1.časť

Sociálne média a siete

2.časť
Vydané 14. septembra 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , ,
socialne media

Sociálne média (Foto: Alexander Shatov)

Pre väčšinu z nás sa stali sociálne média neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Či už aktívne alebo pasívne, skoro každý deň sme pripojení na sieti a zdieľame, prijímame a tvoríme nový digitálny obsah. A keďže je táto téma taká aktuálna a problematika okolo nej sa stáva čoraz závažnejšia, pripravili sme pre vás sériu článkov, ktoré sa budú venovať sociálnym médiám.

Čo sú to vlastne sociálne média?

Podľa všeobecnej definície sú sociálne médiá nástroje, ktoré pomáhajú ľuďom tvoriť, zdieľať a vymieňať medzi sebou informácie a multimediálny obsah vrámci virtuálnej komunity (siete). Možnosti, ktoré sociálne média poskytujú zásadne zmenili komunikáciu medzi jednotlivcami aj celými skupinami. Najrozšírenejším typom sociálnych médii sú sociálne platformy ako napríklad Facebook, Instagram alebo Twitter. Na sociálnych platformách si vytvárame okruhy používateľov (napr. okruh priateľov na Facebooku, skupiny alebo fóra). Tieto okruhy tvoria naše sociálne siete.

Základné typy sociálnych médii

Sociálne platformy – najčastejší typ (Facebook, Instagram, Tiktok).

Stránky na bookmarking – na týchto stránkach si používatelia ukladajú linky na web stránky, ktoré si chcú zapamätať alebo zdieľať s ostatnými používateľmi (Pinterest).

Revízne stránky – webové stránky, na ktorých je možné uverejňovať recenzie týkajúce sa ľudí, firiem, produktov alebo služieb.

INZERCIA

Komunitné blogy – všetci členovia komunity majú možnosť prispieť svojimi vlastnými blogovými príspevkami do jedného spoločného komunitného blogu.

Diskusná stránka (fórum) – je organizované virtuálne miesto s cieľom diskusie, na tomto online mieste sa zobrazujú príspevky jednotlivých používateľov, ktorí sa zapojili do diskusie.

Prečo vznikli sociálne siete?

Pre fungovanie každej spoločnosti je potrebná výmena a tok informácii medzi jednotlivými členmi. Ako sa naša spoločnosť vyvíjala, vyvíjali sa s ňou aj metódy prenosu dôležitých informácii. S nástupom internetu sa vyvinuli sociálne médiá, ktoré mali koncovým používateľom pomôcť digitálne sa spojiť s priateľmi, kolegami, rodinnými príslušníkmi a podobne zmýšľajúcimi jednotlivcami, s ktorými sa možno nikdy osobne nestretli.

Stránky sociálnych sietí sa neustále rozrastajú a možnosti komunikácie a ich využitia sú takmer nekonečné. Už dávno neslúžia len na osobné účely.

Práca. Zamestnávatelia začali používať stránky sociálnych sietí na skúmanie pozadia svojich potenciálnych kandidátov a na organizovanie pohovorov.

Škola. Školské prednášky, projekty aj pracovné schôdze sa taktiež presunuli sčasti do virtuálneho priestoru aj vďaka Corona kríze.

Žurnalistika. Jedným z najväčších odvetví, na ktoré majú sociálne médiá vplyv, je spravodajstvo a žurnalistika. Pretože je internet teraz najrýchlejším a najľahším spôsobom získavania správ, tlačených médií ubúda a sú nútené uverejňovať svoje články online. Ďalším dôsledkom je, že prakticky každý sa teraz môže považovať za „novinára“ a produkovať správy.

Politika. V dnešnej dobe má takmer každý politik svoj osobný účet na sociálnych sieťach. Cez svoj účet má možnosť komunikovať s občanmi a potenciálmi voličmi aj niekoľkokrát denne. Politické nástroje na sociálnych médiach sa stali veľmi silný nástrojom. Náklady na ich tvorbu sú minimálne a každý s internetovým pripojením sa k nim dokáže veľmi rýchlo dostať.

„Ak sa pozriete na spôsob, akým dnes politici komunikujú, je to veľmi odlišné od spôsobu, akým komunikovali pred piatimi, desiatimi rokmi. Hovorili prostredníctvom oficiálnych rečníkov alebo boli v televízii. Boli v tlačených alebo oficiálnych internetových novinách. Dnes komunikujú prostredníctvom miest, ako je Twitter. A myslím si, že to vyvoláva otázku, prečo to robia? Má komunikácia na kanáloch, ako je Twitter, nejaký prínos? “ Wharton Pinar Yildirim  pre Wharton University


Marketing. Digitálny marketing je na vzostupe a tí, ktorí nie sú prítomní na sociálnych médiách, pomaly vymierajú. Podnikatelia a majitelia malých firiem sa začínajú spoliehať na stránky sociálnych médií, aby šírili informácie o svojich spoločnostiach.

Falošný život. Pri prezeraní príspevkov na Facebooku alebo Instagrame sa nám zdá, že každý má radostný život plný dobrodružstva a že iba ten náš život je nudný. V skutočnosti sa len dívame na profily ľudí, ktorí sa snažia žiť podľa falošného imidžu, akým sa reprezentujú na sociálnej sieti. Častokrát skĺznu do svojho falošného života až tak, že si neuvedomujú, že to, čo prezentujú na internete nie je skutočné.


 

Na čo treba pamätať pri používaní

  1. Tracking and reporting (sledovanie a hlásenie) – sociálne siete majú jedinečný prístup k najosobnejším informáciám svojich používateľov, ako sú ich koníčky, záujmy, často navštevované miesta, priatelia…
  2. Entertaining (zábava) – väčšina príspevkov na sociálnych médiach slúži na upútanie pozornosti používateľa.
  3. Acces (prístup) – používateľ ma prístup k mnohým zdrojom informácii (niektoré z nich nemusia byť spoľahlivé). Na sieti je vhodné miesto pre šírenie dezinformácii a hoaxov. Takisto ako máme mi prístup k informáciám o druhých, majú oni prístup k našim.
  4. Influenc (vplyv) – viac ako kedykoľvek predtým, slúžia sociálne média na propagáciu produktov a služieb. Na platformách sa propaguje často nereálny obsah, ktorý môže negatívne vplývať na naše sebavedomie a vnímanie okolitého sveta.
  5. Content creation (tvorba obsahu) – keďže je tvorba obsahu na sociálnych médiach dostupná pre každého, nachádza sa na sieťach množstvo falošného obsahu, falošných účtov aj upravených informácii. V niektorých prípadoch je veľmi ťažké rozlíšiť, ktorý obsah nie je falošný alebo je bez úpravy.
pc

Ilustračná foto: Unsplash


 

Pokračujte na ďalší príspevok »