Lifestyle

Ako sa zbaviť závislosti na telefóne ?

  • 10 mája, 2021
  • 4 min read
Ako sa zbaviť závislosti na telefóne ?
Modré svetlo z obrazovky telefónu nám bráni v kvalitnom spánku | unsplash.com

Inteligentné telefóny vrátane aplikácií boli navrhnuté mimoriadne šikovne, pretože v dôsledku ich pravidelného používania sa v našich mozgoch postupne uvoľňuje dopamín. Vďaka dopamínu sa cítime psychicky i fyzicky lepšie. Podvedome začneme vykonávať činnosti, ktoré majú vplyv na jeho uvoľňovanie a prakticky sa stávame závislými.

Takúto závislosť sme si vypestovali napríklad pravidelným kontrolovaním obrazoviek telefónov. Zrejme si to väčšina z nás neprizná, ale v momente, kedy si nájdeme notifikáciu v podobe likeov, komentárov, followov a správ (či už od priateľov alebo tých mediálnych) pocítime okamžité uspokojenie. Následne začneme vnímať upozornenia ako formu odmeny.

Svoju závislosť na telefóne si môžeme overiť aj tým, že si v nastaveniach skontrolujeme, koľkokrát sme počas dňa klikli na obrazovku. Vo väčšine prípadov sa stretneme s dvojciferným číslom, ktoré sa nápadne blíži k  trojcifernému. Táto opakovaná činnosť by sa dala prirovnať k závislosti na automatoch v zmysle uvoľňovania chemických procesov v našom mozgu. Áno, až tak zle sme na tom.

Nielen frekvencia kontrolovania hlásení je dôležitá, ale aj celkový čas strávený pred obrazovkou. Tento údaj by mal byť dostačujúci na to, aby sme objektívne zhodnotili či žijeme vo virtuálnom alebo v skutočnom živote. Nech už je číslo akékoľvek, predstavme si, že by sme každý deň robili nejakú inú činnosť rovnako dlho. Napríklad by sme si vyhradili dve hodiny  na učenie nového jazyka.

INZERCIA

,,Rozdiel medzi technológiou a otroctvom je v tom, že otroci sú si plne vedomí, že nie sú slobodní“ – Nassim Nicholas Taleb

Telefóny nám uľahčujú život | unsplash.com

 

Telefóny používame ako štít, keď sa nachádzame v nepríjemnej situácii. Aj keď sme už dospelí a mali by sme vedieť čeliť ,,problémom“ pri každom vystúpení zo svojej komfortnej zóny lapíme do rúk telefón. Najčastejšie bezcieľne používanie telefónu je napríklad vo výťahu, v ktorom sa veziete s cudzou osobou. Dá sa povedať, že cielene vyťahujeme telefón, aby sme sa dištancovali od akejkoľvek možnej interakcie.

Okrem toho postupne strácame schopnosť sústredenia sa. Vyrušujú nás pri práci, pri čítaní kníh, pri cvičení či pri bežnej konverzácii. Bohužiaľ, nedokážeme ani len prečítať knihu bez toho, aby sme aspoň raz neskontrolovali obrazovku telefónu.

Naša pamäť trpí. Kedysi sme vedeli všetky čísla kamarátov, no dnes sa spoliehame na umelú inteligenciu. Prečo už netrénujeme svoju pamäť tak, ako kedysi? Zleniveli sme. V dôsledku technologických výdobytkov sa centrum pamäte zmenšuje. Nielen, že si nedokážeme pamätať informácie, ale ani si ich nechceme pamätať, pretože už nemusíme.

Ako sa zbaviť závislosti na telefóne ?

  • 1. cesta k úspechu je uvedomenie si, prečo chcete ZMENU
  • 2. určte si koľko času chcete venovať telefónu (napr. 2 hodiny) a následne si pridajte na plochu počítadlo času pred obrazovkou
  • 3. začnite trénovať svoju pozornosť – vždy, keď siahnete po telefóne zamyslite sa nad tým, či ho náhodou nechytáte len zo zvyku
  • 4. vyskúšajte si odinštalovať na 24 hodín najčastejšie používanú aplikáciu a sledujte, aké z toho budete mať pocity
  • 5. využívajte najpoužívanejšie aplikácie len cez počítač alebo notebook
  • 6. nastavte si limit na aplikácie
  • 7. vyskúšajte túto výzvu so svojimi blízkymi a navzájom sa podporujte
  • 8. počas očisty namiesto budíka v telefóne využívajte klasický budík
  • 9. zmeňte miesto nabíjania telefónu, čím ďalej od spálne tým lepšie
  • 10. venujte sa niečomu novému a vložte do toho čas, ktorý si podvedome vyhradíte na telefón

Zdrojom predložených informácií je kniha How to Break Up With Your Phone od novinárky, pedagogičky a v neposlednom rade spisovateľky Catherine Price.

About Author

Lola Varini

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings