História masovej výroby

Masové produkty sa začali objavovať vo svete koncom 19. storočia v čase, keď populácia začala rásť mnohonásobne rýchlejšie vďaka vedecko-technickej revolúcii. V automobilovom priemysle bol pionierom masových produktov Henry Ford (zakladateľ automobilky Ford) a prvé masovo vyrábané vozidlo malo názov „Model T“.      Ideou Henryho Forda bolo zmeniť celé odvetvie, ktoré dovtedy vyrábalo iba kusové série automobilov. A to sa mu aj podarilo – sprístupnil […]

Autor
Dátum zverejnenia 13. augusta 2014
Obsahuje nasledovné témy , , , ,

Filip Orth
Študent Santa Clara University, Freelancer
Bratislava, Slovensko

Masové produkty sa začali objavovať vo svete koncom 19. storočia v čase, keď populácia začala rásť mnohonásobne rýchlejšie vďaka vedecko-technickej revolúcii. V automobilovom priemysle bol pionierom masových produktov Henry Ford (zakladateľ automobilky Ford) a prvé masovo vyrábané vozidlo malo názov „Model T“.

 

   Ideou Henryho Forda bolo zmeniť celé odvetvie, ktoré dovtedy vyrábalo iba kusové série automobilov. A to sa mu aj podarilo – sprístupnil automobil širokým masám, pretože si ho už mohli dovoliť. Až do započatia výroby vozidla „Model T“ bol automobil symbolom vyššieho spoločenského postavenia, mohli si ho dovoliť len horné vrstvy obyvateľstva. Spustením masovej výroby už nebol len doménou bohatých ľudí, ale stal sa bežnou súčasťou strednej triedy.

   V tom čase (1896-1930) pôsobilo v USA približne 1 800 automobilových spoločností, v krízových rokoch 1928-37 však veľa z nich zbankrotovalo. Ford prežil práve vďaka masovej výrobe, keďže svojim automobilom „Model T“ zaviedol pásovú výrobu. V tomto čase nielenže zamestnal tisíce ľudí, ale aj umožnil, aby si toto auto mohli dovoliť aj jeho robotníci vo fabrikách. Jeho veľkou výhodou bola totiž veľmi nízka cena. V tom čase išlo o veľký pokrok. “Model T” bol skromný, praktický a jednoduchý automobil vyrobený z pevných materiálov a štandardizovaných súčiastok.

   Ford nebol jediný, kto spustil v masovej výrobe revolúciu. Neskôr vznikli mnohé ďalšie “massproduktové” firmy, ako napríklad Procter & Gamble alebo Unilever. Tieto dve spoločnosti pôsobili hlavne v potravinárskom segmente a na trhu s domácimi chemickými prostriedkami.

   Vedecko-technický rozvoj pomohol vytvoriť príležitosti pre mnohých, nielen pre bohatú časť obyvateľstva, a tak masové produkty postupne začali prenikať do všetkých oblastí podnikania. Produktový priemysel sa neskôr zväčšil natoľko, že väčšinu dnešných produktov vlastnia práve masovoproduktové spoločnosti.

   Podľa môjho názoru sa bude masovoproduktový priemysel v budúcnosti viac koncentrovať a konsolidovať s tým, že bude mať väčší podiel na trhu. Tento názor podporuje aj Olduvaiova teória, podľa ktorej má byť industriálna doba od roku 1930 do 2030. Vývoj nových produktov vytvorí pre ich materské spoločnosti širokú škálu produktov.

S masovými produktmi prišiel aj ďalší fenomén a to vertikálna a horizontálna integrácia. Podľa vertikálnej integrácie spoločnosti vyrábajúce masové produkty najprv získavajú dominantné postavenie na trhu a neskôr odkupujú konkurenčné spoločnosti za účelom získania monopolného postavenia. Pri horizontálnej integrácii celý proces okolo služieb alebo výrobku ovládajú spoločnosti naviazané na toho istého vlastníka, čím dochádza ku kontrole výrobných procesov a ceny.

   Na záver by som chcel zdôrazniť prínos masových produktov pre dnešnú spoločnosť. Tým najväčším je azda to, že masové produkty umožnili, že i v tej najviac odľahnutej krajine máme k dispozícii výrobky, ktoré sú globálne prezentované a zákazníkom ľahko rozoznateľné.

 Filip Orth

Adventný koncert 2019

Investigatíva od Tamba Bay Times

Floridský Clearwater sa mení na prvé scientologické mesto na svete

Podľa magazínu Time scientologická cirkev postupne zaberá celé mesto v USA, nakúpila pozemky za milióny dolárov.

18. novembra 2019

VEDA A TECHNOLÓGIE

Je tento svet skutočný? Možno žijeme v simulácii, špekulujú vedci (video s titulkami)

Ak žijeme v simulácii riadenej akousi mimozemskou civilizáciou, ako to dokázať? A dá sa to vôbec? Touto otázkou sa zaoberalo už niekoľko vedcov a prišli s niekoľkými zaujímavými hypotézami, ktoré elegantným spôsobom zhrnul TED-Ed.

18. novembra 2019

Ford Mustang Mach-E

Mustang na baterky je realitou. Elektrické SUV s ikonickým názvom nemá kľučky a má dojazd 600 kilometrov

Ford predstavuje novodobú alternatívu modelu Mustang.

18. novembra 2019

Úplne nové Ferrari prekvapuje menom, dizajnom aj technikou. Legendárne Dino je späť

Do portfólia značky Ferrari sa zaraďuje úplne nový model.

17. novembra 2019

Čínsky priemysel expanduje do Európy, zaplaví nás Aiways lacnými autami?

Zaznamená elektrické SUV úspech?

14. novembra 2019

Ani miliardári sa nevedia zhodnúť na budúcnosti

Kapitalizmus ako ho poznáme je mŕtvy, socializmus začína byť opäť hrozbou

Rastie všeobecný tlak na zriadenie akéhosi „socialistického kapitalizmu“.

13. novembra 2019

600-koňové Audi RS Q8 predviedlo pozoruhodnú jazdu a stalo sa najrýchlejším SUV v Zelenom pekle

Doterajšiemu držiteľovi rekordu nadelila novinka až 12 sekúnd.

12. novembra 2019

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019