Čo bráni masívnemu použitiu elektromobilov?

V roku 2015 prekročila celosvetová produkcia automobilov 74 miliónov. Celkovo v tom istom roku jazdilo na cestách na celom svete viac ako 1,236 miliárd automobilov a odhad na rok 2050 je až 2,5 miliárd. Rekord v podobe jednej miliardy jazdiacich automobilov padol v roku 2010. Sú to vysoké čísla, skoro nepredstaviteľné. Pozrime sa však na… Prečítať celé

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

V roku 2015 prekročila celosvetová produkcia automobilov 74 miliónov. Celkovo v tom istom roku jazdilo na cestách na celom svete viac ako 1,236 miliárd automobilov a odhad na rok 2050 je až 2,5 miliárd. Rekord v podobe jednej miliardy jazdiacich automobilov padol v roku 2010.

Sú to vysoké čísla, skoro nepredstaviteľné. Pozrime sa však na začiatok výroby automobilov. Prvý automobil so spaľovacím motorom uzrel svetlo sveta v roku 1885 a bol vynájdený konštruktérom Karlom Benzom. V roku 1900 celosvetovo jazdilo po cestách 25-tisíc automobilov a z toho v USA osemtisíc. V tomto istom roku bolo najväčším producentom automobilov  Francúzsko a o štyri roky neskôr prevzalo prvenstvo USA.

 

Jeden z najzásadnejších pokrokov vo výrobe uskutočnil Henry Ford – začal ako prvý vyrábať autá novým spôsobom, pásovou výrobou, zaviedol masovú produkciu. Zvýšenie počtu vyrobených áut a zníženie ceny automobilu spôsobili jeho masové využitie. Iba v Spojených štátoch jazdilo v tomto čase niekoľko desiatok tisíc automobilov a čísla rástli extrémne rýchlo:

r.1905 – 78 000 automobilov

r.1910 – 459 000  automobilov

r.1914 – 1,7 miliónov  automobilov

INZERCIA

 

V období rokov 1896 až 1930 pôsobilo v USA 1 800 výrobcov automobilov, pričom na celom svete ich bolo dovedna až 4-tisíc. Prvé automobily si kupovali veľmi bohatí ľudia a boli prejavom majetnosti, ostatní v tom čase jazdili na koňoch a vozoch.

Inzercia

Ak predchádzajúce poznatky analyzujeme, zistíme, že za masívnym využitím automobilov stálo viacero faktorov. Od ich uvedenia až po masívne využitie prešlo 25 rokov. V tom čase vývoj technológií, využitie automobilu a hlavne jeho cena prešli veľký kus cesty. Práve Henry Ford dokázal, že automobil je prepravný prostriedok pre všetkých. Bol inovátorom a motorom budúceho vývoja.

 

Čo z toho vyplýva? V prvom rade, že elektromobily sú v tej istej situácii, ako boli automobily na začiatku 20. storočia. Ďalej, cena automobilu a jeho využitie sú kľúčové na masové použitie.

 

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Hlavné aspekty, ktoré umožnia masové využitie elektromobilov, sú:

  • nadobúdacie náklady rovnaké alebo nižšie ako súčasné automobily;
  • dojazd, ktorý umožní voľne sa rozhodnúť kedy a na ako dlho elektromobil môžeme využívať;
  • dostupnosť nabíjacích staníc, ktorá pokryje naše eventuálne potreby na nabitie kdekoľvek a kedykoľvek;
  • rapídne sa zvyšujúce emisie skleníkových plynov a regulácie z toho vyplývajúce (obmedzovanie použitia automobilov so spaľovacími motormi).

Od okamihu predstavenia prvého masovo vyrábaného elektromobilu ubehlo desať rokov a odvtedy prešiel priemysel výraznými inováciami. Tesla Roadster sa vyrobil v celkovom počte 2400 kusov, predstavený bol v roku 2006. Nissan Leaf sa vyrobil v počte okolo 228 000 kusov, modely od GM Chevrolet Volt a Ampera (cca 117 000ks ) boli predstavené v roku 2010. Ubehol teda dostatočný čas na to, aby si automobilky otestovali výrobu elektromobilov a batérií a mohli sa pripraviť na ich masívny predaj. Do štatistiky nezapočítavame predchádzajúce malosériovo vyrábané elektromobily ako GM EV1, prípadne čiastočné hybridy ako Toyota Prius atď.

Cenu elektromobilu totiž vo veľkej miere ovplyvňuje práve cena jeho batérií. Ich hodnota a cena klesla v priebehu rokov 2008 až 2014 o 35 percent.

Tesla Roadster (2006)

Tesla Roadster (2006)

Podľa našich odhadov dôjde k globálnemu nárastu produkcie elektromobilov v priebehu rokov 2020 až 2021. V uvedenom období podľa analýzy IEA (Medzinárodná energetická agentúra) dôjde k energetickej parite, čo znamená, že sa dostaneme z aktuálnej hodnoty 750$/kWh k cene 300 $ za 1kWh kapacity (aktuálna priemerná kapacita elektromobilu kategórie C je 24kw).V súvislosti s týmito informáciami očakávame pokles cien elektromobilov (nakoľko cena batérii klesne), ktoré sa dnes predávajú v cene 35 000 $, na cenu 20-25 000$.

Celkový podiel elektromobilov na globálnom predaji v roku 2015 bol 540 000, napriek tomu je to len  0,7 % z celkovej globálnej produkcie automobilov. Aktuálne prvenstvo vo výrobe elektromobilov držia za rok 2015 automobilky Nissan-Renault (250 000 kusov za rok 2015) a Tesla Motors (50 580 kusov za 2015). Počty ostatných automobiliek sú zanedbateľné, pretože si rozdeľujú menej než polovicu zvyšného pomysleného koláča.

 

Čo teda bráni masívnemu použitiu elektromobilov? Mohli by sme tvrdiť, že mu bráni celkom obyčajný a prirodzený vývoj. Vždy je nevyhnutný čas na to, aby sa technológie zaviedli do bežného života a stali jeho neoddeliteľnou súčasťou. Existujú však mnohé motivátory, ktoré by mohli priaznivo ovplyvniť trend výroby a nákupu elektrických automobilov, môžeme za ne považovať aj vládne stimuly. Aj na Slovensku máme stratégiu pre rozvoj elektrickej mobility a hoci ju mnohí kritizujú, že pozitívnym svetlom na konci tunela, že aj u nás sa hýbu veci vpred. Dobrým príkladom je Nórsko, ktoré je dnes považované za krajinu s najväčšou popularitou nákupu elektrických automobilov, a to práve pre štátnu podporu.

 

 

 

Zdroje: štatistika 2016; Cleantechnica, global electric cars sales 2016; Car history 100 years; Tesla motors : Tesla Fourth Quarter & Full Year 2015 Update; Nissan Renault: Results full year 2015; Hybrid cars: How Nissan and Renault dominatingthe electric game

 

Pokračujte na ďalší príspevok »