Škótsky startup buduje plastové cesty po celom svete. Výsledok ich práce nájdete aj na Slovensku
Ekologickú alternatívu do svojej infraštruktúry zaraďuje čoraz viac krajín. Plastové cesty sú teda ďalšou fázou pri vytváraní lepších podmienok na ochranu Zeme. K zachovaniu udržateľnosti prispieva škótsky podnik Celosvetová snaha obmedziť či úplne odstrániť používanie plastov sa prejavuje vo viacerých oblastiach nášho života. Ak chcete naďalej využívať na nákup plastové tašky, priplatíte si za ne…. Prečítať celé
Ekologickú alternatívu do svojej infraštruktúry zaraďuje čoraz viac krajín. Plastové cesty sú teda ďalšou fázou pri vytváraní lepších podmienok na ochranu Zeme.
K zachovaniu udržateľnosti prispieva škótsky podnik
Celosvetová snaha obmedziť či úplne odstrániť používanie plastov sa prejavuje vo viacerých oblastiach nášho života. Ak chcete naďalej využívať na nákup plastové tašky, priplatíte si za ne. Jednorazové príbory v stravovacích zariadeniach sa postupne stávajú minulosťou, a to aj na Slovensku. V rámci technologického rozvoja vznikli drony mapujúce ťažko dostupné oblasti a vyhľadávajú odpad, ktorý za sebou zanechali ľudia. Napriek tomu sa tony plastov stále nachádzajú nielen na súši, ale aj v moriach a oceánoch.

Každý rok unikne z pobrežných krajín do oceánov asi 8 miliónov ton plastového odpadu. zdroj: unsplash.com
Pokiaľ by tento ľahko tvarovateľný materiál nespôsoboval našej planéte toľké problémy, bol by jedným z najužitočnejších vynálezov modernej doby. Odpoveďou na jeho šetrnejšie spracovanie je recyklácia. Ani pri tej ale nie je zaručené opätovné využitie všetkých častí. Nerecyklovateľné plasty si však vzala na mušku spoločnosť MacRebur.
Škótska firma sa špecializuje na spotrebu nerecyklovateľných odpadových plastov, ktoré boli určené na skládku alebo spálenie. Vďaka nim tak vznikli cesty posilnené plastovými zvyškami vo Veľkej Británii, Estónsku, Španielsku či v Južnej Afrike. Medzi klientmi svieti aj naša krajina a produkty MacRebur sa postarali o vytvorenie ekologickej cesty v obci Smižany.
Plast v asfalte nie je na škodu, práve naopak
Plastové cesty sa v Európe rozšírili vďaka myšlienke generálneho riaditeľa spoločnosti, Tobyho McCartneyho. Počas charitatívneho projektu na juhu Indie sa stretával s ľuďmi, ktorí na skládkach pracovali ako „zberači“. Zbierali potenciálne opätovne použiteľné predmety a predávali ich. Časť nazbieraných plastov dali do cestných výmoľov a poliali naftou. Zapálená zmes sa roztopila a vytvorila provizórnu plastovú výplň dier.

MacRebur zistil, že začlenenie plastu zlepšuje flexibilitu ciest a pomáha im lepšie sa vyrovnať s teplotnými zmenami. zdroj: unsplash.com
Všetci vieme, aké nepríjemné môžu byť výmole pre podvozky našich áut. Ak ich dokážeme zredukovať a zároveň využiť zvyšky plastu, ide o dvojnásobnú výhru. Pri výrobe asfaltu sa bežne používa ropa, voda a minerálne látky. Macrebur premení plastový odpad na granule, ktoré sa zmiešajú s tajnou zložkou aktivátora. Výsledkom je nižšie množstvo fosílnych palív v asfaltovej zmesi.
Povrch vyzerá ako tradičná cesta, ale vďaka flexibilným vlastnostiam plastov je až o 60 % pevnejší. Spoločnosť tak čerpá z „nevyužiteľných“ zdrojov a značne prospieva životnému prostrediu.
Združenie vlastníkov lesov a východoslovenská obec Smižany potrebovali zabezpečiť lepší prístup do rekreačného strediska Košiarny Briežok. Kvalita cesty umožnila prechod aj ľuďom, ktorí majú nasmerované do Národného parku Slovenský raj.
Ďalší krok Slovenska k ekologickému životu
Štátny podnik Lesy Slovenskej republiky sa zaviazal k neprestajnému nachádzaniu možností na udržateľný rozvoj. Využitie plastov v prospech našej infraštruktúry je preto jednoznačne pozitívnou činnosťou. Na 1005 m cesty firma spotrebovala viac ako 1000 ton asfaltu. Vyše 1500 kg recyklovaného plastu nahradilo časť zmesi pridávanej do asfaltu.
Plast teda neskončil na skládke, ale vďaka inovatívnej metóde našiel svoje uplatnenie. Pre predstavu, počet použitého materiálu sa rovná 302 400 kusom jednorazových plastových tašiek. Projekt tak ušetril 4 302kg CO2.
Čím viac nápadov, tým lepšie pre našu planétu
Verejný orgán Zero Waste Scotland už skôr varoval, že v Škótsku sa každoročne vyhodí do koša viac ako 64 000 ton plastových obalov a fliaš na potraviny, čo stojí 11 miliónov libier. Zakladatelia podniku MacRebur preto dúfajú, že plastové cesty inšpirujú ďalších vývojárov. Plusom na zapojenie sa do obdobných výskumov je aj rozhodnutie vlády Spojeného kráľovstva. Na analýzu funkčnosti plastových ciest s cieľom zabrániť výmoľom vyčlenili 1,6 milióna libier (1,8 milióna €).

Produkcia plastov dramaticky rastie, z 2,3 miliónov ton v roku 1950 na 448 miliónov ton v roku 2015. Očakáva sa, že produkcia sa do roku 2050 zdvojnásobí. zdroj: unsplash.com
Snaha zlepšiť kvalitu ciest a zároveň využiť plasty na dobrý účel nie je ľahostajná ani iným krajinám. Jednou z nich je napríklad India, v ktorej sa každoročne vyhodí viac než 3,3 milióna ton plastového odpadu. Od roku 2015 vláda zaviedla povinnosť používať plastový odpad pri výstavbe ciest v blízkosti veľkých miest s viac ako 500 000 obyvateľmi.
Aj keď je táto technológia pre Indiu a vlastne aj zvyšok sveta relatívne nová, jej rozšírenie je len otázkou času. Plastové cesty majú šancu čeliť popularite hneď z dvoch dôvodov – sú šetrnejšie k prírode a vytvárajú odolnejšie cesty.
Zdroje: www.bbc.com, www.macrebur.com
Zdroj titulnej fotografie: unsplash.com