Ekonomika a Biznis Osobné financie TOP články redakcie

Kde zarobiť pár eur navyše? Dajte si pozor na ponuky práce z domu, mnohé sú podvod

  • 25 júla, 2022
  • 8 min read
Kde zarobiť pár eur navyše? Dajte si pozor na ponuky práce z domu, mnohé sú podvod

Práca z domu je pojem, ktorý sa na rôznych webových stránkach vyskytuje už roky, teraz ho s určitosťou čaká signifikantný nárast.

Skladanie pier, vypĺňanie dotazníkov, klikanie na reklamy, písanie článkov pre neznáme webstránky, telefonovanie náhodne vybraným ľuďom so zámerom predať im produkt alebo službu. Tieto a mnohé ďalšie činnosti sa dajú robiť bez konvenčného pracoviska a patria medzi najčastejšie práce, ktoré sa robia takzvane z domu.

Ľudí láka možnosť zarobiť si peniaze bez toho, aby museli dochádzať na pracovisko a míňať tak ďalšie peniaze na dopravu a stravovanie.

Realita stojaca za ponukami práce z domu je ale oveľa tvrdšia než práca, ku ktorej sa možno zaviazať. Vo veľkom množstve prípadov nedostanete peniaze vôbec, hoci prácu predsa len vykonáte.

INZERCIA

Ako nám prezrádza graf z Google Trends, vyhľadávanie frázy práca z domu sa od marca 2020, teda od času príchodu covidu, výrazne zvýšilo – a veľmi zásadným spôsobom. Len počas jediného mesiaca sa na Slovensku vyhľadávanie tejto frázy znásobilo.

INZERCIA

Mohla za to vtedajšia situácia, koronakríza, ktorá nútila ľudí zostávať doma, častokrát s iba zlomkom svojej tradičnej mzdy. Tento trend však pretrváva – ľudia musia hľadať nové spôsoby, ako zarobiť peniaze a prirodzene ich hľadajú na internete.

Celkom realisticky možno predpovedať, že tento trend bude rastúci aj naďalej a budú na neho reagovať aj jednotlivci a firmy, ktoré takúto prácu ponúkajú. Zatiaľ, čo niektoré môžu ponúkať reálnu prácu za reálne peniaze, mnohé, ako je tomu aj dnes, stavajú svoj biznis na špekulácii a svojich pracovníkov nevyplácajú.

Inzercia

Ak sa už rozhodnete pristúpiť na prácu z domu pre nejakú firmu či jednotlivca, mali by ste mať veľmi jednoznačne ujasnené najmä nasledovné body:

  • čo je presne náplňou práce a aký je predpokladaný denný čas venovaný jej plneniu;
  • či firma ponúka pevný plat alebo provízny systém a v akých intervaloch ho vypláca;
  • či je pri províznom systéme reálne dosiahnuť sľubovaných odmien;
  • či je zmluva medzi vami a zamestnávateľom zrozumiteľná, jednoznačná a právne korektná;
  • či práca zodpovedá sľubovaným mzdám.

 

Najčastejšie podvody a problémy

V praxi sa často stretávame so situáciou, že pracovník sa zaviaže napríklad k marketingovému predaju služieb či produktov cez telefón, pričom prácu musí vykonávať nielen z vlastného domu, ale aj zo svojho mobilu. Vznikajú mu tak náklady na prevádzku telefónu a je navyše veľmi pravdepodobné, že sa mu nepodarí predať toľko produktov a služieb, aby vôbec tieto náklady vykryl.

Okrem toho množstvo firiem funguje tak, že si najprv musíte dané produkty zakúpiť, čo môžeme považovať za jednoznačný podvod a špekuláciu.

V prípade manuálnej práce je potrebné myslieť na to, že mnohé firmy majú veľmi špekulatívny biznis model a hoci spočiatku tvrdia opak, napokon si materiál musíte od nich zakúpiť s prísľubom, že po zhotovení finálneho produktu od vás firma tieto produkty odkúpi za vyššiu cenu. Veľmi pravdepodobne sa takto iba zbavuje nadbytočného materiálu a napokon od vás nič neodkúpi a vy zostanete doma s niekoľkými stovkami pier, balíčkov, stojanov alebo iných celkom nepredajných produktov.

Vypĺňanie ankiet, klikanie na reklamu či odpovedanie na rôzne dotazníky sa zdá byť ako pomerne jednoduchá práca, za ktorú niekedy sľubujú jednotkovú cenu až 5 €. Každý, kto sa trocha zamyslí, ale musí sám vyhodnotiť, že dostať päť eur za vyplnenie nejakého anonymného dotazníka je úplný nezmysel. Náklady na vyplnenie tisíc dotazníkov by pre túto firmu predstavovali až 5-tisíc eur, pritom tisíc respondentov pre väčšie prieskumy nie je žiadna vzorka. Aj keby ste za jeden takýto dotazník mali dostať symbolické jedno euro, napokon zistíte, že nárok na vyplatenie odmeny máte až vtedy, keď váš kredit dosiahne 50, 100 či 200 eur. Väčšina ľudí po niekoľkých dotazníkoch zistí, že im za to tieto peniaze nestoja a tých zopár eur prenechajú firme, ktorá ich zverbovala na prácu z domu.

 

Otázkou je, aká práca z domu sa dá teda robiť, keď všetky ponuky na prácu z domu sú v skutočnosti rizikové, podozrivé alebo doslovne podvod. Samozrejme, nejedná sa o všetky ponuky práce z domu, niektoré môžu skutočne ponúkať solídne firmy, ktoré s externými pracovníkmi počítajú aj vo svojom biznis modeli.

 

Zamyslite sa, čo viete spraviť sami

Zmysluplnejšie je ale nájsť iný spôsob, ako si privyrobiť – najlepšie taký zárobok, ktorý je závislý iba na vás. Môže ísť napríklad aj o predaj vecí, ktoré máte doma, ale dlhodobo ich nevyužívate či sa stali nadbytočnými. Vôbec konsolidácia majetku môže priniesť veľa dobrého, ak si všetko dobre spíšete, rozumne naceníte a vezmete do úvahy čas, ktorý vás tento miniprojekt bude stáť. Nemusíte hneď predávať televízor, ale možno sa vám v šuflíkoch povaľujú staršie telefóny, ktoré by iných potešili. Možno máte v šatníku oblečenie, ktoré je stále vhodné pre online second hand. Alebo máte v garáži odložených niekoľko štvorcových metrov pekných obkladov, ktoré práve teraz využije niektorý zo susedov.

Predaj nadbytočného majetku, samozrejme, nie je jediný spôsob zarábania z domu.

Možno je toto príležitosť naučiť sa podnikať a outsourcovať služby. Koľkí Slováci sa bijú do pŕs a tvrdia, akí sú vo svojej práci dobrí, lepší ako ostatní a že by sa o nich firmy len tak pobili, keby prišli o súčasnú prácu. Je príležitosť, aby dokázali, že neklamú a nemajú len prehnané sebavedomie – ak sú vo svojej práci dobrí, určite vedia svoje znalosti ponúknuť ako externý dodávateľ. Dnes už možno outsourcovať skoro všetko.

Ďalším spôsobom zárobku môže byť výroba a predaj hand-made produktov. Všetky poznáme portál Sashe, lenže podobných je viac a pokojne sa môžete vydať do týchto vôd podnikania aj bez platformy pre predaj. Facebook Marketplace, rôzne inzertné portáli, to všetko je tu pripravené pre vás, častokrát celkom zadarmo.

 

Čím viac, tým lepšie. Aj práce.

Nebojte sa pritom veci, ktorá znie veľkolepo, ale ide v skutočnosti o niečo celkom triviálne: diverzifikácia príjmov. To znamená mať príjem z viacerých činností, ktoré sú úplne nezávislé. Teda nie od jedného zamestnávateľa a jednej činnosti. Tento princíp vám zabezpečí o niečo pokojnejší spánok, pretože ak jeden z príjmov z akýchkoľvek dôvodov vypadne, stále tu budete mať ďalšie.

Podstatou tohto príspevku je motivovať vás k tomu, aby sme sa nespoliehali na iných, ale nachádzali spôsoby ako zarobiť z domu sami. Vlastnou hlavou a vlastnými silami. Zbavte sa naivity, že vám niekto dá peniaze za prácu, pri ktorej vás nemôže kontrolovať, namiesto toho vezmite zodpovednosť do vlastných rúk a takmer určite príde na spôsoby, ako problémy s nízkym príjmom využiť na vybudovanie nezávislosti.

V súčasnosti (leto 2022) máme napríklad otvorený nábor nových autorov pre titul UnitedLife.sk.  Ak si myslíte, že máte schopnosti písať pre náš web príspevky z tematických okruhov film, seriál, biznis, ekonomika, peniaze, aktívny životný štýl či podnikanie, ozvite sa nám na adresu kariera@unitedlife.sk a zistite viac. 

 

Mladí sú slabí v domácich prácach, mnohí ani nevlastnia náradie či nevedia opraviť záchod

Zabudli sme byť nezávislí, teraz máme šancu to napraviť

 

Homeoffice nie je pre každého. 20 fotiek, ako vyzerá reálna „práca na doma“

Špehovanie cez mobil je na vzostupe, obeťami sú najmä ženy

 

 

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings