Bohatstvo

Rýchle bohatstvo – sen vzdialený od reality

Rýchle bohatstvo ?

Slová rýchlo bohatstvo už vo svojej podstate nejdú veľmi dokopy. Napriek tomu sme po celé generácie svedkami toho, ako sa ľudia stávajú obeťami rôznych, často už obohraných podvodov a túžba po bohatstve sa tak zmení na boj so spravodlivosťou. 

Pri prezeraní ktoréhokoľvek zo sociálnych médií, sa na nás z každej strany valia až neuveriteľne znejúce ponuky, na privyrobenie si, či ešte lepšie – rýchlu cestu k bohatstvu. Väčšina z týchto „super ponúk“ má viacero spoločných znakov – spravidla za nimi stoja rovnakí ľudia, ktorí sa prezentujú „správnym“ nastavení mysle a množstvom známych motivačných techník a citátov. Treba si však uvedomiť jednu vec – takmer nikto z najbohatších ľudí sveta, nezbohatol z hodiny na hodinu, ani zo dňa na deň. A už vôbec nie spôsobom, ktorý objavili na internete.

Ak si však myslíte, že tieto ponuky sú novodobým fenoménom, ktorý sa objavil s príchodom sociálnych sietí, nemáte celkom pravdu. Predchodcovia týchto „biznismenov“ totiž svoje recepty na bohatstvo šírili už prostredníctvom televízneho vysielania. Ak zájdeme ešte ďalej do minulosti, nájdeme schémy vedúce k zaručenému úspechu šíriace sa aj prostredníctvom telefónnych liniek, či dokonca príspevkov v dennej tlači. Prečo však stovky rokov staré známe podfuky, dokážu aj dnes presvedčiť ľudí o svojej funkčnosti?

Základná rada, ako nepodľahnúť týmto na oko skvelým ponukám, sa dá zhrnúť do jednej vety: „Ak niečo znie až priveľmi dobre, bude to podvod.“ Riadiť sa týmto jednoduchým pravidlom, nech je predostretá ponuka akokoľvek lákavá, vám môže zachrániť veľký objem financií. Veď predsa, keby majú ľudia reálny skvelý a funkčný biznis plán, len veľmi nepravdepodobne by sa oň delili s ďalšími, navyše úplne neznámymi ľuďmi.

História podvodov

Aby bolo jasné, že v prípade spôsobov rýchleho zbohatnutia nejde len o moderný fenomén, pozrieme sa trochu do histórie. V 19. storočí prebiehalo obdobie intenzívneho moreplavectva. Námorníci sa vydávali na rozbúrené moria, s cieľom objaviť nepoznané kúty sveta. A tento fakt vytvoril aj živnú pôdu pre podvodníkov.

Rieky plné zlata. Prípad MacGregora ukazuje, ako jednoducho sa dá manipulovať s ľuďmi, opojenými predstavou rýchleho bohatstva. | Foto: pixabay.com

Jedným z nich bol škótsky moreplavec Gregor MacGregor. Ten na svojich cestách objavoval regióny v Strednej Amerike. Počas ciest dosiahol šľachtický titul a vybojoval si tak určitú vážnosť a dôveryhodnosť. A na ich základe postavil svoj „biznis plán“. 

Po príchode do Británie, informoval o novoobjavenej krajine – Poyais. Spísal o nej dokonca cestovateľský zápisník, v ktorom opisoval oblasti plné zlata a mimoriadne úrodnú pôdu.

Inzercia

Aby ľuďom umožnil cestu do tejto úžasnej krajiny, otvoril si sprostredkovateľskú kanceláriu, vyvesil na nej vlajku Poyais a zložil aj baladu, ospevujúcu život v krajine. V kancelárii si ľudia mohli vymeniť britské libry za poyaiské doláre, prípadne rovno zrealizovať kúpu nehnuteľnosti, v tejto vzdialenej krajine. A mnohí tak aj urobili a MacGregor na tomto obchode získal v prepočte asi 20 miliónov dolárov. Jediným problémom bolo, že krajina Poyais nikdy neexistovala. 

Na podobnom princípe si zakladá aj notoricky známy prípad afrických princov. Prekvapivo môže vyznievať fakt, že tento podvod je starý už stovky rokov, avšak stále rovnako úspešný. V minulosti sa šíril prostredníctvom listov, dnes predovšetkým cez sociálne médiá.

Základom je správa od neznámeho človeka, disponujúceho veľkým bohatstvom. Ten však potrebuje pomoc, za ktorú sa štedro odmení. V minulosti zohrávali hlavnú úlohu v týchto podvodoch údajní väzni, dnes predovšetkým princovia z Nigérie. Takýto jednoduchý trik, dokáže celosvetovo z ľudí vylákať milióny dolárov ročne. 

Čo však dotlačí ľudí k slepej dôvere, v tieto už naoko podozrivé podvody? Ide o správny moment – tzv. moment zmeny. Z príkladov ktoré poznáme, môže ísť o svetové hospodárske krízy, vojny, či kľudne pandémiu nejakého ochorenia. Ľudia sú nútení zmeniť svoje zaužívané zvyklosti, a tak dochádza k špekuláciám. Okrem toho majú tendenciu veriť veciam, ktoré zapadajú do ich ideálnej predstavy. A to uľahčuje prácu podvodníkom.

Moderné „bohatstvo“

Spomínané formy podvodov vychádzajúce z histórie, majú často prienik až do súčasnosti. Existujú však aj iné formy, ktoré spopularizovalo až rozšírenie moderných technológií. Príkladnou ilustráciou je teleshopping. Ten sa začal rozvíjať vo veľkej od 80. rokov minulého storočia, kedy sa televízie stávali stále dostupnejšími. V určitom formáte existoval už 40 rokov predtým, avšak nemal taký veľký dosah.

Dostupnosť technológií však praje aj podvodom. S nástupom televízií sa začal takmer okamžite formovať aj tento „trh“. Vznikali programy, ktoré do nočných hodín prezentovali zaručene výhodné ponuky pre lepší život. Takéto formáty podvodov vyeskalovali s príchodom internetu. 

Ľahká dostupnosť k internetu, vyústila až do rýchleho šírenia sofistikovaných online podvodov. | Foto: pexels.com

Keďže poskytuje rýchle a jednoduché spôsoby šírenia a určitú formu anonymity, vytvoril sa tým raj pre podvodníkov. Ešte vyššiu úroveň podvodov zabezpečil rozmach kryptomien, o ktorom si povieme v budúcich článkoch.

Spolu s biznisom podvodníkov, sa však našťastie začala formovať aj opozícia, ktorá nechce ľuďom dopriať rýchle bohatstvo. Alebo skôr – chce ľudí chrániť pred podvodmi. V súčasnosti už sa množstvo bezpečnostných orgánov, venuje boju proti kyber podvodom. Keďže však pribúdajú nové technológie rýchlym tempom, je aj pre štátne orgány náročné držať s podvodníkmi krok. Preto je veľká zodpovednosť venovaná nám všetkým, ktorí nechceme prísť o naše financie a vieme, že rýchle bohatstvo je prísľub, ktorý je na míle vzdialený od reality skutočného sveta. 

Pokračujte na ďalší príspevok »



Cestovanie autom

Kam na dovolenku autom

  • Plánujete letnú dovolenku, ale radi by ste sa vyhli preplneným a stresujúcim letiskám?
  • Cestovanie autom vám dáva slobodu ísť kamkoľvek chcete, kedykoľvek chcete. Nemusíte sa riadiť cestovnými poriadkami autobusov ani lietadiel a môžete sa zastaviť na miestach, ktoré vás po ceste zaujmú.