Lifestyle

Sociálne média a siete: Falošný život

  • 21 septembra, 2021
  • 6 min read
Sociálne média a siete: Falošný život
photoshop
Sociálne média a siete ovplyvňujú to, ako vnímame svet okolo nás aj náš osobný život (Ilustračná foto: Miriam Espacio)

Všetci sme už zaregistrovaní na sociálnych sieťach a pridávame príspevky, ktoré málokedy zachytávajú náš reálny život. Každý chce ukázať to najlepšie zo seba a svojho života, častokrát aj za cenu pravdivosti. Niektorí puižívatelia to však dotiahli až do extrémov. Aj takéto príklady extrémneho použitia filtrov a úprav nájdete v tomto článku.

Influenceri neukazujú reálny život

Všetci sme si vedomí, že k tým úžasným fotografiám z exotických dovoleniek, dokonalému odtieňu pleti a vytvarovaným tehličky na bruchu si influenceri často dopomáhajú aplikáciami na úpravu fotiek a filtrami. Influenceri a úprava či skresľovanie skutočnosti je reálny problém a má obrovský vplyv na mladých ľudí a môže viesť k rôznym druhom problémov so sebaúctou a duševným zdravím.

 

bro what from Instagramreality

INZERCIA

Vedecký pohľad na sociálne siete a túžbu po likoch

Dr. Tim Bono je lektor v oblasti psychologických a mozgových vied na Washingtonskej univerzite v St. Louis a autor knihy When Likes Are Not Enough: A Crash Course in the Science of Happiness (Keď liky nestačia: Krátky kurz vedy o šťastí). Dlhodobo študuje vplyv sociálnych médii na mentálne zdravie a vo svojej knihe podáva svoj pohľad na túto komplikovanú problematiku.

INZERCIA

„V tejto oblasti robím výskum už niekoľko rokov a údaje, ktoré som na túto tému zozbieral, ukazujú, že čím viac času ľudia strávia na sociálnych médiách, tým je väčšia pravdepodobnosť, že psychologicky zažijú negatívne následky. Zažívajú menej pozitívnych emócií, menej optimizmu, menej spánku a menej motivácie. Najironickejšie je, že čím viac času ľudia na stránkach sociálnych médií trávia, tým menej sociálne prepojení sa cítia s inými ľuďmi. Dr. Bono pre BoredPanda

Dr. Bono ďalej vysvetľuje, že ako sociálne tvory máme prirodzenú potrebu porovnávať sa s ostatnými. Každému človeku záleží na tom, ako ho vnímajú ostatní. Používame ostatných ľudí vo svojom okolí ako akýsi meter na hodnotu svojho vlastného života. S nástupom sociálnych médii je oveľa ľahšie sledovať, ako sa darí ostatným a skĺznuť do toho, že si myslíme, že nás život nie je dosť dobrý a zaujímavý.

Inzercia

„Psychológovia dlho pred príchodom sociálnych médií vedeli, že jednou zo základných prekážok nášho blaha je sociálne porovnávanie. Je ťažké byť šťastný, ak sa neustále zaujímame o to, ako sa vyrovnávame svojim blízkym. Keď odvodíme zmysel, hodnoty podľa toho, ako sa nám darí v porovnaní s ostatnými, umiestňujeme svoje šťastie do premennej, ktorá je úplne mimo našej kontroly. V priebehu chvíľ prihlásenia sa na sociálne médiá máme okamžitý prístup k úspechom ostatných, dovolenkám, povýšeniam v zamestnaní, vylepšeniam domova a kulinárskym výtvorom. Je takmer nemožné, aby sme sa nenechali strhnúť do cyklu porovnávania. “ Dr. Tim Bono

Another image from the guy who photoshops his photos & comments praise him. Someone who lives there called him out and took the same photo showing no tulip field. from Instagramreality

Aké podvody na nás číhajú?

  • Retuš: Začalo to upravovaním fotiek modeliek v magazínoch a na bilbordoch, no v dnešnej dobe má už takmer každý influencer skúsenosti s úpravou fotografii v nejakom z dostupných photo editorov. O tom, že dnes už naozaj nemôžeme veriť tomu, čo vidíme na fotografiách svedčí aj toto video, kde sa z kúska chutnej pizze stane dokonalá modelka, len za použitia Photoshopu.

  • Filtre: Oveľa jednoduchším spôsobom ako upraviť fotografiu je použiť filter. Instagram ponúka množstvo druhov filtrov, ktoré jediným kliknutím aplikujete na svoju fotografiu. Či už pôjde o zmenu farieb, pridanie make up, zvieracích uší alebo zmenu pozadia, stále ide o podvod. Asi najznámejším filtrovým podvodom bolo použitie filtra, ktorý z 5O ročného Japonca urobil mladú krásnu Japonku. Na svojom instagramovom účte takto oklamal tisíce svojich sledovateľov.
instagram filters
Zdroj: archyde.com
  • Make Up: Stačí sa naučiť pár trikov o tieňovaní za pomoci make upu a aj z obyčajného chlapca sa rázom môže stať  prekrásna žena. V reálnom živote by nám to možno prišlo trochu podozrivé, ale na internete je častokrát nemožné rozpoznať rozdiel.

  • Krádež fotiek/identity: Stovky používateľov sociálnych sietí, nepoužívajú svoje vlastné fotografie. Či už ukradnú fotky niekoho iného, alebo ako táto dievčina si len „požičajú“ časť jeho tela.

View post on imgur.com

  • Virtuálni ľudia: Ľudia a používatelia, ktorých sledujete na sociálnych sieťach nemusia byť ani skutoční. V tomto článku sme sa venovali virtuálnym influencerom, ktorí zaplavili sociálne siete. Zoznam všetkých virtuálnych ľudí na sociálnych médiach si môžete prezrieť TU.
  • Pózy: Ak chcete schudnúť pár kilogramov pre svoj internetový účet behom sekundy, stačí sa správne posadiť alebo postaviť.

Rady ako zmierniť negatívne dopady sociálnych médii na naše duševné zdravie

  • Sústreďte sa aspoň pár minút denne na to, za čo ste vďačný vo svojom živote.
  • Namiesto skrolovania na sociálnych médiach zavolajte niekomu z vašich priateľov a porozprávajte sa (napríklad aj cez Facetime).
  • Uvedomte si potenciálne riziká spojené s používaním sociálnych médii.
  • Ak zistíte, že čas strávený na sociálnych médiach vás začína negatívne ovplyvňovať, prehodnoťte svoj prístup k sociálnym sieťam. Môžete zmeniť čas, ktorý na nich trávite, alebo obsah, ktorý prezeráte, alebo porozmýšlať nad tým, prečo vo vás isté príspevky vyvolávajú negatívne emócie.

About Author

Ema Zvara

Predchádzajúci príspevok

1 Comment

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings