Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Psychológia v textílnom priemysle

Farby, vzory a materiály oblečenia, to všetko na nás určitým spôsobom vplýva. Vedci teraz tomuto pôsobeniu nasadili formálny rámec a postarali sa o potenciálny rozvoj priemyslu so psychotextíliami.   Hovorí sa, že oblečenie robí človeka. Ťažko povedať, či je to pravda, ale môžeme súhlasiť aspoň s tým, že podľa oblečenia možno pomerne dobre človeka odhadnúť…. View Article

Farby, vzory a materiály oblečenia, to všetko na nás určitým spôsobom vplýva. Vedci teraz tomuto pôsobeniu nasadili formálny rámec a postarali sa o potenciálny rozvoj priemyslu so psychotextíliami.

 

Hovorí sa, že oblečenie robí človeka. Ťažko povedať, či je to pravda, ale môžeme súhlasiť aspoň s tým, že podľa oblečenia možno pomerne dobre človeka odhadnúť. Keď na ulici vidíme mladého muža v o číslo väčšom obleku snažiaceho sa o sofistikované vystupovanie a s dokumentmi v obale, s veľkou pravdepodobnosťou ide o novodobého finančného poradcu – a tento fakt nám môže napovedať o jeho aktuálnej životnej situácii a možno aj povahe.

Funguje to aj v opačnom smere. Nielen tak, že ľudia nosia oblečenie, ktoré reprezentuje ich povahu, charakter, aktuálnu životnú situáciu. Oblečenie môže mať priamy vplyv na naše správanie, myslenie a pocity. Je to už dávno overená skutočnosť, že farby vplývajú na naše vnímanie a dokonca môžu vyvolať aj konkrétne pocity. Iný dojem máme, keď sa pozeráme na červenú farbu a inú zas pri pohľade na modrú alebo zelenú. Každý schopný grafik pozná psychológiu farieb a snaží sa nastavovať ich tak, aby reprezentovali ciele a záujmy klienta.

 

Priebeh výskumu si vyžadoval zapojenie prístrojov EEG a ECG. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

Priebeh výskumu si vyžadoval zapojenie prístrojov EEG a ECG. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

AVIS Maxirent

Psychotextília je nový pojem a možno vyznie komicky. Platí to ale skôr iba v slovenčine, po anglicky nemá tento výraz tak vtipný podtón, reprezentuje také textílie, ktoré majú potenciál vplývať na ľudské zmysly, pocity a dojmy. Nie je to iba o farbe oblečenia, ale aj o materiáloch, vzoroch, veľkostiach, tvaroch a o tom, čo vedci nazvali trojrozmerným kontextom.

Práve tejto problematike sa venovala štúdia s názvom Psychotextiles and their interaction with the human brain. Skúmanie vplyvu týchto faktorov na ľudské myslenie prebiehalo tak, že 20 respondentom výskumu sa predstavili rôzne textílie a následne sa sleduje ich mozgová a srdcová aktivita pomocou citlivých medicínskych prístrojov EEG a ECG.

Vzory predstavované respondentom výskumu. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

Vzory predstavované respondentom výskumu. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

 

“Keď sme analyzovali výsledky, rozpoznali sme dva trendy. Naši účastníci cítili väčšie potešenie z opakujúcich sa vzorov a boli viac nadšení intenzívnymi vzormi, ako tými slabými.” uvádza sa v štúdii. “Súčasne sme zistili, že naši účastníci považovali za menej príjemné neopakujúce sa vzory a menej výrazné slabšie vzory za viac upokojujúce.”

 


Zdroj: Pattern and brain interaction (youtube.com)

 

Čo to znamená v praxi?

Nemožno pochybovať o výskume vplyvu textílií na ľudské vnímanie. Môže nám, hoci iba okrajovo, pomôcť vytvárať bezpečnejšie, pokojnejšie a menej stresujúce prostredie. Alebo naopak, môže dopomôcť k lepšiemu pochopeniu módy, k efektívnejšiemu sebavyjadreniu a v konečnom dôsledku aj k liečbe zdravotných problémov.

Vedeckí pracovníci zúčastnení na štúdii dávajú citlivosť ľudského vnímania na textílie do súvislosti s liečbou psychických ochorení. To je už ale záležitosť nasledovných niekoľkých rokov, možno až desaťročí.

 

 

Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain