Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.
Renault Arkana Advertisement

Lifestyle

Čítanie na 4 min.

Ako sa zbaviť závislosti na telefóne ?

Nosíme ich v kabelkách či vo vreckách, avšak najčastejšie ich vidíme v rukách samotných majiteľov. Reč je o novodobej metle ľudstva, ktorou sú smartphony. Na prvý pohľad sa môže zdať, že nám inteligentné telefóny uľahčujú život, ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, či nás neoberajú o tie najkrajšie chvíle ?

Informácie o tomto príspevku

Vydané 10. mája 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , , ,
Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 4

Modré svetlo z obrazovky telefónu nám bráni v kvalitnom spánku | unsplash.com

Inteligentné telefóny vrátane aplikácií boli navrhnuté mimoriadne šikovne, pretože v dôsledku ich pravidelného používania sa v našich mozgoch postupne uvoľňuje dopamín. Vďaka dopamínu sa cítime psychicky i fyzicky lepšie. Podvedome začneme vykonávať činnosti, ktoré majú vplyv na jeho uvoľňovanie a prakticky sa stávame závislými.

Takúto závislosť sme si vypestovali napríklad pravidelným kontrolovaním obrazoviek telefónov. Zrejme si to väčšina z nás neprizná, ale v momente, kedy si nájdeme notifikáciu v podobe likeov, komentárov, followov a správ (či už od priateľov alebo tých mediálnych) pocítime okamžité uspokojenie. Následne začneme vnímať upozornenia ako formu odmeny.

Svoju závislosť na telefóne si môžeme overiť aj tým, že si v nastaveniach skontrolujeme, koľkokrát sme počas dňa klikli na obrazovku. Vo väčšine prípadov sa stretneme s dvojciferným číslom, ktoré sa nápadne blíži k  trojcifernému. Táto opakovaná činnosť by sa dala prirovnať k závislosti na automatoch v zmysle uvoľňovania chemických procesov v našom mozgu. Áno, až tak zle sme na tom.

INZERCIA

Nielen frekvencia kontrolovania hlásení je dôležitá, ale aj celkový čas strávený pred obrazovkou. Tento údaj by mal byť dostačujúci na to, aby sme objektívne zhodnotili či žijeme vo virtuálnom alebo v skutočnom živote. Nech už je číslo akékoľvek, predstavme si, že by sme každý deň robili nejakú inú činnosť rovnako dlho. Napríklad by sme si vyhradili dve hodiny  na učenie nového jazyka.

,,Rozdiel medzi technológiou a otroctvom je v tom, že otroci sú si plne vedomí, že nie sú slobodní“ – Nassim Nicholas Taleb

Telefóny nám uľahčujú život | unsplash.com

 

Inzercia

Telefóny používame ako štít, keď sa nachádzame v nepríjemnej situácii. Aj keď sme už dospelí a mali by sme vedieť čeliť ,,problémom“ pri každom vystúpení zo svojej komfortnej zóny lapíme do rúk telefón. Najčastejšie bezcieľne používanie telefónu je napríklad vo výťahu, v ktorom sa veziete s cudzou osobou. Dá sa povedať, že cielene vyťahujeme telefón, aby sme sa dištancovali od akejkoľvek možnej interakcie.

Okrem toho postupne strácame schopnosť sústredenia sa. Vyrušujú nás pri práci, pri čítaní kníh, pri cvičení či pri bežnej konverzácii. Bohužiaľ, nedokážeme ani len prečítať knihu bez toho, aby sme aspoň raz neskontrolovali obrazovku telefónu.

Naša pamäť trpí. Kedysi sme vedeli všetky čísla kamarátov, no dnes sa spoliehame na umelú inteligenciu. Prečo už netrénujeme svoju pamäť tak, ako kedysi? Zleniveli sme. V dôsledku technologických výdobytkov sa centrum pamäte zmenšuje. Nielen, že si nedokážeme pamätať informácie, ale ani si ich nechceme pamätať, pretože už nemusíme.

Ako sa zbaviť závislosti na telefóne ?

  • 1. cesta k úspechu je uvedomenie si, prečo chcete ZMENU
  • 2. určte si koľko času chcete venovať telefónu (napr. 2 hodiny) a následne si pridajte na plochu počítadlo času pred obrazovkou
  • 3. začnite trénovať svoju pozornosť – vždy, keď siahnete po telefóne zamyslite sa nad tým, či ho náhodou nechytáte len zo zvyku
  • 4. vyskúšajte si odinštalovať na 24 hodín najčastejšie používanú aplikáciu a sledujte, aké z toho budete mať pocity
  • 5. využívajte najpoužívanejšie aplikácie len cez počítač alebo notebook
  • 6. nastavte si limit na aplikácie
  • 7. vyskúšajte túto výzvu so svojimi blízkymi a navzájom sa podporujte
  • 8. počas očisty namiesto budíka v telefóne využívajte klasický budík
  • 9. zmeňte miesto nabíjania telefónu, čím ďalej od spálne tým lepšie
  • 10. venujte sa niečomu novému a vložte do toho čas, ktorý si podvedome vyhradíte na telefón

Zdrojom predložených informácií je kniha How to Break Up With Your Phone od novinárky, pedagogičky a v neposlednom rade spisovateľky Catherine Price.

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 4

Informácie o tomto príspevku

Vydané 10. mája 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , , ,
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu