Enviro a eko Lifestyle Veda a technika

Ako technológie robia módu udržateľnejšou?

  • 25 decembra, 2022
  • 7 min read
Ako technológie robia módu udržateľnejšou?

V poslednom desaťročí sa sociálnych sietí zmocnila módna revolúcia. Módnemu priemyslu už dávno bliká výstražné svetielko, preto musí akútne zapojiť inovatívne technológie nielen do procesu výroby.
Technologické riešenia siahajú od biotechnologických textílií až po prediktívne analýzy. Ak sa spoja, môžu urobiť módu udržateľnejšou a transparentnejšou.

Hashtag #sustainablefashion prudko vzrástol na popularite

Udržateľnosť definuje súčasný duch doby a zasahuje do všetkých aspektov života – najmä tým, čo nosíme. Spotrebitelia neustále ovplyvňujú módny priemysel. Požadujú zmenu paradigmy smerom k udržateľnosti, etickým praktikám a transparentnosti. Podľa údajov spoločnosti Heuritech hashtag na sociálnych sieťach #sustainablefashion prudko vzrástol na popularite, za 3 roky od roku 2018 o 1000 %.

Módny priemysel počúva a prechádza na tento nový štandard, aby uspokojil zákazníkov a získal si ich dôveru. Podľa správy o udržateľnosti Global Fashion Market Place je 82 % značiek presvedčených, že potrebujú udržateľný rozvoj podnikania a podporu inovácií. Uvedomili si, že marketing a všeobecné vyhlásenia spojené s greenwashingom nestačia. Postupne začínajú implementovať udržateľnosť do každého aspektu svojho podnikania, od materiálov, ktoré používajú, cez výrobné procesy až po recykláciu svojich produktov. A kľúčová vlastnosť? Technológia.

Moderné technológie a 3D návrhy tvoria budúcnosť módneho priemyslu. Zdroj: Pexels.com

Všetko sa začína od zdroja

Syntetické vlákna sú hlavným prispievateľom k znečisteniu.  Nielenže sú biologicky neodbúrateľné, ale pri ich výrobe je potrebné použiť nebezpečné chemikálie. Pri finálnom umývaní v konečnom dôsledku uvoľňujú škodlivé mikrovlákna do našich vodných systémov. Podobne ako polyester sú vyrobené z petrochemických látok, čiže sú závislé od fosílnych palív. Tie škodia životnému prostrediu kvôli emisiám metánu a CO2, narušeniu voľne žijúcich živočíchov a možnosti úniku ropy.

Očakáva sa, že dopyt po textíliách sa do roku 2050 celosvetovo viac než zdvojnásobí. Udržateľné riešenia preto rozhodujú. Odpoveď sa môže zdať jednoduchá  – najlepšou alternatívou sú predsa prírodné vlákna ako bavlna. Problémom je, že potrebujú veľké množstvo vody a pôdu.

Dokážeme využiť aj surové mlieko, ktoré sa považuje za odpad

Sľubným riešením pre udržateľnejšie textílie je využitie biotechnológie. To zvyčajne zahŕňa aplikáciu vedy a technológie. Nimi vytvoríme rôzne druhy textílií s užitočnými vlastnosťami. Textílie môžu byť vyrobené z biologického odpadu a sú kombinované s existujúcimi vláknami pomocou chemických procesov. Príkladom toho je nemecká outdoorová značka VAUDE’s, ktorá používa plsť QMILK. Plsť QMILK je vyrobená z 20 % mlieka a 80 % vlny. Na výrobu plsti je vlna prepletená polymérnymi reťazcami mliečnej bielkoviny kazeínu – táto bielkovina je produkovaná surovým mliekom, ktoré je nepoužiteľné a bežne sa považuje za odpad.

Z recyklovaných materiálov dokážeme získať plnohodnotný produkt. Zdroj: Pexels.com

Baktérie, proteíny a koža z koreňov húb

Ďalšou aplikáciou biotechnológií na materiály sú textílie pestované v laboratóriu, ktoré využívajú baktérie, mycélium a proteíny. Príkladom materiálu pestovaného v laboratóriu, ktorý si získava na popularite, je mycélium. Je ním koža pestovaná z koreňovej štruktúry húb. Dá sa upravovať tak, aby sa pestovali určité textúry alebo vlastnosti. Nielen, že má nulový odpad, navyše je aj biologicky odbúrateľný.

Ďalšou sľubnou inováciou je AMSilk, ktorý využíva geneticky upravené baktérie na produkciu proteínu pavúčieho hodvábu, ktorý sa potom spriada do vlákien pre vytvorenie hodvábu. Jednou z výhod materiálov vyrobených v laboratóriu je, že sa dajú meniť na molekulárnej úrovni, čo umožňuje väčšiu kontrolu. Tieto biotechnologicky inšpirované materiály môžu pomôcť s problémami s ropou, využívaním zvierat a škodlivými chemikáliami používanými pri výrobe tradičných textílií.

Inzercia

Využívanie 3D modelov pri vytváraní návrhov a strihov

3D modelovanie je ďalšou rýchlo sa vyvíjajúcou technológiou, ktorú možno použiť po fáze návrhu kolekcie. Napríklad na vytvorenie virtuálnych vzoriek pripravovanej kolekcie, ktoré možno poslať kupujúcim po celom svete s oveľa nižšou uhlíkovou stopou.

K dispozícii je aj 3D modelovanie na určenie presných mier a rozmerov zákazníkov. Značky získavajú individuálne miery zákazníkov a dokážu vyrobiť oblečenie pre rôzne typy postáv. Spotrebitelia potom dostanú na mieru šité oblečenie. Vyhýba sa tak problému hromadného vracania oblečenia pre obmedzenú telesnú veľkosť. Produkt si dokonca dokážete aj digitálne vyskúšať. Kombináciou rozmerov zákazníka a rozmerov kusu oblečenia dokáže 3D modelovanie vykresliť obraz zákazníka, ktorý nosí kolekciu značky.

Niektoré módne značky vám už dnes umožňujú digitálne skúšanie modelov. Ilustračný obrázok. Zdroj: Pexels.com

Neskládkovať, nepáliť – recyklovať

Skládka je poslednou fázou života odevu, tam zostane približne 50 rokov. Aby sa uzavrel kruh vo výrobnom cykle odevov, odevy by sa mali recyklovať. Cirkulárna móda bojuje s lineárnou trajektóriou módy končiacej na skládkach. Podľa CB Insights sa 73 % odevov buď spáli alebo skončí na skládkach.

Cirkulárny model umožňuje opätovné použitie a recykláciu odevov. Evrnu je textilná spoločnosť, ktorá použila vlastnú technológiu s názvom NuCycl  – vytvára umelé vlákna z vyradeného oblečenia. Najskôr fotoaparátmi oblečenie pretriedi, ktoré sa následne triedi fyzicky a skartuje. Recyklovaná tkanina sa potom rozpustí na buničinu, ktorá sa posiela výrobcom vlákien. Iné spoločnosti špeciálne recyklujú bavlnu a viskózu.

Secondhand a vintage kúsky sú navyše IN

Trend predaja z druhej ruky stále rastie. Heuritech zistil, že hashtag #vintage sa v roku 2019 zvýšil o 8 %, zatiaľ čo #secondhand sa na Instagrame v USA a Európe zvýšil o 15 %. #secondhand zaznamenal osobitný nárast popularity na Instagrame.  Trh opätovného predaja je na vzostupe a podľa odhadov spoločnosti Vogue by mal do roku 2024 dosiahnuť 36 miliárd dolárov.

V spojení s online obchodmi s použitými tovarmi, ako sú Poshmark, DePop a Vestiaire Collective, existujú spoločnosti, ktoré za vás vykonajú všetky úlohy ďalšieho predaja oblečenia – stačí, ak im pošlete oblečenie, ktoré chcete predať. Jednou z takýchto firiem je ThredUp. Spotrebitelia si môžu v aplikácii vybrať, či darujú svoje oblečenie z druhej ruky, alebo ho pošlú spoločnosti, aby vám ho predali prostredníctvom svojej webovej stránky.

Po nahratí položiek na ich webovú stránku začína prihadzovanie. Keď sa položka predá, spotrebiteľ dostane percento zo zisku. Podobné možnosti máme už aj na Slovensku. Ide napríklad o Vinted. Aby sa módny priemysel stal udržateľnejším, musí sa obrátiť na inovatívne technológie. Ľudia vyjadrili svoje obavy z environmentálnych a sociálnych dopadov módneho priemyslu. Ochotne zaplatia viac za oblečenie so známkami udržateľnosti a transparentnosti.

O secondhand a vintage kúsky vzrástol záujem. Zdroj: Pexels.com

ZDROJ: Heuritech.com

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings