Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

BMW 330d xDrive Touring: Rodinné auto pre milovníka adrenalínu

Vyskúšali sme nové BMW radu 3 vo variante Touring, ktoré je oveľa viac, ako len výkonné kombi. Je to priestor zábavy a adrenalínu pre otca rodiny, bezpečný kokpit pre deti, pohodlné kreslo pre manželku. Tieto svety by sa za bežných okolností spojiť nedali, ale v Mníchove sa nevyrábajú len tak hocijaké autá.   Agresívny dizajn… View Article

Vyskúšali sme nové BMW radu 3 vo variante Touring, ktoré je oveľa viac, ako len výkonné kombi. Je to priestor zábavy a adrenalínu pre otca rodiny, bezpečný kokpit pre deti, pohodlné kreslo pre manželku. Tieto svety by sa za bežných okolností spojiť nedali, ale v Mníchove sa nevyrábajú len tak hocijaké autá.

 

Agresívny dizajn vyjadruje technologickú vyspelosť

BMW 330d xDrive Touring je krásne vozidlo, ktoré nemôžete nemilovať. A keď si k nemu ešte neviete nájsť cestu, jednoznačne odporúčame, aby ste si sadli za jeho volant a najazdili aspoň stovku kilometrov. BMW radikálnym spôsobom modernizovalo charakter svojej modelovej rady 3, už to nie sú tie malé športové sedany pre chlapcov, ktorí auto dostávajú k osemnástym narodeninám. Sú to stroje, ktoré splnia nároky dospelých vodičov na bezpečnosť, dizajn, kultivovanosť motorov, jazdný pôžitok a vôbec všetko ostatné, čo robí dobré autá.

 

Na aktuálnej generácii vozidiel BMW radu 3 nepochybne ako prvé zaujmú agresívne nadizajnované svetlomety. Sú výsledkom dlhoročnej evolúcie dizajnu najpopulárnejšieho modelu z Mníchova; stavajú na výraznosti, na športovom charaktere a ostro rezanými rysmi naznačujú technologickú vyspelosť celého automobilu. Široká a pomerne dlhá kapota dáva tušiť o zaradení vozidla do prémiovej kategórie a to isté platí aj o celej siluete z profilu a zadných partiách. Aj napriek tomu, že sa pozeráme na kombi, nemôžeme pochybovať o jeho športových ambíciách a o tom, že sa chce zavďačiť aj ľuďom, ktorí už majú odjazdené nejedno dobré auto.

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

AVIS Maxirent
BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

 

Interiér ako v limuzíne radu 7

Interiér je veľkorysý po každej stránke. Priestor je až prekvapivo veľký, medzi predné sedadlá sa dokonca vošiel plnohodnotný stredový tunel s masívnou lakťovou opierkou a ovládacím rozhraním iDrive. V BMW radu 3 stále nachádzame klasickú ručnú brzdu, čo určite poteší všetkých fanúšikov poctivého motorizmu – a ani skutočnosť, že sa tesne vedľa páky brzdy nachádza volič automatickej prevodovky, neuberá na radosti.

 

Trocha zamrzí, že celá palubná doska je z plastu, navyše nie veľmi mäkkého, takže na dotyk môže pôsobiť lacným dojmom. Oceňujeme však textúru kože, ktorou sa docielil celkom dobrý vizuálny efekt prémiovosti. Uprostred palubnej dosky je umiestnený displej zakomponovaný do pomerne tenkého tela, vyzerá ako tablet. Displej nie je dotykový, ale prostredie systému iDrive sa dá veľmi pohodlne a intuitívne ovládať cez kruhový ovládač na dosah pravej ruky.

 

Zaujímavosťou je, že tento ovládač BMW používa už roky bez výraznejšej inovácie – tá ani nebola potrebná, pretože je ergonomicky dokonalý, jednoducho sa používa a vodič sa naň nemusí ani raz pozrieť. Jednou z menších, za to veľmi praktických inovácií, je prítomnosť dotykového touchpadu priamo na tomto ovládači. Vďaka nemu môžete napríklad písať písmená prstom a rýchlejšie tak zadať do navigačného softvéru adresu cieľovej destinácie.

 

Čo určite ešte stojí za zmienku, je ohromný batožinový priestor. Po sklopení zadných sedadiel máte k dispozícii až 1500 litrov priestoru, čo nájde v každodennom živote časté uplatnenie. BMW je nám veľmi sympatické aj preto, že jeho batožinové priestory sú vždy funkčné. Inak to nie je ani pri modeli 330d Touring – pre použitie sú pripravené variabilné priečky, sieťky, rozdelené priestory pod podlahou a rolovacie poschodie, ktoré je pripevnené na pevnom ráme karosérie, nie na veku kufra – preto sa toto poschodie nenakláňa, keď je kufor otvorený.

