvality života. Je ale potrebné zabezpečiť stav, v ktorom nezačnú vplývať na ich zhoršovanie. Rovnováha je veľmi dôležitá.

About Author

Michaela Královičová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings