EXTRA Kultúra

Wabi Sabi: Japonské učenie o kráse a nedokonalosti

  • 7 júla, 2022
  • 4 min read
Wabi Sabi: Japonské učenie o kráse a nedokonalosti

Wabi Sabi je filozofia a estetika, ktorá sa zameriava na ocenenie nedokonalosti, pominuteľnosti a neúplnosti. Je to veľmi zložitý pojem, ktorý je hlboko zakorenený v japonskej kultúre.

Najklasickejším príkladom wabi-sabi je kintsugi. Kintsugi je veľmi staré japonské umenie opravy čajových misiek. Zvyčajne sa kúsky rozbitej keramiky opäť zlepia pomocou neviditeľného lepidla a potom sa praskliny premaľujú, aby vyzerali opäť ako nové. Kintsugi má opačný prístup. Nesnaží sa zakrývať nedokonalosti. Pri tomto remesle sa na zlepenie rozbitých kusov používa lepidlo so zlatým lakom.

Wabi Sabi
Ilustračná foto: Fernando Lavin

Wabi a Sabi

Jednotlivo sú wabi a sabi dva odlišné pojmy.

  • Wabi (侘) pojednáva o rozpoznávaní krásy v skromnej jednoduchosti. Vyzýva, aby sme sa odpútali od márnivovsti a materializmu. Snaží sa o to, aby sme rozvíjali naše duchovné bohatstvo.

 

INZERCIA
  • Sabi (寂) sa zaoberá plynutím času. Sleduje ako všetky veci rastú, starnú a chátrajú. Skúma ako sa tento kolobeh prejavuje na rôznych predmetoch. Upozorňuje nás na to, že krása sa skrýva pod povrchom toho, čo skutočne vidíme.

 

Tieto dve koncepcie spolu vytvárajú a zastrešujú filozofiu prístupu k životu: „Prijmite to, čo je. Zostaňte v prítomnom okamihu a oceňte jednoduché, pominuteľné fázy života.“

INZERCIA

 

Prastará legenda

Pôvod Wabi Sabi možno nájsť v japonskom príbehu o mníchovi menom Sen no Rikyu. Sen no Rikyuu bol mním zo šestnásteho storočia, ktorý vytvoril teóriu čajového obradu, ktorá sa dodnes praktizuje v súčasnom Japonsku.

Inzercia

Podľa legendy sa mladý Rikyu túžil naučiť kódexy rituálu čajového obradu predkov. Preto sa sám vydal za uznávaným čajovým majstrom menom Takeeno Joo. Čajový majster chcel vyskúšať schopnosti svojho nového učňa a požiadal ho, aby sa staral o záhradu. Rikyu ju vyčistil od vrchu až po spodok. Hrabal ju až kým nebola dokonalá. Predtým však, ako svoju prácu predstavil svojmu majstrovi, zatriasol čerešňou a na zem spadli kvety sakury. Tento dotyk nedokonalosti priniesol na scénu krásu, a tak sa zrodil pojem Wabi Sabi.

Sen no Rikyu je stále považovaný za jedného z najväčších a najvplyvnejších čajových majstrov v histórii Japonska. Pomohol premeniť čajový obrad, ktorý sa predtým praktizoval s luxusným náčiním a bujarými prejavmi, na rafinovaný rituál s jednoduchými predmetmi v minimalistickej atmosfére. Rituál podľa Rikyua sa riadi heslami: harmónia, čistota, úcta a pokoj.

Aké je Wabi Sabi?

Estetické
Ako japonská estetika, tak aj wabi-sabi má výrazný vplyv na moderný život, pretože zodpovedá kráse, ktorá spočíva v pokore, strohosti a pominuteľnosti života.

Nedokonalé
Podľa budhistickej myšlienky je život v zásade bolestivý a neuspokojivý. Predmety vyrobené podľa estetiky Wabi Sabi sú preto asymetrické a plné nedokonalostí.

Hľadí na svet reálnymi očami
Wabi Sabi prijíma myšlienku, že veci sú nedokonalé, a že nič nie je trvalé.

Rafinované
Hoci sa Wabi Sabi môže zrodiť z nedokonalostí, túto estetiku nie je ľahké zvládnuť. Nie je to tak, že čokoľvek s nedokonalosťami možno považovať za Wabi Sabi. Tento termín sa používa veľmi úsporne na označenie predmetov, ktoré vyžarujú najvyšší ideál krásy.

https://twitter.com/SongJoann/status/1451676999395602432

Ako pridať kúsok Wabi Sabi do každého priestoru?

Ak chcete, aby estetika wabi-sabi definovala váš domáci dekor a dizajnový štýl, namiesto toho, aby ste pridávali nové a lesklé interiérové dekorácie a predmety na vytvorenie moderného domova, vyberte si estetiku dizajnu, ktorá zahŕňa osobné predmety domáceho charakteru. Napríklad umelecké dielo vyrobené dieťaťom alebo výraznú vázu s jedným kvetom.

About Author

Ema Zvara

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings