Ľudia

Budú dvaja dalajlámovia? Ako to dopadne s Čínou a Tibetom je čoraz horúcejšia otázka!

  • 3 februára, 2023
  • 4 min read
Budú dvaja dalajlámovia? Ako to dopadne s Čínou a Tibetom je čoraz horúcejšia otázka!

Dalajláma, Tenzin Gyatso, je tradičnou náboženskou a dočasnou hlavou tibetských budhistov.

Hlavou štátu sa stal vo veku 15 rokov v roku 1950, v tom istom roku, keď čínske jednotky obsadili Tibet.

Dalajláma viedol rokovania s čínskymi predstaviteľmi o tibetskej samospráve s malým úspechom.

V roku 1959 po neúspešnom povstaní proti čínskej nadvláde utiekol z Tibetu do exilu v Indii.

INZERCIA

V priebehu rokov dalajláma pokračoval v lobovaní za samovládu v Tibete.

Tibeťania na celom svete ho uctievajú ako svojho duchovného vodcu a kultúrnu ikonu.

Precestoval celý svet, zúčastnil sa meditačných konferencií, prednášal prejavy na univerzitách a v parlamentoch.

Stretával sa s ľuďmi zo všetkých oblastí, od generálnych riaditeľov cez hollywoodske hviezdy, až po hlavy štátov.

 

Jeho Svätosť štrnásty dalajláma, Tenzin Gyatso. Zdroj: tibetmuseum.org

 

V roku 1989 dostal Nobelovu cenu za mier

Čínski predstavitelia ho hanobili ako „vlka v mníšskom odeve“, ktorý sa snaží zničiť suverenitu krajiny presadzovaním nezávislosti.

Dalajláma tvrdí, že neobhajuje nezávislosť, ale chce autonómiu, ktorá by Tibeťanom umožnila zachovať si svoju kultúru, jazyk a náboženstvo.

Hoci dalajláma stojí na čele tibetskej exilovej vlády, ktorú neuznáva žiadna krajina, jeho recepcie a stretnutia so svetovými lídrami vyvolali zo strany Číny prísne odsúdenie.

Čína je precitlivená na nepokoje a separatizmus vo svojich pohraničných regiónoch.

Číňania majú pocit, že stretnutia so zahraničnými hlavami štátov dáva dalajlámovi politickú dôveryhodnosť, ktorú si nezaslúži.

Pre Čínu je Tibet citlivou základnou otázkou.

Číňania považujú za neprijateľné, keď vidia, že s dalajlámom sa zaobchádza ako s VIP alebo dokonca ako s hlavou štátu, pretože to považujú za výzvu pre národnú suverenitu Číny a nárok na Tibet.

 

 

Kontrola dalajlámu

Na oslabenie kultúrnej a náboženskej identity Tibeťanov, je pre Čínu kľúčom kontrola dalajlámu.

A preto chce Čína rozhodnúť, kto bude ďalším dalajlámom.

Inštitúcia dalajlámu siaha až do roku 1400 a stojí na pilieri reinkarnácie.

Tibeťania veria, že dalajláma má kontrolu nad jeho znovuzrodením a môže si vybrať telo, do ktorého sa reinkarnuje.

Predchádzajúci dalajláma zomrel v roku 1933 a trvalo štyri roky, kým sa našiel jeho nástupca.

Úlohou lámov budhizmu je nájsť svojho nástupcu.

Čína však chce tento proces kontrolovať a vymenovať poddajného dalajlámu.

 

Čína anektovala Tibet

V roku 1950 Čína anektovala Tibet – narušili jedinečnú identitu krajiny, zasahovali do tibetského budhizmu a útočili na kláštory.

Keď Čína anektovala Tibet, dalajláma v roku 1959 utiekol do Indie s asi tisíckou nasledovníkov.

V súčasnosti sídli tibetská exilová vláda a dalajláma v Dharamsale, ktorá sa nachádza v severnej Indii.

Čína však neuznáva jeho autoritu.

Dalajláma sa vyjadril, že jeho nástupcom môže byť aj žena.

Tradične si dalajláma vyberie svojho nástupcu a pred smrťou svojim pomocníkom povie, kde majú hľadať dieťa, ktoré bude jeho reinkarnáciou.

 

Dvaja dalajlámovia

Tentoraz nemusí byť nástupníctvo také jednoduché a svet môže skončiť s dvoma dalajlámmi, jedného si vyberie Čína a druhého Dharamsala.

Čína považuje dalajlámu za separatistu, ktorý sa snaží oddeliť Tibet od Číny.

Peking nalial miliardy dolárov a rozbil tradičný tibetský mníšsky rád stavbou čínskych tovární.

Čína vie, že jej zovretie v Tibete môže byť ešte pevnejšie, ak sa jej podarí vybrať ďalšieho dalajlámu, ktorý by bol po krvi Tibeťan a duchom Číňan.

Peking nazval budhizmus starovekým čínskym náboženstvom a Tibeťania boli uväznení za to, že si na steny zavesili fotografie dalajlámu.

Duchovný vodca vie o čínskom pláne a v roku 2011 povedal, že konečnou autoritou nad jeho nástupcom je on, a nie čínski komunisti.

About Author

Natália Jančušková

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings