GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

Ste unavený, mrzutý a nič vás nebaví? Dopamínový detox vám môže pomôcť

  • 16 júna, 2022
  • 5 min read
Ste unavený, mrzutý a nič vás nebaví? Dopamínový detox vám môže pomôcť

Ešte predtým než sa budeme venovať dopamínovému detoxu (dopamine detox) si povieme, čo to ten dopamín vlastne je a ako nás ovláda.

Dopamín

Dopamín je chemická látka. V našom tele predstavuje neurotransmiter. Neurotransmiter je signálna molekula vylučovaná neurónom na ovplyvnenie inej bunky cez synapsiu. Predstavuje takzvaný chemický posol. Dopamínová úloha súvisí hlavne s potešením, odmenou a motiváciou. Napríklad, keď zjete chutné jedlo, mozog uvoľní dopamín, ktorý posilňuje takéto správanie a pomáha vytvárať návyky.

Ako to funguje v mozgu?

V podstate dopamín hovorí vášmu mozgu, aby si zapamätal, čo vyvolalo vo vás dobrý pocit. Postupom času sa systém odmeňovania mozgu môže naučiť uvoľňovať dopamín v očakávaní príjemného správania. Ak napríklad vždy fajčíte v krčme, váš mozog začne uvoľňovať chemickú látku vyvolávajúcu dobrý pocit v očakávaní cigarety, keď ste v tomto prostredí, ešte predtým, ako si zapálite.

Foto: Robina Weermeijer

Príliš veľa škodí

Veľká produkcia dopamínu môže drasticky zmeniť spôsob, akým žijeme a cítime sa.

Medzi vedľajšie účinky príliš veľkého množstva dopamínu patrí:

  • ADHD,
  • závislosti,
  • prejedanie sa a iné záchvatovité správanie,
  • hranie hazardných hier,
  • mánie,
  • halucinácie.

Tieto stavy sa často môžu prejaviť, keď niekto užije liek/drogu, ktorá zvyšuje hladinu dopamínu. Ak podnet produkuje príliš veľa dopamínu, môže to skončiť pocitom, že ste na vrchole sveta až do takej miery, že váš mozog môže prepnúť na nadmerný výkon, čo vedie k problémom s duševným zdravím a k vyššie uvedeným potenciálnym stavom.

Príliš málo škodí

Nedostatok dopamínu môže spôsobiť celý rad zdravotných problémov. Môže ísť o stratu motivácie a nadšenia. Nefunkčná regulácia dopamínu v mozgu sa spája s depresiou. A jeho nedostatok je takisto zodpovedný aj za Parkinsonovu chorobu, poruchu charakterizovanú trasom a svalovou stuhnutosťou.

Dopamínový detox

Hneď na začiatku musíme uviesť, že názov tejto metódy môže byť zavádzajúci. Nejedná sa o redukciu dopamínu v našom tele, ale metóda sa zameriava na redukciu nevhodného správania. Metóda dopamínovéh detoxu sa snaží pomôcť ľuďom bojovať s nutkavým správaním a získať kontrolu nad neustálym bombardovaním nezdravými podnetmi v našom živote. Či už ide o sociálne médiá, reklamy na online predaj, pornografiu alebo propagáciu hazardných hier.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

Ako na to ?

Podľa Dr. Sepaha, ktorý rozvinul pôvodnú myšlienku dopamínového detoxu, existuje šesť kľúčových oblastí, na ktoré sa detoxikácia dopamínu zameriava:

  1. emocionálne stravovanie,
  2. nadmerné používanie internetu a hranie hier,
  3. hazardné hry a nakupovanie,
  4. pornografia a masturbácia,
  5. vyhľadávanie vzrušenia a noviniek,
  6. rekreačné drogy.
dopamínový detox
Foto: Freestocks

Počas obdobia dopamínového pôstu by ste mali prestať robiť tieto nezdravé aktivity a nahradiť ich inými aktivitami, aby ste zvrátili zmeny v mozgu spôsobené závislosťou od dopamínu. Nebojte sa, vaše telo neprestane okamžite produkovať dopamín, keď vstúpite do detoxu. Dopamín sa bude stále produkovať, ale pri iných činnostiach, ktoré vykonávate. Cieľom dopamínového detoxu nie je odstrániť všetky príjemné činnosti, ale zastaviť tie, ktoré vám spôsobujú závislosť a problémy v živote.

Ako dlho by som sa mal držať dopamínnový detox?

Odporúča sa zaradiť dopamínový detox do obdobia, ktoré sa zvyčajne spája s odpočinkom. Napríklad vyhradiť si 1 – 4 hodiny na konci dňa alebo 1 víkendový deň alebo 1 víkend za štvrťrok alebo 1 týždeň za rok.

Funguje dopamínový detox?

Detoxikácia dopamínu sa nespočetnekrát osvedčila u ľudí na celom svete, pokiaľ máte odhodlanie sa jej držať. Nakoniec sa začnete cítiť a myslieť pozitívnejšie, budete mať viac energie a vaše chute sa začnú znižovať. Po určitom čase už nebudete cítiť potrebu prevádzkovať návykové aktivity v takom množstve a váš život sa môže úplne zmeniť, pokiaľ sa budete držať plánu.

 

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Ema Brázdová