Čo bráni masívnemu použitiu elektromobilov?

V roku 2015 prekročila celosvetová produkcia automobilov 74 miliónov. Celkovo v tom istom roku jazdilo na cestách na celom svete viac ako 1,236 miliárd automobilov a odhad na rok 2050 je až 2,5 miliárd. Rekord v podobe jednej miliardy jazdiacich automobilov padol v roku 2010. Sú to vysoké čísla, skoro nepredstaviteľné. Pozrime sa však na […]

Autor
Dátum zverejnenia 14. septembra 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

V roku 2015 prekročila celosvetová produkcia automobilov 74 miliónov. Celkovo v tom istom roku jazdilo na cestách na celom svete viac ako 1,236 miliárd automobilov a odhad na rok 2050 je až 2,5 miliárd. Rekord v podobe jednej miliardy jazdiacich automobilov padol v roku 2010.

Sú to vysoké čísla, skoro nepredstaviteľné. Pozrime sa však na začiatok výroby automobilov. Prvý automobil so spaľovacím motorom uzrel svetlo sveta v roku 1885 a bol vynájdený konštruktérom Karlom Benzom. V roku 1900 celosvetovo jazdilo po cestách 25-tisíc automobilov a z toho v USA osemtisíc. V tomto istom roku bolo najväčším producentom automobilov  Francúzsko a o štyri roky neskôr prevzalo prvenstvo USA.

 

Jeden z najzásadnejších pokrokov vo výrobe uskutočnil Henry Ford – začal ako prvý vyrábať autá novým spôsobom, pásovou výrobou, zaviedol masovú produkciu. Zvýšenie počtu vyrobených áut a zníženie ceny automobilu spôsobili jeho masové využitie. Iba v Spojených štátoch jazdilo v tomto čase niekoľko desiatok tisíc automobilov a čísla rástli extrémne rýchlo:

r.1905 – 78 000 automobilov

r.1910 – 459 000  automobilov

r.1914 – 1,7 miliónov  automobilov

 

V období rokov 1896 až 1930 pôsobilo v USA 1 800 výrobcov automobilov, pričom na celom svete ich bolo dovedna až 4-tisíc. Prvé automobily si kupovali veľmi bohatí ľudia a boli prejavom majetnosti, ostatní v tom čase jazdili na koňoch a vozoch.

Ak predchádzajúce poznatky analyzujeme, zistíme, že za masívnym využitím automobilov stálo viacero faktorov. Od ich uvedenia až po masívne využitie prešlo 25 rokov. V tom čase vývoj technológií, využitie automobilu a hlavne jeho cena prešli veľký kus cesty. Práve Henry Ford dokázal, že automobil je prepravný prostriedok pre všetkých. Bol inovátorom a motorom budúceho vývoja.

 

Čo z toho vyplýva? V prvom rade, že elektromobily sú v tej istej situácii, ako boli automobily na začiatku 20. storočia. Ďalej, cena automobilu a jeho využitie sú kľúčové na masové použitie.

 

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Hlavné aspekty, ktoré umožnia masové využitie elektromobilov, sú:

  • nadobúdacie náklady rovnaké alebo nižšie ako súčasné automobily;
  • dojazd, ktorý umožní voľne sa rozhodnúť kedy a na ako dlho elektromobil môžeme využívať;
  • dostupnosť nabíjacích staníc, ktorá pokryje naše eventuálne potreby na nabitie kdekoľvek a kedykoľvek;
  • rapídne sa zvyšujúce emisie skleníkových plynov a regulácie z toho vyplývajúce (obmedzovanie použitia automobilov so spaľovacími motormi).

Od okamihu predstavenia prvého masovo vyrábaného elektromobilu ubehlo desať rokov a odvtedy prešiel priemysel výraznými inováciami. Tesla Roadster sa vyrobil v celkovom počte 2400 kusov, predstavený bol v roku 2006. Nissan Leaf sa vyrobil v počte okolo 228 000 kusov, modely od GM Chevrolet Volt a Ampera (cca 117 000ks ) boli predstavené v roku 2010. Ubehol teda dostatočný čas na to, aby si automobilky otestovali výrobu elektromobilov a batérií a mohli sa pripraviť na ich masívny predaj. Do štatistiky nezapočítavame predchádzajúce malosériovo vyrábané elektromobily ako GM EV1, prípadne čiastočné hybridy ako Toyota Prius atď.

Cenu elektromobilu totiž vo veľkej miere ovplyvňuje práve cena jeho batérií. Ich hodnota a cena klesla v priebehu rokov 2008 až 2014 o 35 percent.

Tesla Roadster (2006)

Tesla Roadster (2006)

Podľa našich odhadov dôjde k globálnemu nárastu produkcie elektromobilov v priebehu rokov 2020 až 2021. V uvedenom období podľa analýzy IEA (Medzinárodná energetická agentúra) dôjde k energetickej parite, čo znamená, že sa dostaneme z aktuálnej hodnoty 750$/kWh k cene 300 $ za 1kWh kapacity (aktuálna priemerná kapacita elektromobilu kategórie C je 24kw).V súvislosti s týmito informáciami očakávame pokles cien elektromobilov (nakoľko cena batérii klesne), ktoré sa dnes predávajú v cene 35 000 $, na cenu 20-25 000$.

Celkový podiel elektromobilov na globálnom predaji v roku 2015 bol 540 000, napriek tomu je to len  0,7 % z celkovej globálnej produkcie automobilov. Aktuálne prvenstvo vo výrobe elektromobilov držia za rok 2015 automobilky Nissan-Renault (250 000 kusov za rok 2015) a Tesla Motors (50 580 kusov za 2015). Počty ostatných automobiliek sú zanedbateľné, pretože si rozdeľujú menej než polovicu zvyšného pomysleného koláča.

 

Čo teda bráni masívnemu použitiu elektromobilov? Mohli by sme tvrdiť, že mu bráni celkom obyčajný a prirodzený vývoj. Vždy je nevyhnutný čas na to, aby sa technológie zaviedli do bežného života a stali jeho neoddeliteľnou súčasťou. Existujú však mnohé motivátory, ktoré by mohli priaznivo ovplyvniť trend výroby a nákupu elektrických automobilov, môžeme za ne považovať aj vládne stimuly. Aj na Slovensku máme stratégiu pre rozvoj elektrickej mobility a hoci ju mnohí kritizujú, že pozitívnym svetlom na konci tunela, že aj u nás sa hýbu veci vpred. Dobrým príkladom je Nórsko, ktoré je dnes považované za krajinu s najväčšou popularitou nákupu elektrických automobilov, a to práve pre štátnu podporu.

 

 

 

Zdroje: štatistika 2016; Cleantechnica, global electric cars sales 2016; Car history 100 years; Tesla motors : Tesla Fourth Quarter & Full Year 2015 Update; Nissan Renault: Results full year 2015; Hybrid cars: How Nissan and Renault dominatingthe electric game

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Ako ovplyvnili najväčšie konflikty ľudstva rast populácie?

Každý významný konflikt mal vplyv na vtedajšiu populáciu ľudstva na Zemi.

18. júla 2019

Značka NIKE vyriešila problém s vybuchujúcou teniskou spred 2 týždňov

Ešte 20. februára 2019 sa konal basketbalový zápas, počas ktorého došlo k zraneniu hráča menom Zion Williamson. Po tom, čo podľa medializovaných správ jeho teniska značky NIKE „explodovala“, si zranil koleno. Incident mal za následok, že hráč sa už v ten deň nevrátil na ihrisko.   V skutočnosti sa nejednalo o výbuch tenisky, ale jej […]

4. marca 2019


Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019

Ako fungujú 2. a 3. pilier?

Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

Husákových detí je veľa, napriek tomu demografia Slovenska nie je ideálna. Ako sa potom štát plánuje vysporiadať s dôchodkami, keď pôjdeme do penzie my?

30. augusta 2019