 

V interiéri vozidla na nového majiteľa čaká celá paleta moderných funkcií. Za všetky si, samozrejme, musí priplatiť. Parkovacie kamery a senzory sú štandardom, ktorým sa BMW neodlišuje od takého lacnejšieho Hyundaiu – páči sa nám však funkcia pohľadu z vtáčej perspektívy, je užitočná a funguje veľmi spoľahlivo. Našu pozornosť tiež zaujali všetky tie detaily, ktoré majú podiel na vyššej bezpečnosti počas jazdy – vibrovanie volantu pri náhodnom vybočení z jazdného pruhu, farebný head-up displej s prehľadnou grafikou, nastaviteľným obrazom a skvelými navigačnými pokynmi, automatické predné LED svetlá, krásne funkčný adaptívny tempomat, pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom; ďalej dažďový senzor, veľmi rýchlo reagujúca automatická klimatizácia a vyhrievanie sedadiel, adaptívny M podvozok, stmavovanie spätného zrkadla, upozorňovanie na objekt v slepom uhle a mnoho mnoho ďalšieho.

A to najlepšie je, že celý systém iDrive je lokalizovaný do perfektnej slovenčiny, nikde ani jediná chybička.

 

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

 

Radosť z jazdy na niekoľko spôsobov

Jazdné režimy. To je to, čo určuje charakter jazdy a je úplne jedno, aký motor pracuje pod prednou kapotou. Za týmto odvážnym tvrdením si stojíme, pretože BMW jeho pravdivosť dokazuje každým jedným jediným modelom vo svojom portfóliu.

 

BMW 330d xDrive Touring je jeden z najlepších príkladov toho, ako výrazne jazdné režimy ovplyvňujú správanie vozidla. Štandardný režim Comfort je ideálom, ktorý si budete vyberať najčastejšie. Udržiava spotrebu nafty v rozumných úrovniach, my sme počas testu namerali veľmi priaznivých sedem a pol litra na sto kilometrov.

 

Najlepšie sa vlastnosti takmer 3-litrového naftového motora prejavujú v režimoch Sport a Sport+. Rozdiel medzi Sport a Sport+ je v tom, že vo variante plus sa vypne stabilizačný systém ESP, vďaka čomu je možné užiť si hmotnosť a rozmery vozidla bez akýchkoľvek obmedzení a elektronickej korekcie šmykov. Motor s objemom valcov 2993 cm3 má maximálny výkon ohromujúcich 259 konských síl (190 kW), ktoré je schopný dodať pri 4000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment podáva pri trocha nižších otáčkach (je to predsa nafta, pri 1500-3000 ot./min.), dosahuje úroveň krásnych 560 Nm. To je hodnota, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani Bentley Continental so 6-litrovým motorom (hoci ten papierovo dosahuje ešte o 90 Nm viac).

 

Spojenie maximálneho výkonu a silného krútiaceho momentu dáva dokopy veľmi pekný údaj o zrýchlení, z pokoja na 100 km/h automobil vystrelí už za 5,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je už štandardne elektronicky obmedzená na 250 kilometrov za hodinu.

 

Jazdný mód Eco Pro je ukážkou toho, že aj silný naftový motor môže byť kultivovaný, tichý, úsporný a – slabý. Tento jazdný režim je o šetrení paliva, informuje vodiča priamo pri tachometri, kedy sa batéria nabíja (princípom rekuperácie energie pri brzdení) a kedy sa vybíja. Je to užitočná pomôcka, ktorou je možné dosiahnuť lepšie výsledky o priemernej spotrebe. V tomto režime sa motor skutočne správa spomalene a menej akčne, akoby mu klesol objem valcov na polovicu. Stále má však dostatok sily na to, aby vás trocha zatlačil do sedadiel alebo aby ste mohli v okamihu zrýchliť pri zaraďovaní sa do pruhu pri vjazde na diaľnicu.

 

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

 

Skvelé vozidlo za primeranú cenu

BMW 330d xDrive Touring v úrovni výbavy 7LD Sport Line je úžasný automobil, ktorý sme z redakčného testu vracali s veľkou nevôľou. Chceme ho ako služobné i súkromné auto, ako automobil na zábavu, s ktorým budeme jazdiť po Slovakia Ringu, a aj ako bezpečnú loď pre naše deti. Áno, základná cena vozidla bola 50 500 eur a za doplnkovú výbavu si predajca pýta ďalších 23 507 eur, ale tých dokopy 74-tisíc je suma, ktorá vystihuje skutočnú hodnotu vozidla. Na záver doplníme zaujímavú skutočnosť, že za tieto peniaze vám BMW dá aj balík služieb BMW Basic Service Inclusive na 5 rokov alebo 100-tisíc kilometrov.

 

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž

BMW 330d xDrive Touring (test, 2016) | Foto: Erik Stríž