Bezpečnosť na internete
Čo deti vyhľadávajú na internete a ako ich chrániť pred nevhodným obsahom?
Pätina všetkých vyhľadávaní na internete prebehne na YouTube, viac ako šport deti zaujímajú hudba a hry.
Nová štúdia Safe Kids bezpečnostnej spoločnosti Kaspersky odhalila, o aký online obsah mali deti počas tohto leta najväčší záujem. V rámci tohto obdobia sa podarilo aplikácii TikTok predbehnúť WhatsApp v rebríčku aplikácií, na ktorých deti strávili najviac času. Popularita Instagramu medzi deťmi zaznamenala pokles, zatiaľ čo sa záujmu tešila medzinárodná pesničková súťaž Eurovízia. No a videohra Brawl Stars predbehla v popularite online hru Roblox.
Videá a hry
Deti, ktoré používajú zariadenia so systémom Android, strávili najviac času na YouTube (32,9 %). Toto leto sa na druhom mieste umiestnil TikTok (19 %), ktorý tak predbehol WhatsApp (16 %) na treťom mieste. Ide o zmenu trendu pozorovaného od novembra 2020 do apríla 2021, kedy podiel používania TikToku bol na úrovni 14,9 %, zatiaľ čo WhatsAppu na 18,1 %.
Deti, ktoré sledovali videá a YouTube, sa zaujímali najmä o otázky týkajúce sa videohier (32,3 %), s ktorými úzko súvisia tzv. Let’s Play videá (ide o videozáznam priebehu hrania videohry). Medzi najobľúbenejšie „Let’s Players“ patrili anglicky hovoriaci SSundee a MrBeast Gaming. Najobľúbenejšou hrou bol počas leta Minecraft (25,9 %), a hre Brawl Stars (4,9 %) sa podarilo predbehnúť hru Roblox (4,6 %).
Vedie YouTube, hudba je viac ako šport
Druhým kľúčovým trendom medzi deťmi bola hudba. Takmer pätina všetkých internetových vyhľadávaní na videoplatforme YouTube (18,4 %) bola venovaná interpretom a klipom. Najobľúbenejšou skladbou tohto leta bola skladba Astronaut In The Ocean v podaní kapely Masked Wolf, zatiaľ čo najpopulárnejšími interpretmi sa stali Ariana Grande a Lil Nas X.
Zaujímavosťou je, že medzinárodná pesničková súťaž Eurovízia sa stala populárnou aj medzi deťmi a teenagermi. Tohtoroční víťazi, talianska skupina Måneskin, sa stali jednou z najpopulárnejších tínedžerských skupín na celom svete. Na YouTube deti najčastejšie vyhľadávali ich piesne Beggin‘, I WANNA BE YOUR SLAVE, ako aj víťaznú pieseň Eurovízie ZITTI E BUONI.
Z ďalších online trendov je dôležité spomenúť prudký nárast popularity nových hračiek Simple Dimple a Pop It. Vznikajú k nim aj hudobné skladby, zaznamenali virálne šírenie na TikToku, a takisto sa aj na YouTube objavilo množstvo recenzií na tieto hračky.
Vo všeobecnosti sa ukazuje, že hudba deti zaujíma viac než šport.
Ako deti ochrániť pred nevhodným obsahom?
Ak chcete deťom zabezpečiť pozitívne online zážitky, spoločnosť Kaspersky, ktorá štúdiu realizovala, rodičom odporúča:
- Spolu surfujte po internete a učte sa spoločne. Zistite, kde v online priestore trávia deti svoj čas a preskúmajte, ako ich čo najlepšie ochrániť.
- Zvážte stiahnutie aplikácií rodičovskej kontroly a porozprávajte sa s deťmi o tejto téme, aby ste im vysvetlili, ako tieto aplikácie fungujú a prečo ich potrebujú, aby boli v online priestore v bezpečí.
- Venujte viac času komunikácii s deťmi o online bezpečnostných opatreniach. Povedzte svojim deťom, čo nesmie byť za žiadnych okolností zverejnené na internete a prečo.