Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Zdravie

Čítanie na 6 min.

Nepotrebujeme len exotiku. Vyskúšajte týchto 9 zdravých jedál

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. 1

Nikdy v histórii ľudstva nemal človek tak dobré možnosti stravovania sa ako práve dnes. Kto chce jesť vyslovene zdravo, má nepreberné množstvo surovín, u ktorých je až do detailu vystopovateľný pôvod – a naopak, komu na zdravej strave nezáleží, môže si nakupovať toľko pochutín, koľko len jeho myseľ vyžaduje.

Ak ste pripravení počas tohto roka experimentovať so zdravou stravou, je celkom rozumné nechať si poradiť odborníkmi a tiež ľuďmi, ktorí určité stravovacie návyky reálne prijali za svoj životný štýl.

Organizácia AARP sa venuje podpore ľudí nad 50 rokov v napĺňaní plnohodnotného života, čoho súčasťou je aj apel na zdravú stravu. Hoci sa mnohí domnievajú, že seniori vedia mladým odovzdať viac skúseností, než naopak, práve ten opak môže byť niekedy pravdou. Preto sa AARP vo svojom článku zameralo práve na 9 jedál a stravovacích trendov (ak chcete, diét), ktoré pochádzajú od mileniálov (teda dnešných dvadsiatnikov, tridsiatnikov). 

 

#1 Avokádové toasty

Avokádo je dobrým zdrojom mononenasýtených mastných kyselín, ktoré sú zdravé pre srdce a slúžia ako dobrá náhrada tuku za maslo. Ovocie (áno, avokádo je ovocie) obsahuje tiež 10 až 11 gramov vlákniny na jeden kus avokáda. Avšak pozor. Jedno stredne veľké avokádo obsahuje 250 až 300 kalórií, takže to môže byť príliš veľa kalórií na jedlo alebo občerstvenie, najmä v kombinácii s inými potravinami

INZERCIA

 

#2 Karfiol

Karfiol si získava novú popularitu ako náhrada sacharidov vo forme karfiolovej kôry a ryže. Pre tých, ktorí hľadajú slanú alternatívu, existujú aj verzie „karfiolové kuracie krídelka“ a karfiolové „steaky“. Obsahujú menej kalórií a sacharidov ako ich škrobovité mäsité náprotivky a sú vhodné aj pre vegánov a vegetariánov.

 

#3 Kel

Kel je už roky miláčikom milovníkov listovej zelene. Poskytuje živiny, ktoré sú dôležité pre zdravé kosti, srdce, mozog a črevá.

Je všestranný a dá sa použiť do šalátov a polievok, alebo sa varí ako príloha samostatne. Najnovšie transformovali mileniáli túto prísadu do kel čipov, burritových zábalov a džúsu – čo je ďalší skvelý spôsob, ako obmedzovať príjem sacharidov.

Pretože je to však krížová zelenina (to znamená, že obsahuje cukor nazývaný rafinóza), zostáva často v čreve nestrávená, kým ju baktérie nevykvasia, čo vedie k tvorbe plynov a nadúvaniu. Varenie kelu môže problém zmierniť.

 

#4 Kombucha

Kombucha je fermentovaný nepasterizovaný čaj, ponúka zdravé probiotiká, ktoré bojujú proti zápalom, zlepšujú zdravie čriev a trávenie.

Má octovú chuť, čo je vedľajší produkt fermentačného procesu, ale má komplexnú príchuť zo sladkosti ovocia a iných rastlín, ktoré sa do nej často pridávajú. Medzitým sa svojou perlivosťou podobá na sódu, čo môže byť dôvod, prečo mileniáli pijú tieto trendovejšie alternatívy koly.

Ale kombucha môže mať vysoký obsah pridaného cukru, pričom niektoré značky obsahujú až 4 až 7 čajových lyžičiek cukru na fľašu (čo je stále menej ako kola). Pre porovnanie, odporúčaný príjem cukru na celý deň je 6 čajových lyžičiek alebo menej.

Pretože nápoj nie je pasterizovaný, je dôležité kúpiť kombuchu od kvalitného dodávateľa.

 

#5 Matcha

Matcha je práškový čaj, ktorý sa vyrába z parených listov zeleného čaju, ktoré sa melú na prášok, z ktorého sa dajú pripraviť elegantné nápoje, pečivo alebo krémové dezerty.

Obsahuje epigalokatechín galát (EGCG), ktorý má silné protizápalové a antioxidačné účinky, ktoré chránia bunky pred poškodením. Matcha môže dokonca dodať vášmu mozgu dodatočnú podporu. Niektoré štúdie vďaka jeho kofeínu a zlúčenine nazývanej L-theanín spájajú matchu so zlepšeným reakčným časom, pamäťou a rozsahom pozornosti.

U osôb citlivých na kofeín môže matcha spôsobiť zvýšený srdcový rytmus. Je to tiež prírodné diuretikum, ktoré – u starších dospelých – môže zvýšiť riziko dehydratácie.

 

#6 Ovsené mlieko

Ovsené mlieko sa vyrába z celozrnného ovsa zmiešaného s vodou. Má viac vlákniny ako akýkoľvek mliečny výrobok a je bez mliečnych výrobkov. Na rozdiel od kravského mlieka je ovsené mlieko pre Zem udržateľnejšie, čo mladí ľudia oceňujú tiež. V najmódnejších kaviarňach ho nájdete ako alternatívu ku klasickému mlieku. Rovnako ako kravské, sójové a mandľové mlieko, je toto ovsené bohaté na vitamín D a vápnik, čo sú všetky dôležité živiny, ktoré majú starší dospelí sledovať.

 

#7 Šťavami nasýtený ovos

Aj estetika stravovania môže byť pre mnohých dôležitá. Určite ste si všimli, že keď sa píše o zdravej strave, častokrát sú ponúkané fotky misiek s ovsom a rôznymi farebnými prísadami, najmä ovocím. Ich zmes sa nechá v noci v chladničke, ovos sa nasýti šťavami a ráno sa dá zjesť bez akéhokoľvek varenia.

 

#8 Poke bowls

Poke bowls nemajú doslovný slovenský preklad, pretože „poke“ je z havajčiny a „bowl“ z angličtiny. Poke znamená niečo ako plátok, ukrojiť, bowl je miska. Jedná sa v podstate o misky so zdravými surovinami, častokrát surovými, typicky nakrájanými na malé kúsky a plátky. Podstatné je neprehnať množstvo surovín a nepoužívať omáčky bohaté na cukry a veľa soli, základom pritom má byť mäso z rýb (najmä tuniaka a lososa) a ryža, ale pokojne sa dá vytvoriť aj vegetariánsky variant s tofu.

 

#9 Quinoa (Mrlík čílsky)

Quinoa je celozrnná superpotravina, svete jej existuje viac ako sto druhov. Organizmu dodáva nepreberné množstvo výživných látok, ako sú vláknina, železo, vápnik, horčík, zinok, draslík, vitamíny B, vitamín E či esenciálne mastné kyseliny. Je bez lepku a má vysoký obsah bielkovín v porovnaní s inými podobnými surovinami. Nie je veľa ďalších zŕn, ktoré by sa podobali jej ľahko priesvitnému vzhľadu a nadýchanej chrumkavej textúre.

V stogramovej porcii quinoi sa nachádza asi 7 gramov vlákniny a asi 368 kalórií.

 

 

 

Prečítajte si aj:

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. 1