Ekonomika a Biznis EXTRA

Nakupovanie na Aliexpress a Wish bude výrazne drahšie, EÚ zavádza nové dane

  • 17 júla, 2020
  • 6 min read
Nakupovanie na Aliexpress a Wish bude výrazne drahšie, EÚ zavádza nové dane

Prečo budeme platiť viac za nákupy z čínskych e-shopov?

Európska únia reaguje novým zákonom na diskrimináciu, na ktorú sa sťažovali európske e-shopy. Prevádzkovatelia eshopov sú dlhodobo nespokojní s nastavením legislatívy pri dovoze tovarov z tretích krajín, nakoľko jeho aplikácia (nielen) čínskymi e-shopmi robí v praxi ich tovary menej cenovo konkurencieschopnými oproti ich ponuke.

Je to spôsobené aj tým, že okrem nutnosti skladových zásob musia európske eshopy platiť DPH z každej transakcie, nie iba z tých, ktoré dosiahnu hodnotu 22 eur a viac. Tým sa stávajú ich určité tovary drahšími v porovnaní s ich dovozom z iného kontinentu.

Práve tento problém reflektuje nová legislatíva a snaží sa zaviesť rovnejšie podmienky. 

E-shopy sú čoraz populárnejším obchodným formátom a veľký boost im poskytol aj COVID-19, ktorý prinútil aj konzervatívnejších spotrebiteľov k nákupom na internete.

 

Ako je to s platením DPH pri nákupoch cez Aliexpress a čo nás čaká od roku 2021?

Podľa súčasnej európskej legislatívy je pri dovozoch z tretích krajín oslobodených od platenia DPH tovar, ktorého hodnota je nižšia ako 22 eur. V prípade, ak nakupujete napríklad kryt na mobil za 20 eur, pri súčasnej legislatíve neplatíte DPH a ani clo. Na kryt tiež nemusíte robiť colné konanie. Váš finálny náklad na kúpu krytu je teda aj po jeho doručení z Číny (ak ste si ho kúpili napríklad cez Aliexpress) pôvodne zaplatených 20 eur. 

Od budúceho júla však pri nákupe krytu na mobil z Číny v rovnakej cene už budete musieť zaplatiť aj DPH, ktorá je vo výške 20 percent. To znamená, že váš kryt už bude stáť o 4 eur viac. Netreba však zabúdať, že v prípade, ak tovar podlieha nutnosti platiť DPH, je nutné urobiť aj colné konanie.

Colné konanie za vás urobí prepravca zabezpečujúci príjem zásielky na Slovensku. Pri zásielkách nakupovaných z Číny ide najčastejšie o Slovenskú poštu, ak ste si tovar objednali cez Aliexpress alebo DHL, ak ste napríklad riešili z Číny dovoz vzoriek priamo od čínskeho dodávateľa. Ich služby ale nie sú zadarmo. Pri colnom prerokovaní cez Slovenskú poštu zaplatíte poplatok vo výške 4 eur. U DHL vás to vyjde až na 20 eur.

Inzercia

Pri najlacnejšej variante vás teda vo finále vyjde rovnaký kryt na mobil, ktorý ste si kúpili z Číny tento rok za 20 eur, budúci rok až na 28 eur. Tým sa stáva kryt na mobil drahším alebo cenovo porovnateľných s tým, ktorý kúpite na Slovensku alebo v Česku. Rozdiel však je pri jeho objednávke zo slovenského alebo českého e-shopu, na jeho doručenie nebudete musieť čakať 4 až 8 týždňov, tak ako pri objednávkach z Aliexpressu. 

Tovar z Číny pre eshopy: dropshipping už v post COVID-19 ére nestačí. Je potrebné odlíšiť sa inak

Nové opatrenia dovoz nielen zdražia, ale aj predĺžia čas doručenia

Zásielky sa budú s veľkou pravdepodobnosťou hromadiť na zberných miestach v prijímajúcich krajinách, kde budú musieť čakať na colné prerokovanie, ktoré určí výšku DPH, ktorú ma zákazník zaplatiť. Aj keď Európska únia avizuje, že pripravila zjednodušený proces deklarácie, na to, aby sa proces byrokraticky odľahčil, je málo pravdepodobné, že sa nebude doručovanie tovaru klientom zdržovať o niekoľko dní až týždňov. Do Európy totiž ročne v súčasnosti príde viac ako 100 miliónov balíkov, ktoré nepodliehali prerokovaniu, pretože bola ich hodnota menej ako spomínaných 22 eur. Od budúceho júla už bude venovaná rovnaká pozornosť všetkým zásielkam a preto budeme musieť byť pri objednávaní z Aliexpressu ešte trpezlivejšími ako doteraz. 

 

Všetko však môže dopadnúť aj inak. Vyšším cenám sa spotrebitelia pri nákupe zo spomínaných platforiem vyhnú iba ťažko. Aliexpress však môže vyťažiť z novej legislatívy tým, že si upevní pozíciu na trhu cezhraničného nakupovania z Číny. Aliexpress má už totiž aj teraz sklady v niektorých európskych krajinách s tým, že do nich postupne naskladňuje tovar a priebežne sklady dopĺňa. Už teraz sa preto môže stať, že zákazníkovi dorazí tovar objednaný cez Aliexpress skôr a nebude zaslaný z Číny ale z veľkoskladu v Európe. V Madride má Aliexpress už dokonca aj svoj prvý fyzický obchod, kde si môžu zákazníci priamo objednať tovar, ktorý im bude doručený do niekoľko hodín. 

Aliexpress, ako súčasť skupiny Alibaba, má predpoklady na to, aby dokázal nové nariadenie Európskej únie efektívne obísť prostredníctvom využívania európskych skladov na expedíciu už precleného tovaru. Aliexpress si teda s najväčšou pravdepodobnosťou ešte posilní pozíciu na trhu. Jeho pomalší a kapitálovo slabší konkurenti z Číny môžu mať problém prispôsobiť sa novým reguláciám a môže tým utrpieť ich konkurencieschopnosť. 

Kupujúci sa ale každopádne budú musieť pripraviť na vyššie ceny, pretože aj keď za nich Aliexpress v podstate spraví colné konanie, pri ktorom využije úspory z rozsahu pri preclievaní zásielok, platforma nebude vedieť obísť platenie DPH. Bude tiež pod väčším dohľadom regulátorov a preto si nebude môcť dovoliť podhodnocovať tovar na faktúrach, čo je tradičnou praxou čínskych obchodníkov na tejto platforme. V praxi to funguje tak, že si objednáte šaty za 40 eur a čínsky obchodník vám dá na faktúru k šatám pre colnicu (alebo Slovenskú poštu) iba sumu päť eur. 

Vyzerá to tak, že prežijú iba najsilnejší a tí budú naďalej silnou konkurenciou pre európskych prevádzkovateľov e-shopov.

 

Ak vás téma zaujala a radi by ste si prečítali viac, čítajte ďalej:

Aký má COVID-19 vplyv na dodávky tovaru z Aliexpressu?

About Author

Michaela Královičová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings