Enviro a eko Lifestyle

Vyhadzujeme a kupujeme nové. Čo je zlé na fast fashion?

  • 5 júla, 2021
  • 5 min read
Vyhadzujeme a kupujeme nové. Čo je zlé na fast fashion?

Ako je možné, že je v pár eurách zahrnutá ľudská práca, materiál, doprava cez pol sveta a reťazce rýchlej módy napriek nízkym cenám zostávajú v zisku? Bude móda niekedy úplne ekologická a udržateľná? Čo môžeme pre to spraviť my? Odpovede nájdeme v samotnej podstate módneho priemyslu, ako aj v pochopení nášho nákupného správania.

Túžba byť trendy

Móda sa mení. Čo je tento rok in, o rok bude out. Zmena je základom prežitia módneho priemyslu. Hoci to tak vždy bolo, v súčasnosti nemáme štyri kolekcie do roka, ale vitríny obchodov sa menia takmer každý druhý týždeň. S každou ďalšou sezónou nás v obchodoch lákajú nové veci. Akoby kričali: „Kúp si ma.“

Staré oblečenie putuje do výpredaja, aby uvoľnilo miesto novým kúskom. Buď sa predá alebo vyhodí, to je rýchla móda. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia odhaduje, že v roku 2017 skončilo na skládkach 10,2 milióna ton textilu, zatiaľ čo ďalších 2,9 milióna ton bolo spálených.

Práve rýchla móda priniesla najnovšie trendy strednej triede a zároveň zásadne zmenila nákupnú mentalitu. Konzument 21. storočia sa nepýta, či potrebuje 10 nových tričiek alebo koľko mu vydržia. Nezáleží mu na tom, pretože sú lacné a keď budú zlé, nebude mu ich ľúto vyhodiť.

Éra rýchlej módy

Podľa Európskej hospodárskej komisie OSN (UNECE) sa výroba odevov medzi rokmi 2000 až 2014 zdvojnásobila. Priemerný spotrebiteľ začal nakupovať o 60% viac oblečenia než tomu bolo pred pätnástimi rokmi. Napriek tomu nám prakticky každý kus oblečenia nevydrží v skrini ani spolovice tak dlho, ako tomu bolo kedysi.

Neustála produkcia oblečenia v krajinách s lacnou pracovnou silou pre uspokojenie konzumentov západného sveta spôsobuje, že práve móda znečisťuje planétu viac než medzinárodné lety a lodná doprava dohromady. Podľa UNECE, módny priemysel produkuje 20 % globálnej odpadovej vody a 10 % globálnych emisií uhlíka.

Cena nášho komfortu

Továreň v Indonézii. Zdroj: unsplash.com

Čína, India, Bangladéš, továrne na výrobu oblečenia sú od nás vzdialené tisícky kilometrov. Rovnako vnímame ekologické dopady, ako vzdialený problém, niečo čo sa nás netýka. Ľudia, ktorí šijú naše oblečenie, ich deti a rodiny, ktoré žijú v blízkosti tovární pociťujú dopady znečistenia už teraz. Rakovina, časté kožné a respiračné ochorenia, ktorých liečbu si väčšinou nemôžu dovoliť.

Nízka cena, vďaka ktorej si my môžeme kupovať viac oblečenia, priamo súvisí s nízkou mzdou. Kampaň Fashion Checker uvádza, že až 93% značiek neplatí svojim pracovníkom ani životné minimum. Továrne sú častokrát presúvané a umiestnené do krajín s najlacnejšou pracovnou silou, aby spoločnosť dosiahla čo najväčší zisk.

Inzercia

„Z fabriky nedostávam výplatnú pásku. Tvrdo pracujeme, aby sme vyrobili tieto šaty. Pracujeme 12 hodín denne, cez špičku až 24 hodín,“ vyjadrila sa portál Fashion Checker pracovníčka z Indie.

Udržateľná len na oko?

Hoci sa väčšina popredných fast fashion značiek snaží zaviesť určité zmeny, ktoré by mohli viesť k zlepšeniu situácie, napríklad balenie objednávok do recyklovateľných plastov alebo využívanie organickej bavlny takmer polovica dámskeho oblečenia predávaného na britských online portáloch  je vyrábaná z nových plastov.

„Stále však existuje zásadný problém s obchodným modelom rýchlej módy, kde sú príjmy založené na predaní čo najväčšieho množstva produktov, a preto musia maloobchodníci neustále ponúkať nové kolekcie. Bolo by nereálne očakávať, že spotrebitelia zrazu prestanú nakupovať vo veľkom,“ pre UNEP vysvetľuje Patsy Perry, odborná asistentka pre marketing módy na univerzite v Manchestri.

Ako môžeme prispieť k zlepšeniu situácie my? Tvrdenie, že ekológia je len pre bohatých je mýtus. Ak sa pri kupovaní oblečenia uskromníme, pomôžeme nielen planéte, ale aj ušetríme.

Nakupujme menej

„V podstate najdôležitejšie je nakupovať menej,“ pre BBC sa vyjadrila ekologická aktivistka Tolmeia Gregory. Tvrdí, že sa musíme zbaviť celej kultúry nakupovania oblečenia pre konkrétne príležitosti, ako sú párty alebo oslavy.

Nakupovať len oblečenie, ktoré skutočne potrebujeme je najekologickejšie, najekonomickejšie a zároveň aj najťažšie. Ak sa rozhodneme kupovať nové oblečenie, dbajme na kvalitu, udržateľnosť ale aj pôvod oblečenia.

„Hľadám konope, ľan alebo organickú bavlnu, ktorá spĺňa Globálny štandard pre organický textil alebo Iniciatíva za lepšiu bavlnu – aj keď nie sú dokonalé,“ vysvetľuje.

Ak na nákup, tak do sekáča

Doba, kedy boli secondhandy pre chudobných je už dávno preč. Ak chceme nakupovať ekologicky, najlepšie je využiť už nosené oblečenie. Týmto spôsobom neprispievame k produkcii nového oblečenia a šetríme prírodné zdroje. Oblečenie, ktoré sa nám už nepáči, môžeme dať prešiť- teda upcyklovať a vyrobiť z neho trendy kúsky.

„Použité oblečenie dáva odevom druhý život a spomaľuje cyklus rýchlej módy,“ hovorí Fee Gilfeather, odborník na udržateľnú módu v charite Oxfam, „takže by som povedal, že secondhand je vlastne jedným z riešení problému nadmerného konzumu.“

About Author

Maria Mihalikova

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings