GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

Sviatky pokračujú, žalúdok máme len jeden. Ako sa vyhnúť tráviacim ťažkostiam?

  • 30 decembra, 2021
  • 5 min read
Sviatky pokračujú, žalúdok máme len jeden. Ako sa vyhnúť tráviacim ťažkostiam?

Vianočné sviatky a oslavy Nového roka nie sú len sviatkami pohody, pokoja, lásky, ale hlavne prejedania, pitia a leňošenia. Odolať desiatim druhom koláčov od babky, ďalšej porcii majonézového šalátu alebo poháru šampanského môže byť rovnako ťažké ako vrátiť sa po sviatkoch do fitness centra alebo vybrať sa na prechádzku s plným bruchom.

Nevieme, kedy máme dosť

Práve nadmerné a nevhodné stravovanie počas sviatkov dokáže potrápiť žalúdok aj črevá. Odborníčky na zdravú výživu, diabetes a pohyb z Biomedicínskeho centra Slovenskej akadémie vied vysvetľujú ako predísť tráviacim ťažkostiam a vychutnať si sviatky v zdraví.

Ilustračný obrázok. Zdroj: pexels.com

„Zvýšené pracovné či osobné napätie sa môže premietnuť až do emocionálneho prejedania. Sú aj takí jedinci, ktorí jedlom alebo pitím umocňujú svoj pocit pohody. Nerešpektujú pritom pocit sýtosti a jedia, aj keď už majú dosť, len preto, lebo im to chutí a majú z jedla pôžitok,“ pre portál teraz.sk sa vyjadrila Adela Penesová z Ústavu klinického a translačného výskumu BMC SAV.

Tráviace ťažkosti sa najčastejšie dostavia vtedy, ak telo nie je na takúto stravu zvyknuté. Ak sa počas roka snažíme stravovať striedmejšie a zdravšie a počas sviatkov zjeme všetko, čo vidíme, žalúdku a črevám spôsobíme šok.

Práve počas sviatkov si doprajeme častokrát to, čomu sa počas roka vyhýbame. Kombinujeme mastné a vysmážané jedlá s koláčmi a cukrovinkami a neobmedzujeme sa ani pri pití alkoholu. Za bolesti brucha, nafukovanie, pálenie záhy, vracaniehnačky si často môžeme sami.

Seniori a diabetici pozor

Primárka oddelenia dlhodobo chorých nemocnice v Handlovej Miriam Kvostková pre portál teraz.sk vysvetľuje, že opatrní by mali byť najmä starší ľudia. „Pre seniorov, ktorí majú rôzne ochorenia, ako vysoký tlak, ischemickú chorobu srdca či cukrovku, nesprávne skombinovanie jedál môže byť natoľko nebezpečné, že môže zvýšiť krvný tlak, keďže mnohé jedlá ako napríklad údeniny sú slané,“ ozrejmila Kvostková.

Diabetikom radí ustrážiť si konzumáciu koláčov a iných sladkých jedál. „Taktiež vyprážané jedlá môžu podráždiť žlčník či žalúdok. Keďže seniori užívajú veľa liekov aj na rôzne iné ochorenia, tak aj žalúdok je náchylnejší na rôzne ochorenia,“ dodala lekárka a odporučila ľuďom myslieť na svoje zdravie a nepreháňať to s jedlom.

Namiesto ďalšej časti seriálu prechádzka

Pravidelné prechádzky v prírode udržujú zdravé telo a upokojujú myseľ. Zdroj ilustračného obrázka: unsplash.com

Ďalším rizikom je nedostatok pohybu. Prirodzene si počas sviatkov chceme oddýchnuť a zrelaxovať. Nič sa nedeje, ak na pár dní zabudneme na fitness centrum a vynecháme pravidelný tréning. To ale neznamená, že musíme celé dni preležať pri filmoch s tanierom majonézového šalátu a po sviatkoch sa ledva zmestiť do nohavíc. V horšom prípade skončiť na pohotovosti so žlčníkovým záchvatom, podráždeným žalúdkom, či so zápalom pankreasu. Takýchto prípadov je najviac práve počas vianočných sviatkov.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

Odborníčky apelujú, aby sme zostali aktívni. „Práve zvýšenie výdaja energie pri pohybe nám môže pomôcť vyrovnať sa s extra vianočnými kalóriami tak, že ich spálime a neuložíme do našej tukovej ‚špajzy‘,“ pre teraz.sk dodala Barbara Ukropcová z Ústavu experimentálnej endokrinológie BMC SAV.

Ako prekonať lenivosť? Odborníčky radia vybrať sa každý deň na hodinovú prechádzku svižným tempom. Pri takejto prechádzke môžeme spáliť okolo 250 až 300 kalórií bez toho, aby sme sa zapotili. Milujete sneh a hory? Zavolajte priateľov na lyžovačku alebo si s deťmi užite sánkovačku. Preferujete bežky alebo turistiku? Robte čokoľvek, čo vás baví, len sa hýbte.

Rovnováha v stravovaní

Vedkyne pripomínajú, že metabolizmus nie je na prázdninách. Aj počas sviatkov by sme sa mali snažiť o určitý balans v stravovaní. Denne si doprajme jednu až dve porcie ovocia a tri až štyri porcie zeleniny či hrsť orechov. Odborníčky na výživu radia konzumovať potraviny s obsahom vlákniny a celozrnné pečivo. Koláče a sladkosti odporúčajú pripravovať s nižším obsahom cukru a alkohol piť v miere.

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Maria Mihalikova

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.