Prečo a kedy nastane ropný šok?

V mojom predchádzajúcom článku zo septembra 2016 som predstavil ako vidím nástup elektromobilov. Rád by som teraz na neho nadviazal a predstavil víziu toho, aké dôsledky to bude mať pre spoločnosť.   Všetci vieme, že aktuálna ťažba ropy je na maximách. Ťaží sa na súši, na mori a vďaka najnovším technológiám aj z bridlíc a pieskov. Takisto vieme, že neustálym čerpaním […]

Autor
Dátum zverejnenia 16. mája 2017
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

V mojom predchádzajúcom článku zo septembra 2016 som predstavil ako vidím nástup elektromobilov. Rád by som teraz na neho nadviazal a predstavil víziu toho, aké dôsledky to bude mať pre spoločnosť.

 

Všetci vieme, že aktuálna ťažba ropy je na maximách. Ťaží sa na súši, na mori a vďaka najnovším technológiám aj z bridlíc a pieskov. Takisto vieme, že neustálym čerpaním a spotrebou ropy nenávratne míňame vzácne suroviny. V neposlednom rade však vieme, že tradičné fosílne palivá znečisťujú planétu.

 

Ako príde k zmenám?

V súčasnosti je menej ako jedno percento vozidiel  hybridných alebo plne elektrických, zvyšných 99 percent používa na spaľovanie fosílne palivá. Toto číslo s prihliadnutím na dopyt po preprave a počte automobilov (Čína a India) ostane zachované až do roku 2040.

V histórii ľudstva vždy pri novátorskej technologickej novinke istý čas trvalo, kým sa dosiahla úroveň nasýtenia trhu. Príkladom je farebný televízor, od vynájdenia po nasýtenie mu to trvalo až 30 rokov (1960-1990).

Nástup elektrických automobilov má oveľa zložitejší proces, ako bežne dostupné zariadenia, kde nie je problém s ich distribúciou.

 

Za najdôležitejšie faktory zodpovednými za rozšírenie elektrických automobilov považujem:

• cenu;
• veľkosť;
• dojazd 300 – 400 kilometrov;
• možnosti dobíjania v čase porovnateľnom s konvenčnými automobilmi;

 

V roku 2020 plánuje väčšina veľkých výrobcov uvedenie elektromobilov v cenách od 30-tisíc eur (Nissan, Renault, Tesla, GM). EV sa tak stanú dostupné pre väčšinu ľudí používajúcich automobil na prepravu. Ostatné automobilky sú vo vývoji pozadu, avšak aktuálne masívne investujú do rozvoja, aby svoj sklz dohnali čím skôr.

 

Nabíjací konektor v elektromobile značky Nissan

► Prečítajte si aj: Čo bráni masívnemu použitiu elektromobilov? ◄

 

K nástupu elektromobilov v masívnom meradle príde v rokoch 2025 až 2035 a  nasýtenie trhu očakávame okolo roku 2075. V tom istom období môžeme postupne vidieť ústup od konvenčných automobilov k EV. Tento fakt povedie k zníženiu cien palív, o ktoré bude nižší záujem. Príde k prudkému poklesu cien palív, čo ovplyvní celú ekonomiku.

Väčšina kríz vznikala na úrovni neúmernosti ponuky a dopytu, ktorý je vždy v krehkej rovnováhe. Práve elektromobily túto rovnováhu rozkolíšu. Očakávame, že k následnému ropnému šoku príde v období rokov 2020 až 23, teda v čase, keď väčšina výrobcov nabehne na masívnu výrobu elektromobilov.

 

Príklad: skúsme si predstaviť, že jedno konvenčné vozidlo spotrebuje ročne 15 barelov ropy (čo je 42 US galónov, čiže 155 litrov) a skúsme vynásobiť o koľko menej barelov bude dopyt na trhu v súvislosti s nárastom EV.

Podľa Jato Dynamics bude celkovo na cestách v roku 2020 5,5 miliónov EV. Zníži sa dopyt po rope v objeme 852 miliónov litrov, čo je  5,5 miliónov barelov. V tom čase bude ročná produkcia okolo 100 miliónov barelov, čo bude predstavovať 5,5% ročnej spotreby ropy.

 

V roku 2040 sa predpokladá, že 50 percent vyrobených automobilov bude práve EV. Z toho budú mať najväčší podiel nasledovní výrobcovia:

Nissan Renault                  2,0 mil.

Tesla                               0,5 mil.

Ostatní (30 výrobcov)       2,5 mil.

 

Bude veľmi dôležité, aby sa na transformáciu dopravy vedeli krajiny čo najlepšie pripraviť. Formou podpory, nakúpu elektromobilov až po dotácie na uzatváranie fabrík na konvenčné palivá až po výkup vozidiel a obmenu za EV. Rizikom je hlavne pojem, automobil = majetok. Automobil je dnes na 3. priečke v ponímaní majetku obyvateľstva. Strata tejto hodnoty môže uviesť ľudí a zároveň  aj svet do veľmi zložitej situácie, ktorú bude veľmi ťažké a náročné upokojiť.

 

pexels-photo-87236

 

 

Zdroje:

Bloomberg news: Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis – Bloomberg

Autocar Professional

Jato Dynamics

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019